Het netwerk verspreidde legitieme advertentiebanners, waarachter ongemerkt voor de gebruiker ook een videoadvertentie verstopt zat, ontdekte fraudedetector Protected Media.
De videoadvertenties werden ongemerkt afgespeeld en daarom ook als bekeken geregistreerd. Zo kon de fraudeur met de reclamebanner veel meer verdienen dan gebruikelijk, aangezien videoreclames vaak meer inkomsten opleveren dan banners.
Hoewel gebruikers van Android-apps de video niet zagen of hoorden, was het afspelen wel terug te zien in de batterijduur en de databundel. Ontwikkelaars kregen klachten van gebruikers die apps de schuld gaven. Eén ontwikkelaar zegt vooral te hebben gevreesd voor de reputatie van zijn app, die gebruikers buiten zijn macht om een negatieve ervaring gaf.
Tientallen miljoenen euro's verdiend met netwerk
Met het netwerk zou elke maand tientallen miljoenen euro's zijn verdiend. De ontwikkelaars van apps waarin de reclames stiekem werden afgespeeld, zagen daar weinig van terug en werden alleen betaald voor de de reclamebonnen die gebruikers daadwerkelijk zagen.
Een van de bedrijven die de malafide reclames aanbood, is Aniview. Dat Israëlische bedrijf zegt echter slachtoffer te zijn van onbekende advertentiekapers. Aniview zegt dat het kapen van banners voor het stiekem afspelen van video's inmiddels niet meer mogelijk is.