Deze automerken zijn het vaakst betrokken bij aanrijdingen
Wie zonder schade het verkeer wil doorkomen, kan maar beter bij deze dertig auto's uit de buurt blijven. Volgens Brits onderzoek zijn ze gemiddeld het vaakst betrokken bij ongevallen.
De Britse consumentensite GoCompare heeft een lijst gemaakt met 30 modellen die de grootste kans lopen om betrokken te raken bij een ongeval. De organisatie gebruikte daarvoor overheidsgegevens uit 2016.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval. De Prius is populair bij taxichauffeurs en Uber-rijders. De hoge schadefrequentie toont aan dat het misschien niet het veiligste vervoermiddel is om je mee door de stad te laten vervoeren.
De Citroën Saxo loopt ook veel kans om betrokken te raken bij een ongeval, zo meldt de vergelijkingssite. Per 10.000 raken er 106 betrokken bij een ongeval. Meestal worden ze bestuurd door jonge automobilisten met weinig geld, aldus GoCompare. In Nederland zie je de Saxo overigens nog hoogstzelden.
Ook BMW-rijders kun je beter de ruimte geven, zo blijkt. De BMW's 330D en 530D waren per 10.000 auto's respectievelijk 102 en 85 keer betrokken bij een ongeval in 2016. Veel BMW-rijders hebben een haastige rijstijl, wat kennelijk ook leidt tot veel schade. De top vijf wordt gecomplementeerd door de Peugeot 106. Net als de Citroën Saxo is ook deze auto al meer dan 15 jaar niet meer in productie.
De meeste gecrashte automodellen op basis van ongevallencijfers in 2016:
1. Toyota Prius - 111 per 10.000 gecrasht
2. Citroen Saxo - 106 per 10.000 gecrasht
3. BMW 330D - 102 per 10.000 gecrasht
4. BMW 530D - 85 per 10.000 gecrasht
5. Peugeot 106 - 84 per 10.000 gecrasht
6. Peugeot 306 - 76 per 10.000 gecrasht
7. Citroën Berlingo - 75 per 10.000 gecrasht
8. Volkswagen Bora - 74 op 10.000 gecrasht
= 9. Peugeot 206 - 74 per 10.000 is gecrasht
= 9. VW Sharan - 74 per 10.000 kwamen ten val
11. Fiat Punto - 73 per 10.000 gecrasht
= 12. Audi S3 - 72 per 10.000 crashte
= 12. Hyundai Coupé - 72 per 10.000 gecrasht
= 14. Opel Vectra - 70 per 10.000 gecrasht
= 14. Citroen C2 - 70 per 10.000 gecrasht
16. BMW 318 - 69 per 10.000 gecrasht
17. Opel Astra - 68 per 10.000 gecrasht
18. Renault Clio - 67 per 10.000 gecrasht
= 19. Seat Leon - 66 per 10.000 gecrasht
= 19. Opel Corsa - 66 per 10.000 gecrasht
21. Seat Ibiza - 65 per 10.000 gecrasht
= 22. Ford Galaxy - 64 per 10.000 gecrasht
= 22. Chevrolet Matiz - 64 per 10.000 gecrasht
= 22. Peugeot 307 - 64 per 10.000 is gecrasht
= 22. BMW 116i - 64 per 10.000 gecrasht
= 22. Rover 25 - 64 per 10.000 is gecrasht
= 27. BMW 318i - 63 per 10.000 gecrasht
= 27. BMW 320 - 63 per 10.000 is gecrasht
= 27. Toyota Celica - 63 per 10.000 gecrasht
30. Opel Zafira - 62 per 10.000 gecrasht
Bron: GoCompare met behulp van Gov.uk-gegevens
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Het is over en uit voor de ooit zo revolutionaire tweepersoons Smart
-
onder invloed
Wilde achtervolging op A13: verdachte vlucht met 140 km/u, kleine kinderen zonder gordel op achterbank
Een automobilist is zondagavond op de A13 op de vlucht geslagen voor de politie, terwijl er twee kleine kinderen zonder gordel op de achterbank zaten. Na een kilometerslange achtervolging van Delft tot aan De Kuip in Rotterdam werd de bestuurder - onder dreiging van een stroomstootwapen - aangehouden: hij bleek onder invloed van cannabis.Den Haag, Delft, Rotterdam -
28
Waarom je automotor nog niet warm is als de meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan. -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Dronken automobilist ontvlucht politiecontrole met 127 km/u en raakt na rijbewijs ook auto kwijt
Een automobilist heeft het dit weekend wel heel bont gemaakt bij het ontvluchten van een politiecontrole. In Den Haag probeerde hij te ontkomen door op de vlucht te slaan met 127 kilometer per uur, op een weg waar 70 is toegestaan. Bij zijn aanhouding bleek er veel mis: zijn rijbewijs was hij al kwijt, nu ook zijn auto.Den Haag
-
Bij deze tien trucks verbleken alle tientonners
-
-
-
‘Exclusieve’ auto's werden zonder overleg uit garage verwijderd, nu wacht eigenaar flinke schadevergoeding
Ruim dertig jaar lang stalde een man zonder problemen 11 bijzondere auto's in een parkeergarage in Den Haag, tot de garagehouder Q-Park er genoeg van had. De eigenaar zou met zijn voertuigen onder meer buiten de vakken parkeren, meer plaats innemen dan waarvoor betaald is en plaatsen gebruiken als opslagruimte. Q-Park verwijderde zijn wagens zonder overleg en dat blijkt nu onterecht: de eigenaar krijgt een schadevergoeding tot maximaal 25.000 euro.Den Haag -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen. -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’