Ads Top

Steeds meer Nederlanders appen met medisch deskundige voor advies

Het aantal mensen dat per app, telefoon en mail advies vraagt aan medisch deskundigen is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen naar ruim 40.000. Hierbij was de grootste stijging (38 procent) te zien in het aantal mensen dat per appdienst een medische vraag wilde bespreken. Dit blijkt uit gegevens van Medicinfo.

Deze stijging loopt parallel aan de groei van het aantal mensen dat online op zoek gaat naar medisch advies, zoals het CBS eerder dit jaar al bekend maakte. Hoewel Dokter Google 24/7 bereikbaar is, leidt het online zoeken juist vaak tot meer ongerustheid en nieuwe vragen en wordt er geen rekening gehouden met iemands persoonlijke situatie. Steeds meer mensen hebben daardoor de behoefte aan betrouwbaar en persoonlijk medisch advies op afstand.

De belangrijkste redenen om contact te zoeken met een medisch deskundige op afstand zijn het wegnemen van twijfel over een bezoek aan de huisarts, snel geruststelling krijgen over een kwaal en de laagdrempeligheid en persoonlijke benadering van de diensten. In 27% van de gevallen was het geven van informatie door een medische deskundige voldoende om de persoon te helpen, in 19% van de gevallen kon een persoonlijk advies worden gegeven hoe iemand zelf de klacht kon oplossen.

De meeste vragen bij de medische helpdesk van Medicinfo komen inmiddels binnen per app (50 procent) en telefoon (48 procent), slechts 2 procent van de vragen komt per mail binnen. De meeste vragen per app komen binnen in de avonduren, het weekend en tijdens de vakantieperiodes vanuit het buitenland.

Jongeren geven duidelijk de voorkeur aan het gebruik van de appdiensten: meer dan de helft van de gebruikers van deze diensten is jonger dan 30 jaar. Bij mensen boven de 40 jaar is vooral de telefoonlijn populair: 55 procent van de vragen die gesteld worden per telefoon komt van mensen uit deze leeftijdsgroep. Toch komt ook bijna 20 procent van de telefonische vragen van jongeren onder de 20 jaar, zij geven aan dat de anonimiteit van de diensten de belangrijkste reden is dat ze er gebruik van maken. Ruim twee derde van alle vragen komt van vrouwen. Zij vragen echter niet alleen advies voor zichzelf maar het valt op dat zij in veel gevallen contact opnemen voor familieleden.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.