Direct naar artikelinhoud
Update

'Schiphol breekt bewust regels met gebruik van Oostbaan'

Schiphol 'lapt de regels aan haar laars' bij het gebruik van de landingsbaan op Schiphol-Oost. Volgens Platform Vliegoverlast Schiphol breekt de luchthaven, met instemming van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en wethouder Udo Kock, bewust de regels.

'Schiphol breekt bewust regels met gebruik van Oostbaan'
Beeld anp

Dat stelt het platform naar aanleiding van de overlast door vliegtuigen zaterdag pal boven Amsterdam. Voorzitter Kees Weijer eist op korte termijn een gesprek.

Die overlast zaterdag had volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) nog te maken met de westerstorm, waardoor vanwege de veiligheid op de Oostbaan kan worden geland. Om die reden werd ook ook, uitzonderlijk, vanaf de Buitenveldertbaan in westelijke richting gestart.

Zondag wordt vooral vanaf de nabijgelegen Buitenveldertbaan gestart, wat
voor overlast in Buitenveldert en Amstelveen zorgt. "In beide gevallen was dat vanwege de harde wind," zegt een woordvoerdervan LVNL. "Vanwege de maximaal toegestaane zijwind vallen dan andere combinaties van landingsbanen af."

Ontheffing
Maar de komende zes weken wordt de Oostbaan ongeacht de weersomstandigheden regelmatig gebruikt omdat de Zwanenburgbaan vanwege groot-onderhoud buiten gebruik is. Minister Van Nieuwenhuizen heeft daarvoor ontheffing verleend.

Volgens de Amsterdamse actiegroep is dat ten onrechte. "Schiphol presteert het om de inwoners van de getroffen gemeenten nauwelijks een week voor aanvang een brief te sturen waarin het woord 'Oostbaan' zelfs niet voorkomt."

Volgens het Platform gaat het niet om een uitzonderlijke situatie, maar zet Schiphol de Oostbaan, met 2000 meter veruit de kortste van de luchthaven, in om zo veel mogelijk landingen te kunnen uitvoeren zonder de overgebleven reguliere banen te belasten.

Ontoelaatbare herrie
Eenzelfde situatie deed zich de afgelopen maanden voor bij de Aalsmeerbaan, waarvoor ontheffing werd verleend om ook 's nachts te kunnen starten. Van die ontheffing is tot nu geen gebruik gemaakt.

De vliegroute van de oostbaan voert over Amsterdam-Noord, de binnenstad, de Vondelparkbuurt en Zuid naar Schiphol. "Naast ontoelaatbare herrie en uitstoot van fijnstof speelt ook de veiligheid een rol. Toestellen uit de hele wereld vliegen voldoende laag over de binnenstad om burgers en monumentale gebouwen - het stadshart van Amsterdam is Unesco werelderfgoed - tot een makkelijk doelwit te maken."

"We vinden het volstrekt onaanvaardbaar dat het Oostbaantje met instemming van de minister wordt gebruikt omdat het Schiphol handig uitkomt in de logistieke bedrijfsvoering. Dit heeft niets met weersomstandigheden te maken."

Normaliter worden zulke landingen in veel hoger tempo gemaakt op de Buitenveldertbaan, waarvan de vliegroutes veel overlast veroorzaken in Amsterdam-Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen. Vrijdag bleek dat het aantal vliegklachten uit met name Amsterdam en Amstelveen vorig jaar is geëxplodeerd. Vooral bij baanonderhoud wordt veel geklaagd.

Amsterdam Zuidoost
De Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer is dan ook kritisch op een verbod om de Oostbaan te gebruiken. Maar als de toestellen niet over hartje Amsterdam zouden mogen vliegen dan moeten ze vaker over Amsterdam-Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen.

"Ik steun Weijer in zijn strijd," zegt Lourens Burgers van de Werkgroep. "Juridisch gezien heeft hij  gelijk. Het gebruik van de Oostbaan is nooit wettelijk vatsgelegd, dus is ook het gebruik ervan niet geregeld. Maar het kan niet zo zijn dat zijn pleidooi ertoe leidt dat andere Amsterdammers meer overlast krijgen. Overlast geldt voor iedereen."

Volgens Burgers is er maar een oplossing: Schiphol naar zee. "Je kunt niet langer zo vaak over dichtbevolkt gebied blijven vliegen. Dat geeft niet alleen overlast, maar is ook onveilig."