‘Pas op: sjoemelen met reviews blijkt kinderlijk eenvoudig’
Consumenten moeten niet te veel waarde hechten aan lyrische reviews over bedrijven of producten op internet. Daarvoor waarschuwt de Consumentenbond.
Onderzoekers van de consumentenorganisatie ontdekten dat het wel erg eenvoudig is om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze te kopen. Hoe kwamen ze daar achter? Ze verzonnen een bedrijf en meldden dit bij Kiyoh en Trustpilot, wat twee grote reviewplatforms zijn. Vervolgens schreven de onderzoekers lovende woorden over hun nieuwe bedrijf.
Misschien een kleine geruststelling: die nepbeoordelingen van de onderzoekers haalden het internet niet. De platforms onderschepten namelijk dat wat van dezelfde computer kwam. Alleen, zodra de onderzoekers andere IP-adressen gebruikten, accepteerde een van de twee platformen, Kiyoh, de reviews allemaal.
Zelfs toen de onderzoekers twee identieke beoordelingen onder elkaar plaatsten, greep het platform niet in. Trustpilot was alerter en stond, waarschijnlijk gealarmeerd door de eerdere poging, ook de nieuwe beoordelingen niet toe.
Reviews kopen
De onderzoekers van de Consumentenbond probeerden het vervolgens langs een andere weg; ze huurden een bedrijf in dat voor 15 euro binnen één dag drie lyrische beoordelingen schreef en met verschillende accounts op de Facebookpagina van het verzonnen bedrijf plaatste. Wat bleek? Facebook controleert die beoordelingen niet. Het ingehuurde bedrijf bleek bovendien neprecensies te kunnen verkopen voor producten op Bol.com. Bol.com controleert een beoordeling pas als deze drie keer is gerapporteerd.
De Consumentenbond heeft daarom een dringend advies aan consumenten: vaar niet blindelings op de reviews. En dat is iets wat wel steeds meer consumenten doen. In een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt uit 2017 gaf bijna driekwart van de consumenten aan beoordelingen te gebruiken bij het oriënteren en afnemen van een dienst of product. Dat speelt vooral bij elektronica (46 procent), overnachtingen (44 procent), restaurants (30 procent) en pakketreizen (21 procent).
Misleiding
De ACM constateerde in datzelfde onderzoek uit 2017 dat er te weinig transparantie is bij online reviews en dat er risico op misleiding bestaat. Als gevolg daarvan heeft de toezichthouder richtlijnen opgesteld. De onderzoekers legden daarom hun resultaten voor aan de toezichthouder. De reactie van de toezichthouder is dat het in de gaten houdt of bedrijven zich aan die regels houden.
Als het aan de Consumentenbond ligt, mag er wel wat harder opgetreden worden. ,,Soms krijgen consumenten een product gratis of met korting in ruil voor een productreview. Dat kan de beoordeling kleuren’’, vermoedt de Consumentenbond. Zolang bij elke review duidelijk staat aangegeven of deze gesponsord is, is dat geen probleem, vindt daarentegen de ACM.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Douglas-eigenaar CVC gaat naar aandelenbeurs Amsterdam
-
ProRail-baas John Voppen wil treinreizigers niet te veel beloven: ‘Het ergste is een trein die niet rijdt’
Wanneer kunnen reizigers eindelijk weer treinen verwachten die op tijd vertrekken en aankomen? John Voppen, baas van spoorbeheerder ProRail, zegt er na een zwaar 2023 alles aan te doen om de prestaties te verbeteren, maar tempert de verwachtingen. -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM
Hardnekkig hoge inflatie blijft een dreun voor de koopkracht: ‘Beetje zorgwekkend’
Twee jaar lang riepen we ach en wee over de dure boodschappen, en het leed is nog niet geleden. Een hardnekkig hoge inflatie tast onze koopkracht verder aan. De lonen zullen volgens kenners de komende maanden nog met ruim 4 procent moeten stijgen om het koopkrachtverlies goed te maken. -
PREMIUM8 vragen28
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
Onderzoek
Melkveehouders kunnen mest niet kwijt: ‘Lol van het boeren is er voor velen wel af’
-
-
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
246
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe.
-
PREMIUM
Hidde (40) vond baan als fietsenmaker niet uitdagend genoeg, zijn carrièreswitch bleek een gouden greep
Haarlem, Scheveningen -
Huizenprijzen in maart met ruim 5 procent gestegen en toch meer woningen verkocht
Koopwoningen zijn de afgelopen maand gemiddeld ruim 5 procent duurder geworden, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. Ten opzichte van februari stegen de prijzen met 0,7 procent. -
-
Hype van flitsbezorging lijkt voorbij: ‘Getir vertrekt uit Nederland’