Roze chocolade is wereldwijd een enorm succes
Koken & etenDe grootste voedselproducent van de wereld gaat meer doen met roze chocolade. De nieuwe soort is zo’n succes dat Nestlé het assortiment gaat uitbreiden.
Het was een onmiddellijke hit vorig jaar: de roze repen van Kitkat die Nestlé uitbracht. Daarom komt het bedrijf nu met meer soorten repen, zo kondigt de producent aan. De Kitkatreep bevat gedroogde cranberry’s en nootjes. Consumenten die goede ideeën hebben om het roze spul te verwerken mogen hun ideeën inbrengen bij de ‘uitvinder’ van de chocolade: Barry Callebaut.
Aanvankelijk hield Nestlé het aanbod roze repen vorig jaar beperkt, maar er ontstond al snel een buzz rondom die vierde soort chocolade, na de melk-, de pure en de witte variant. De Kitkatrepen zijn nu in 26 markten wereldwijd verkrijgbaar, aldus Cedric Lacroix, directeur bij de voedingstak van Nestlé in Japan.
Of iets aanslaat, is meestal snel duidelijk. ,,Binnen twee dagen na lancering weten we of iets een succes zal zijn of een mislukking’’, aldus Lacroix tegen Bloomberg. ,,Binnen 48 uur weet je of het een wereldwijde hit is of een gemiddeld nieuw product.’’
Trends
Aziatische consumenten staan extreem open voor nieuwe producten
,,Als het gaat om voeding en vooral chocolade, kwamen trends altijd uit West-Europa en Noord-Amerika, maar tegenwoordig worden de trends gemaakt in Azië, in landen zoals Japan”, zegt Lacroix. ,,Aziatische consumenten staan extreem open voor nieuwe producten en ze zijn zeer geslepen als het om sociale media gaat.’’
Het waren juist die sociale media die de populariteit van roze chocolade een boost gaven. Instagrammers, vooral vrouwelijke, deelden hun eigen roze-chocolademomenten en deelden ook die van anderen. Dit zorgde voor nieuwe golven aan liefhebber die interesse toonden in de repen. Vanaf de lancering is op Google meer dan 120 miljoen keer gezocht naar roze chocolade.
,,De waarde van de buzz die we vanaf het begin hebben gegenereerd is verbazingwekkend en heeft ons ertoe gezet om de distributie te verbreden”, aldus Lacroix vanuit Tokio. ,,Mond-tot-mondreclame zorgde voor meer reclame dan we ooit hadden kunnen investeren in advertenties.’’
Sociale media zijn belangrijk, maar dat is niet genoeg. Barry Callebaut doet nog steeds niet aan marketing in de Verenigde Staten, de grootste chocolademarkt van de wereld, omdat er nog een aanvraag ligt voor goedkeuring bij de Food and Drug Administration, de Amerikaanse tegenhanger van onze voedsel- en warenautoriteit.
Fusie
De chocoladeproducent achter de roze chocolade, Barry Callebaut, is de grootste chocoladefabrikant van de wereld. Het bedrijf is een fusie tussen de Belgische onderneming Callebaut en het Franse Cacao Barry. Het is gevestigd in Zürich. Het bedrijf hoopt nieuwe klanten te werven via een nieuwe website, meldt Bas Smit, marketingdirecteur vanuit de Zwitserse stad.
Op de site kunnen fans ideeën voor nieuwe producten aandragen. Ook zal de chocolademaker kijken of er belangstelling is voor bijvoorbeeld roze Oreo-koekjes of een roze vorm van de Galaxy-reep, aldus Smit.
Japanners hebben de roze chocolade snel leren kennen: 40 procent van de bevolking zou op de hoogte zijn van het bestaat ervan en 5 procent heeft het al geproefd, meldt marktonderzoeker Macromill op basis van een steekproef onder 800 respondenten. Ruim 80 procent zou deze chocolade willen proeven in de toekomst.
In Nederland werd roze chocolade vorig jaar geïntroduceerd. Een beperkt aantal chocolatiers mag ermee werken. Alexander van Dommelen is een van hen. Hij maakt nu paaseitjes, vertelt hij in onderstaande video.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Half miljoen Nederlanders met voedselallergie, maar helft restaurants gaat de fout in met informatie
-
INTERVIEW
Dit is na ‘moeilijkste besluit ooit’ de winnaar van Heel Holland bakt: ‘Gehuild en geschreeuwd van de pijn’
De finale van het elfde seizoen Heel Holland bakt is zondagavond uitgelopen op de ‘allermoeilijkste beslissing’ ooit voor de jury van de NPO 1-show. Aruna Sitaram won, ondanks een bloederige blessure. Waarom de revanche zoeter smaakt dan elk baksel. -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Koken & eten
‘Prijs knoflook rijst binnenkort de pan uit’
Knoflook in de supermarkt zou best eens een stuk duurder gaan worden, voorspellen importeurs. -
PREMIUM
Is dit dé oplossing tegen voedselverspilling in de horeca? ‘100 kilo weggooien is 700 euro in de afvalbak’
Hotels en restaurants brengen dagelijks bergen met eten rechtstreeks naar de afvalbak. Dat zorgt voor grote verspilling van voedsel én geld. Het Utrechtse bedrijf Orbisk bedacht een superslimme oplossing voor dit probleem en daar veroveren ze nu de wereld mee.Utrecht
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
-
-
PREMIUM
Gewichtscoach Mieke Kosters: ‘Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, je wordt dik tussen oud en nieuw en kerst’
Mieke Kosters (1972) is trainer en schrijver. In 2011 schreef ze het boek Het geheim van slanke mensen, waarvan meer dan 250.000 exemplaren zijn verkocht. Vrijdag verscheen haar achtste boek: Succesvolle afvallers diëten niet. Een gesprek aan de hand van steekwoorden, over het what-the-hell-effect, hoofdhonger en goede voornemens. -
Kees kookt 127 uur achter elkaar en verbreekt daarmee wereldrecord
In Zeeland heeft Kees Visser het wereldrecord koken verbroken. Zo’n 127 uur stond de chef-kok, enkele pauzes daargelaten, te bakken en te braden. Daarmee verdiende hij maandagmiddag een notering in het Guinness Book of Records.
-
24
Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalenkroket? Onbestaanbaar!
-
Koken & eten
Traditionele Chinees verdwijnt in Zeeland en Limburg veel sneller dan elders
In de afgelopen tien jaar sloten steeds meer restauranthouders met een traditionele Chinees-Indische keuken de deuren. De verschillen zijn regionaal erg groot. Hoe komt dat? -
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’