Verstappen doet racesimulatie op geslaagde testdag
'Op de goede weg'Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Max Verstappen, op zijn derde dag in de RB15. En misschien was dat er ook helemaal niet. Hij noteerde 128 rondjes en deed in de middag een soort racesimulatie, compleet met pitstops. Maar in de laatste uren van de zesde testdag in Barcelona werd er toch ineens gesleuteld aan zijn auto en Verstappen kwam pas met nog zo’n twintig resterende minuten op de klok de baan weer op. Hij testte hierin nog wat pitstops.
Door Rik Spekenbrink
,,We wilden alleen iets checken aan de versnellingsbak, dus die hebben we er even uit gehaald‘’, zei Verstappen na afloop. ,,Gewoon een routinecheck.‘’
Vanochtend al was er een incidentje, het eerste bij Verstappen in anderhalve week testen. Aan het einde van de pitlane stopte zijn Honda-Red Bull ermee, na het maken van een proefstart. De rode vlag wapperde korte tijd, totdat zijn auto door de monteurs was teruggerold naar de garage. Maar toen de Nederlander zijn wagen even later weer de baan op stuurde was direct duidelijk dat er geen groot probleem was. Sterker: Verstappen maakte misschien wel de beste indruk van de dag. De teller stopte uiteindelijk op 128 rondjes en in de zonovergoten middagsessie kon hij zelfs een soort racesimulatie doen. Met een volledig bemande pitmuur, nagebootste pitstops en een ‘long run’ hielp Verstappen zijn team aan een berg waardevolle informatie. ,,We hebben veel dingen kunnen proberen en meer dan 120 rondes rijden is heel goed. Het hadden er nog wat meer kunnen zijn, maar we zijn op de goede weg‘’
Met zijn snelste tijd van de dag, 1.18,395, was hij als nummer 6 een goede seconde langzamer dan Carlos Sainz: 1.17,144. Opnieuw was McLaren dus het snelst, maar net als Lando Norris gisteren had ook Sainz daarna wel enige tijd technische problemen. Bovendien zeggen de tijden weinig, onduidelijk is bijvoorbeeld hoeveel brandstof Sainz aan boord had en hoe de afstelling van de wagens zich verhielden tot elkaar.
Verstappen en Red Bull kijken logischerwijs vooral naar de andere twee topteams. Met name bij Ferrari ging het beduidend minder florissant. De ochtendsessie lag zo’n 40 minuten stil na een crash van Sebastian Vettel. In bocht 3 kwam zijn rode bolide in het grind, om te eindigen in de kussens. Volgens zijn team was dat geen rijdersfout, maar het gevolg van een mechanisch probleem. Vettel moest zijn testdag vroegtijdig beëindigen en Charles Leclerc, die voor de middagsessie stond geprogrammeerd, kwam maar tot één ronde. De Monegask zag gisteren ook al een deel van zijn testdag mislukken door problemen met de koeling. ,,Niet ideaal natuurlijk”, zei Vettel in de lunchpauze. ,,Maar de basis van de auto voelt nog steeds goed. Al oogt Red Bull ook sterk en betrouwbaar.”
Liveblog
Verstappen gaat de hele klok vol maken. De teller zal voor de Limburger op 128 rondes blijven staan, twee minder dan Sainz en Kubica.
Daar is Leclerc... en daar gaat Leclerc alweer. Na één rondje duikt de Monegask weer naar binnen.
Het slot van deze testdag lijkt in het teken te staan van het oefenen van pitstops. Hij herhaalt dit al een paar keer nadat hij een ronde heeft afgewerkt.
Verstappen is terug op de baan!
Het euvel waarmee Red Bull mogelijk te maken had moet verholpen zijn, want de Nederlander is inmiddels bezig aan zijn tweede out lap. Na de eerste maakte hij een pitstop.
Ferrari laat van zich horen
Ferrari is van plan om nog even naar buiten te komen met Leclerc achter het stuur. Daar hebben ze dan nog zo´n 24 minuten voor.
Kimi zet er nog even wat vaart achter en komt tot 1.18.209. Dat is bijna 0,2 seconde sneller dan Verstappen, die nu vierde staat.
Even later duikt de Fin naar binnen, wat betekent dat alleen Hamilton momenteel te vinden is op de baan.
We hebben hem al een tijdje niet meer gezien, maar Verstappen staat nog altijd tweede als het gaat om afgewerkte rondes: 114. Inmiddels zijn ook Grosjean, Kvyat en Räikkönen de 100 gepasseerd. Veel data dus, waarmee de teams weer aan de slag kunnen!
Hamilton trapt het pedaal aardig in, maar komt niet verder dan tijden van in de 1.22.
Dit komt doordat hij de C2-banden onder zijn wagen heeft hangen. Dit seizoen zijn er vijf compounds, genaamd C1 t/m C5. C1 geldt als hardste soort en is logischerwijs ook het minst snel.
Van de compounds worden er iedere Grand Prix drie voor gebruik geselecteerd door leverancier Pirelli. Om verwarring te voorkomen zullen deze in een raceweekend soft, medium en hard genoemd worden.
Op dit moment draaien er vier coureurs hun rondes op het circuit: Grosjean, Hamilton, Kvyat en Hulkenberg.
Carlos Sainz evenaart het aantal ronden van Verstappen: 114. Ook Kubica is inmiddels de grens van honderd ronden gepasseerd: 105.
Problemen Verstappen?
Er wordt ook gesproken over een wissel van de versnellingsbak van Verstappen. In ieder geval is duidelijk dat hij voorlopig nog binnen blijft.
Verstappen al tijdje binnen vanwege motorwissel. De vraag is: rijdt hij nog vanmiddag?
Een overzicht van de rondetijden tijdens de zesde testdag in Barcelona. Verstappen op plek drie.
Niko Hulkenberg laat zich één ronde zien en gaat weer naar binnen. Alle coureurs nu in de pitstraat.
Op enkel Romain Grosjan na zijn alle coureurs binnen. Hij heeft nog altijd de vierde tijd van de dag gereden: 1.18.847.
Verstappen naar binnen. Hij heeft 114 rondes gereden tot dusver.
Na een blik op de rondetijden kan de volgende conclusie worden getrokken: alle coureurs rijden ongeveer tussen 1m21 - 1m25. Dus ook Verstappen, Hamilton en Bottas.
Verstappen is bezig aan een racesimulatie. Dit houdt in dat de Red Bull-coureur ook pitstops maakt en van banden wisselt.
Verstappen tikt bijna zijn honderdste ronde aan. Nog altijd is 1.18.395 zijn snelste tijd, gereden in de ochtend.
Romain Grosjean noteert de vierde tijd: 1.18.847.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video16
Experts delen hun tips om lastminute zomerfit te worden: 'Stop 2 weken met alle suikers’
-
Formule 1 GP China | Wekker zetten voor Max Verstappen, dit zijn de tijden voor zondag
Het circuit van Sjanghai is het decor voor de vijfde Grand Prix van het Formule 1-seizoen. Komend weekend wordt er geracet in China. Met het tijdverschil betekent dat, dat de raceliefhebber ’s ochtends al voor de televisie moet zitten. Bekijk hieronder het tijdschema. -
Fernando Alonso in China opnieuw bestraft voor gevaarlijk rijden
Fernando Alonso is voor de tweede keer dit seizoen in de Formule 1 bestraft voor een roekeloze actie. De Spanjaard van Aston Martin kreeg na de sprintrace bij de Grote Prijs van China tien seconden tijdstraf voor het veroorzaken van een aanrijding met zijn landgenoot Carlos Sainz van Ferrari. -
PREMIUM37
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
Trombose is een veel voorkomende aandoening: gemiddeld treft het ieder uur elf Nederlanders. Onbekendheid met de symptomen zorgt er soms voor dat trombose pas laat wordt herkend, en dat kan fataal zijn. Wat is trombose precies? Wat zijn de tekenen? En wanneer loop je risico om het te krijgen? Trombosespecialist Saskia Middeldorp legt het uit. -
Met video
Daniel Ricciardo furieus op Lance Stroll na botsing: ‘F*ck die gozer!’
Daniel Ricciardo was niet te benijden nadat hij na afloop van de Grand Prix van China lucht kreeg van de woorden van Lance Stroll. Laatstgenoemde gaf de Australiër de schuld voor hun botsing, terwijl de wedstrijdleiding de Canadees als verantwoordelijke aanwees. ,,En dan noemt-ie mij een idioot. Mijn bloed kookte.”
-
Met samenvatting
Klagende Max Verstappen na (veruit) snelste tijd in slottraining de te kloppen man voor kwalificatie
-
-
-
PREMIUM
Max Verstappen ziet nóg meer 'saaie' stratencircuits niet zitten: ‘Dat maakt het hier speciaal voor mij’
Zelfs Suzuka, het meest geliefde circuit onder coureurs, dreigt van de Formule 1-kalender te verdwijnen ten faveure van een stratenrace in een bruisende stad. De keuze voor ‘destination cities’ verandert de sport steeds nadrukkelijker. Maar moet de Formule 1 zich wel aanpassen aan het nieuwe publiek? -
Formule 1-eigenaar Liberty Media krijgt voor miljarden dollars ook MotoGP in handen
Liberty Media, het Amerikaanse bedrijf dat eigenaar is van de Formule 1, heeft de MotoGP overgenomen van Dorna. Daarmee was een bedrag van meer dan 4 miljard dollar gemoeid.
-
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’
-
Doel van de F1-testdagen: data verzamelen en vertrouwen tanken
De tijden zijn nog niet relevant, roepen alle coureurs en teambazen. Resultaat komt straks in Australië wel, als het seizoen écht begint. Maar wat telt dan wel bij die testdagen in Barcelona? -
-
LIVE Tweede testweek
Renault rijdt meeste rondes, productieve en probleemloze dag voor Gasly