Deel dit artikel
-

Nederlandse consumenten besteedden 23,7 miljard euro online in 2018

Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online 23,7 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

In 2018 heeft 96 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2 procent meer dan het jaar daarvoor. De 23,7 miljard betrof 242 miljoen online aankopen.

Het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector komt daarmee op 9,6 procent te liggen, een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017.

In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten ook weer meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11 procent ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen van diensten: 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79 procent in Q4 2017).

Er was sprake van een stijging van 24 procent in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt. Vergeleken met een jaar eerder vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgen dan in 2017.

In 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce wederom belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28 procent van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35 procent. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte device tijdens online winkelen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank Spronk - Impro Marketing

Als ik alle aandelen van de devices bij elkaar optel kom ik op 146%.
Ik denk dat laptop eruit moet, dan kom ik op 96%.
En dat past ook beter bij de strekking van het verhaal dat er meer met Smartphone wordt gekocht. Maar toch benieuwd naar jullie uitleg.

Jan

@Frank
Mensen kopen én op de laptop én op de smartphone, dus je kunt het niet optellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond