Met bomgordel voorbij security: controle Brussels Airport zo lek als een zeef
Op Brussels Airport is een zogenaamde ‘mystery passenger’, die wordt ingezet om de veiligheid te testen, probleemloos voorbij de security geraakt met een nagemaakte bomgordel om z’n middel. “Het reiscomfort en de tevredenheid van de passagiers primeren boven de veiligheidsmaatregelen”, betreuren enkele vakbondsvertegenwoordigers.
“Het incident werd gemeld bij minister van Mobiliteit François Bellot. Vijf maanden later wachten we nog steeds op concrete maatregelen”, zegt vakbondsman Bart Neyens (ACOD).
“Op 1 oktober vorig jaar werd me gevraagd om te proberen voorbij de veiligheidscontrole te geraken met een nagemaakte bomgordel”, zegt de mystery passenger, die zwijgplicht heeft en daarom anoniem getuigt. “De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven. Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel. Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m’n rug en liet uitschijnen dat ik een soort van harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.” En daar stopt het niet. “Diezelfde dag heb ik de security ook tot twee keer toe omzeild met een valse personeelsbadge én kon ik ongemerkt een mes meesmokkelen.”
De controle is de verantwoordelijkheid van G4S. Die privéfirma zet in Zaventem 850 à 900 mensen in om de veiligheid van de terminals te garanderen en de passagiers te screenen. Die procedures worden regelmatig gecontroleerd door het Directoraat-Generaal Luchtvaart, dat daarvoor onder meer mystery passengers inzet. Er wordt gemikt op een ‘ontmaskeringspercentage’ van 70%, maar dat doel wordt zelden gehaald, zo blijkt uit grafieken die we konden inkijken.
“Incident wordt verborgen gehouden”
Volgens de woordvoerder van de federale overheidsdienst FOD Mobiliteit is er nooit bewijs gevonden voor dit incident. “Maar het is alleszins wel gebeurd”, benadrukt Bart Neyens van de ACOD. “Het was een interne medewerker van Brussels Airport Company. Ik ken de persoon in kwestie. Als het incident niet is terug te vinden in de officiële gegevens, dan moet het ergens verborgen gehouden worden.”
Tim Roelandt van de ACLVB komt ook uit de lucht vallen. “Dit toont aan wat wij al lang proberen duidelijk te maken, namelijk dat het reiscomfort en de tevredenheid van de passagiers primeren op de veiligheidsmaatregelen. Voor Brussels Airport is het aantal passagiers dat per uur passeert aan de controles belangrijker dan de veiligheid.”
“Kogel in handbagage”
Deze week deed zich opnieuw een merkwaardig incident voor op de luchthaven. Een West-Vlaamse sportschutter ontdekte pas bij aankomst op Gran Canaria dat er nog een kogel in zijn handbagage zat. “Vreemd genoeg ben ik zomaar door de veiligheidspoortjes geraakt.”
Roelandt geeft toe dat het moeilijk is om een goed evenwicht te vinden. “Als elke passagier apart grondig moet gecontroleerd worden, komen er ellenlange wachtrijen. Dat is ook niet goed. Maar nu hebben we het gevoel dat het veiligheidsaspect een lage prioriteit krijgt.”
“Pijnlijk voor personeel”
Volgens Sophie Crombain, die ACLVB-vertegenwoordiger is bij Brussels Airport Company, is veiligheid een serieus probleem. “Dit incident verbaast me niet. Het is erg pijnlijk voor het personeel en voor de passagiers.”
Volgens Nic Görtz (ACV) zijn de veiligheidsagenten vaak onderbemand, neemt de werkdruk steeds meer toe en is het loon onvoldoende aantrekkelijk. “Dit zorgt voor een belangrijk personeelsverloop. De werkdruk is te hoog, de agenten vertrekken en met hen ook de ervaring. Nieuwe agenten komen in de plaats, maar er is tijd nodig om hen op te leiden. Uiteindelijk wordt iedereen hierdoor in gevaar gebracht: de passagiers en de werknemers op de luchthaven.”
De vakbonden vragen dat er dringend maatregelen worden genomen om de veiligheid van de passagiers en de werknemers op de luchthaven te verzekeren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rachèle (4) krijgt nieuwe stamcellen die haar leven redden: “We kunnen die Amerikaan van 24 nooit genoeg bedanken”
Pittem -
PREMIUM
Onthaalmoeder voor rechter nadat jongetje schedelfractuur oploopt: “Excuses hebben we ook na twee jaar nog niet gekregen”
Een onthaalmoeder uit Langemark moet zich voor de rechtbank van Ieper verantwoorden nadat in haar opvang een kindje zwaargewond raakte. De toen 9 maanden oude knaap kreeg in 2022 een stoel op zijn hoofdje en liep een schedelfractuur op. Haar raadsman spreekt van een jammerlijk ongeval. Maar waarom duurde het een week voor de politie ingelicht werd? En hoe gaat het ondertussen met het slachtoffertje? De beklaagde kon kort na de feiten nog rekenen op heel wat steunbetuigingen: “Ze zorgt voor onze baby’s alsof het haar eigen kinderen zijn, de liefde spat ervan af.”Langemark -
Vrijdag meer dan 75.000 passagiers in Brussels Airport
De krokusvakantie gaat voor heel wat gezinnen gepaard met een weekje sneeuw of zon. Morgen 1 maart, de start van de krokusvakantie, wordt op Brussels Airport de drukste dag. Naar schatting 75.333 passagiers zullen dan door de luchthaven passeren. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
“Alcoholwaarschuwingen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholreclame
Een voorlopig ontwerp van een ministerieel besluit van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) over alcoholreclame zorgt voor ongenoegen binnen de sector. Daarin staat dat er gezondheidswaarschuwingen zouden moeten komen bij alle vormen van alcoholreclame en dat in een soort roterend systeem. Concreet zou dat volgens ‘VTM Nieuws’ kunnen betekenen dat er op bijvoorbeeld parasols met bierreclame ook nog verschillende alcoholwaarschuwingen moeten gedrukt worden. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) probeert te sussen: “De discussie is niet afgelopen.” -
Fluxys hydrogen gaat het waterstofnet in België beheren
-
UPDATE
Nederlandse parachutisten storten neer in Diest: een militair loopt bekkenbreuk op
Diest -
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
In de Kamer is afgelopen nacht tot omstreeks 3.45 uur gedebatteerd over het nieuwe aanklampende terugkeerbeleid. N-VA en Vlaams Belang dreigden vooraf met eindeloos gefilibuster (denk aan lange speeches en voorlezen uit boeken) urenlang het spreekgestoelte innemen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
Nieuw programma ‘Knappe koppen’ veroorzaakt nieuwe rel bij VRT: “Schaamteloos en cynisch”
202 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSara Peeters
Sandra Beerlandt
Guy Van Becelaere
Gino Denil
Bart Loose