Test BMW 330i: met de nadruk op sportiviteit
AutotestEen nieuwe generatie van de BMW 3 Serie trekt altijd veel aandacht. Het rijgedrag van deze middenklasser is door andere autofabrikanten vaak gezien als het grote voorbeeld. Verdient hij dat predicaat nog steeds?
BMW 330i (258 pk), vanaf €52.638
Het gezicht van de nieuwe 3 Serie is niet verrassend. Weliswaar is de grille groter dan voorheen en natuurlijk is alles, inclusief de koplampen, nieuw vormgegeven, maar de auto doet erg denken aan zijn voorgangers. Aan de achterkant tonen de ontwerpers meer lef. Daar zien we eigenzinnig vormgegeven achterlichten, met opvallend reliëf.
Achterbank
Binnenin is de 3 Serie eveneens voorspelbaar, als je de nieuwste generaties van de overige BMW-modellen kent. De stoelen zitten goed, maar wel wat hard. En achterin is er een flinke tunnel in de vloer die de achterbank eigenlijk alleen voor twee personen geschikt maakt. En zelfs als je er met z’n tweeën zit houdt de voetenruimte niet over en blijkt de hoofdruimte eveneens beperkt. De bagageruimte is niet meer dan voldoende voor deze klasse. Maar met zijn technologie loopt de BMW voorop: bediening van het infotainment met gebaren, laserkoplampen die tot 500 meter ver reiken: dat zijn dingen die je niet bij elke concurrent aantreft.
BMW wil met de nieuwe 3 Serie van alle markten thuis zijn. De zakensedan moet ook een comfortabele gezins- en reisauto zijn én sportief en uitdagend. Hij stuurt niet alleen heerlijk, maar heeft ook een onderstel dat hem stevig op de weg houdt en de carrosserie zelfs bij extreme bochten nauwelijks in beweging brengt. De gewichtsverdeling is ideaal, de spoorbreedte is deze keer nog verder vergroot en zelfs een nieuw type schokdempers maakt zijn debuut in deze BMW. Het is vooral de wegligging die indruk maakt, maar verminderd veercomfort is de tol die je ervoor betaalt. En dat maakt hem als reis- en gezinsauto wat minder aantrekkelijk.
De 2,0-liter viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 12,5) laat eigenlijk niets te wensen over. Hij werkt voortreffelijk samen met de achttraps automaat en bezorgt deze BMW de pittige prestaties die je van een sportsedan verwacht.
PLUS
+ Voorbeeldig stuur- en weggedrag.
+ Vooruitstrevende technologie.
+ Fijne motor en automaat.
MIN
- Hoge basisprijs en dure opties.
- Tegenvallend veercomfort.
- Beperkte zitruimte op achterbank.
EINDCIJFER
8,0
CONCLUSIE
Wie een zakensedan zoekt met sportief rijgedrag is hier aan het juiste adres. Geen andere auto in deze prijsklasse rijdt zo strak en zo uitdagend als deze BMW. Maar je moet wel minder veercomfort en beperkte ruimte voor lief nemen.
EXTRA TESTNOTITIES
BMW moest wel alles op scherp zetten deze keer. De afgelopen jaren voelde het merk de hete adem in de nek van concurrenten die hun rijkwaliteiten aanmerkelijk verbeterden. Zo rijdt de Mercedes C-Klasse sportiever dan ooit en ook een merk als Jaguar wist met spannende rij-eigenschappen veel kopers voor zich te winnen.
Hollands Glorie bij BMW: de Nederlander Jos van As is degene die de afgelopen jaren de ontwikkeling heeft geleid van de ondersteltechniek bij BMW. En juist die ondersteltechniek oogst altijd weer veel lof. Hij maakt de huidige BMW’s tot de best rijdende auto’s.
BMW heeft het enkele jaren geleden lastiger gemaakt om een motorversie te herkennen. De oorzaak was een soort koudwatervrees: angst dat een kleine cilinderinhoud kopers zou afschrikken, terwijl er zo’n motor wel degelijk veel vermogen kan bieden. Gevolg van dit alles is dat de geteste auto 330i wordt genoemd. Hij heeft echter geen 3,0 maar een 2,0 liter motor onder de kap. Met 258 pk, dat dan weer wel.
Een goede keus is dat dit merk het aan de automobilist zelf overlaat welk type bediening hij kiest voor het infotainment: handgebaren, touchscreen, gesproken commando’s of een centrale bedieningsknop.
Bijzonder: de radiografische contactsleutel met een beeldschermpje waarmee je dingen kan bedienen of informatie over de auto zichtbaar kunt maken.
De stuurcorrecties van rijstrookbewaking zijn bij deze BMW net iets te abrupt, wat het systeem te onrustig maakt om gedeeltelijk autonoom te kunnen rijden. De auto blijft gewoon niet rustig tussen de lijntjes, maar wordt te vaak heen en weer gestuurd.
Handig: trekknoppen in de kofferbak waarmee je de bankleuning omklapt.
Goedkoop is de 3 Serie nooit geweest en de nieuwe generatie brengt daar geen verandering in. De basisprijs van €52.638 is al schrikken en dan heb je nog geen complete auto. De geteste auto heeft veel opties aan boord, waardoor zijn totaalprijs zelfs op €77.095 komt. Een verleidelijk alternatief voor de 330i is de 320i van €48.222. Die heeft dezelfde motor met iets minder vermogen. Als je dan de sportieve tierelantijn achterwege laat, heb je voor minder geld een auto die meer comfort biedt.
De geteste auto is de 330i sedan, die vanaf €52.638 in de prijslijst staat. In dit geval is hij ook nog van veel opties voorzien. Het betreft om te beginnen Model M Sport (€4749), de Executive Edition (meerprijs €995) en hij heeft het High Executive pakket (€2499). Verder bevat hij een aantal pakketten: Audio Media Pack (€750), Parking (€495), Safety (€995), Personal Co Pilot (€1496) en M Sport Plus (€1995). Ook is de testauto verrijkt met het M Sportdifferentieel (€1388), adaptief M onderstel (€640), verwarmd stuur (€203), geluidswerende zijruiten voor (€213), elektrisch bedienbaar kofferdeksel (€523), Comfort Access (€630), instrumentarium Sensatec (€534), elektrische glazen schuif-/kanteldak (€1281), elektrische stoelverstelling voor (€1281), elektrisch verstelbare lendensteun voorin (€267), laserkoplampen (€1067), voorverwarming interieur met afstandsbediening (€1602), gebarenbediening (€267) en het Harman Kardon Surroundsysteem (€587). Dit alles brengt de totaalprijs op €77.095.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard -
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
Een distributieketting die de geest geeft, kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je hem moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? ,,Als je dit hoort, moet je actie ondernemen.” -
‘E-fuels en biobrandstoffen gaan de benzinemotor niet redden’, waarschuwt Europese Rekenkamer
De Europese Rekenkamer heeft zich duidelijk uitgesproken tegen e-fuels en biobrandstoffen als alternatief voor elektrisch rijden. De instantie waarschuwt EU-politici om niet op het verkeerde paard te wedden als het gaat om het terugdringen van CO2-uitstoot. -
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag -
PREMIUM
Nanocoating als ondoordringbaar magisch pantser voor je auto? ‘Werkt alleen tegen kleine krasjes’
Glascoating, keramische coating en nanocoating zijn allemaal termen die worden gebruikt voor het aanbrengen van een extra beschermlaag op je autolak. De wachttijden voor een behandeling zijn lang en het resultaat is prachtig, maar een wondermiddel is het niet.
-
88
Europese flitsmarathon in aantocht, ook Nederlandse korpsen doen mee
-
-
-
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
De politie heeft zaterdagavond een auto klemgereden na een wilde achtervolging door Den Haag. De verdachte sloeg vervolgens te voet op de vlucht en verloor daarbij een schoen. Ook hield zijn auto een lekke band over aan de achtervolging.Den Haag -
Kwart van alle bestelauto’s mag volgend jaar groot aantal binnensteden niet meer in
Bijna een kwart van alle bestelauto’s in Nederland mag vanaf volgend jaar een groot aantal binnensteden niet meer in, omdat ze te vervuilend zijn. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van eigen onderzoek.
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?