Wakker Dier heeft ‘plofkip’ bijna weggevaagd en dit is het volgende doelwit
Koken & etenVeertig keer voerde Wakker Dier de afgelopen vijf jaar actie tegen plofkippen, stuntvlees en andere kiloknallers. Met succes: de snelgroeiende kip die door haar poten zakt ligt in steeds minder schappen. Dat betekent niet dat de spots ophouden.
Deze week was er weer eentje. ‘O Albert Heijn, wat zijn jullie sympathiek bezig. We konden voor een paar zegeltjes de beste pannen uitzoeken’, zo begint de radiospot vriendelijk. ‘Sparen voor de mooiste serviezen en met het hele gezin voor geen geld naar het pretpark.’ Om iets grimmiger verder te gaan. ‘Ja, voor klanten is genoeg te sparen, Albert Heijn. Maar de kippen sparen, ho maar. Want jullie lokken nog steeds met kiloknallerkip. En kiloknallers, dat kun je niet verkopen.’
De landelijke spot is de veertigste actie van Wakker Dier sinds 2014 die aandacht vraagt voor dierenwelzijn als het gaat om supermarktvlees (zie infografiek). Albert Heijn was het vaakst het doelwit in die periode: dertien keer. ,,Ons belangrijkste doel is om de Nederlandse consumptie plofkipvrij te krijgen’’, zegt persvoorlichter Casper Schrijver.
De plofkip is toch allang uitgebannen?
,,We zijn blij dat de meeste supermarkten geen gebruik meer maken van de snelgroeiende kip die door haar poten zakte omdat die niet in dezelfde mate meegroeien’’, zegt Schrijver. ,,Daarvoor in de plaats is de lokkip gekomen. Die kippen groeien langzamer, maar hebben nog steeds heel weinig ruimte en leven in hun eigen uitwerpselen.’’
Zijn fastfoodrestaurants van McDonald’s en KFC nu aan de beurt?
,,We richten ons in eerste instantie op supermarkten, omdat het meeste vlees via de supermarkt bij de consument komt. En omdat de ontwikkeling bij supermarkten stagneert door de lokkip en het kiloknallen daarmee, ligt onze focus op dit moment bij de supermarkten. Maar de fastfoodketens gaan zeker weer van ons horen.’’
Soms trokken jullie spots terug de afgelopen jaren. Waarom was dat?
,,Wij checken altijd eerst of een super het product verkoopt waar wij eventueel een spotje over willen maken. Dan is er contact met de supermarkt en vragen wij of er concrete plannen zijn om ermee te stoppen of over te gaan op betere alternatieven. Als die er niet zijn, vragen wij de super ons op de hoogte te houden als er iets verandert. Horen wij niets meer, dan kunnen we besluiten om een spotje te maken. Op het moment dat er van de supermarkt een concrete toezegging met deadline komt, trekken we het spotje terug. Zo is dat ook gegaan bij de staleend van Lidl en AH en het kooikonijn bij Jan Linders.’’
Bij AH zijn ze niet blij. ,,Het is een goede zaak dat Wakker Dier zich inzet voor dierenwelzijn, maar met hun campagnes zetten zij echt een verkeerd beeld neer van Albert Heijn’’, reageert de woordvoerder Pauline van den Brandhof.
In tegenstelling tot de indruk die Wakker Dier wekt, vindt AH dierenwelzijn wél belangrijk, zegt zij. ,,Onze kippen zijn van een robuust ras, met meer leefruimte en afleidingsmaterialen. Een kip waarover Wakker Dier bij de introductie overigens zeer te spreken was’’, is de reactie uit Zaandam.
Minste ruimte
AH weerspreekt dat alleen de kip met de minste ruimte in de aanbieding belandt en zegt juist als marktleider voortrekker te zijn als het gaat om het aanbod van duurzame kip. ,,Wakker Dier is van mening dat kip van Albert Heijn in de aanbieding niet diervriendelijk zou zijn. Albert Heijn heeft verschillende soorten kip in het assortiment en heeft ook geregeld aanbiedingen van deze verschillende varianten’’, aldus de woordvoerder.
Wakker Dier heeft ‘helaas’ geen oog voor andere initiatieven, aldus Van den Brandhof. ,,In onze huismerk vleeswaren maken we al geruime tijd gebruik van De Albert Heijn Kip. En we hebben ook een ruim aanbod aan biologische kipvleeswaren.’’
Juist die vleeswaren liggen nog onder het vergrootglas. Veel kip bij de versafdeling inmiddels wel van betere kwaliteit als het gaat om dierenwelzijn, meldt Casper Schrijver. ,,Maar voor vleeswaren geldt dat niet overal.’’
AH is wel vaak het doelwit, Jumbo heeft 5 keer Wakker Dier op zijn dak gehad. Van den Brandhof: ,,Hoge bomen vangen veel wind.’’ De grote afwezige in het rijtje van acties is Plus. ,,Die doet het relatief goed’’, aldus Schrijver.
Het is een goede zaak dat Wakker Dier zich inzet voor dierenwelzijn maar met hun campagnes zetten zij echt een verkeerd beeld neer van AH
Dat blijkt ook uit de kipvleeswaren van Plus. Die hebben vanaf september dit jaar minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk, meldt Wakker Dier. Daarnaast heeft de kip in de kant-en-klaar maaltijden sinds deze maand al minimaal één ster. ,,Plus is de eerste supermarkt die deze stap zet. Dit is een belangrijke stap voor een beter leven van de kippen, waar we heel blij mee zijn”, meldt bestuurder van Wakker Dier Anne Hilhorst.
Hoe komt het dat we meer sympathie hebben voor een varken dan voor een vis?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voedselproducenten Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s halen vlees en vis uit de helft van hun recepten
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Alles duurder? Eten in dit restaurant wordt juist goedkoper: ‘Het is een risicootje’
In deze dure tijden nam eigenaar Frank Streefland (38) van De Nieuwe Polderkeuken een gewaagde beslissing: de prijs van een driegangenmenu in zijn fine dining-restaurant ging van 62 naar 49,50 euro. ,,Het is een risicootje, maar ik moet wat teruggeven aan de gast.”Stolwijk -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
PREMIUM40
Carnivoren , keto- of raw vegan-dieet: gezond of onverstandig?
Januari is bij uitstek de maand om op dieet te gaan. Gezond eten (en afvallen) staat hoog in de top van goede voornemens. Het carnivorendieet, ketodieet of raw vegan-dieet zijn ongekend populair op TikTok. Deze drie eetpatronen zouden niet alleen helpen bij het afvallen, maar ook je gezondheid een ongekende boost geven. Wat houden deze diëten precies in, en hoe onschuldig zijn ze?
-
PREMIUMvoor jou getest98
Deze paprikachips komt als beste uit de test: Lays maar net een voldoende
-
-
-
PREMIUM
Diëtiste legt uit wat McDonald’s en ander fastfood doet met je lijf: ‘Wraps zijn niet zo gezond als ze lijken’
Een hamburger, frietje of een andere snack is op zijn tijd niet te versmaden. Maar wat doet het met je lichaam als je elke week of misschien zelfs elke dag fastfood eet? Als je dan gaat voor een snelle hap, zijn sommige opties dan nog gezonder dan andere? En kun je de ‘schade’ ongedaan maken door te sporten of de rest van de tijd gezonder te eten? Diëtist Sanne Mouha legt het uit. -
Koken & eten
Traditionele Chinees verdwijnt in Zeeland en Limburg veel sneller dan elders
In de afgelopen tien jaar sloten steeds meer restauranthouders met een traditionele Chinees-Indische keuken de deuren. De verschillen zijn regionaal erg groot. Hoe komt dat?
-
24
Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalenkroket? Onbestaanbaar!
-
Kees kookt 127 uur achter elkaar en verbreekt daarmee wereldrecord
In Zeeland heeft Kees Visser het wereldrecord koken verbroken. Zo’n 127 uur stond de chef-kok, enkele pauzes daargelaten, te bakken en te braden. Daarmee verdiende hij maandagmiddag een notering in het Guinness Book of Records. -
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje