Nieuwe brandstof bestaat voor 60 procent uit water en komt naar Nederland
De nieuwe brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Deze brandstof bestaat voor 60 procent uit water en is op waterstof gebaseerd. Fabrikant Electriq~Global wil onder meer recyclingfabrieken starten en de brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren.
Concrete voorbeelden kan Edwin de Bree, directeur van Nederlandse partner Eleqtec, nog niet geven. ,,Wij zijn nog in afrondende gesprekken. De verwachting is dat wij een van deze weken met meer informatie naar buiten kunnen komen”, zegt De Bree tegen techsite Tweakers. ,,Maar onze plannen zijn wel duidelijk. Zo denken we aan demonstraties met portable power packs (mobiele energievoorzieningen-red.), range-extenders voor bussen (die de elektromotor aan extra reikwijdte helpen-red.) en een taxibusje.”
Electriq~Fuel is een synthetische brandstof die waterstof als energiedrager heeft. Volgens De Bree is het te vergelijken met een brandstof die de voordelen van benzine en waterstof combineert. ,,Het is veilig, want het brandt niet en er is geen spontane ontlading. Ook voor het milieu is het geen gevaar; de stof is vergelijkbaar met een groeimiddel. Als je het morst, loop je alleen het risico dat de bomen gaan groeien, zeg ik altijd. Verder hoeft het niet onder een constante druk te staan en kun je het bewaren bij omgevingstemperatuur.”
De Bree erkent dat de stof wat ‘utopisch’ klinkt. ,,Maar dat zeiden ze in het begin over het wiel ook. Ik heb het zelf zien werken. Er zijn demonstraties beschikbaar; in Israël heeft het bedrijf al een tijdje een scooter die op de stof rijdt. Het is niet voor niets dat we het nu op de Nederlandse markt willen introduceren.”
Volgens Electriq~Global maakt water zestig procent uit van de brandstof. De Bree zegt dat de huidige generatie Electriq~Fuel voor veertig gram per liter uit waterstof bestaat. ,,Onze volgende generatie bevat tachtig gram per liter, maar die zijn we nog aan het ontwikkelen.”
Discutabel
De duurzaamheid van waterstof is discutabel, op dit moment wordt meer dan 95 procent van de stof geproduceerd via processen waarbij CO2- vrijkomt. Er is sprake van drie soorten waterstof: grijze, blauwe en groene. Bij grijze wordt de geproduceerde CO2 in de atmosfeer losgelaten, bij blauwe wordt die opgevangen en opgeslagen. Voor de productie van groene waterstof komen geen broeikasgassen vrij. Volgens De Bree zal voor Electriq~Fuel op korte termijn een combinatie van blauwe en grijze waterstof worden gebruikt. Vanaf 2025 verwacht het bedrijf groene waterstof te kunnen gebruiken.
De keuze voor Nederland als introductiemarkt komt volgens Electriq~Global vanwege de ‘progressieve markt’, die op zoek is naar commerciële en voordelige duurzame energie. De stof zou een grotere afstand voor een lagere prijs bieden dan lithium-ion accu’s of samengeperste waterstof.
Het systeem werkt met een vloeistof die reageert met een katalysator om energie te produceren. Reststoffen worden opgevangen en in een Electriq~Recycling-installatie bijgevuld met waterstof om weer Electriq~Fuel te krijgen. Het Australisch-Israëlische bedrijf zegt een vergelijkingstest te hebben uitgevoerd met elektrische bussen. De elektrische bussen konden 250 kilometer rijden en hadden 300 minuten nodig om te herladen; de Electriq~Fuel-bussen konden 1100 kilometer rijden met een tanktijd van vijf minuten. Verdere informatie over bijvoorbeeld de gebruikte accu’s en bussen geeft het bedrijf niet.
Nog bewijzen
Volgens Thijs ten Brinck, oprichter van duurzaamheidssite WattisDuurzaam, moet de techniek zich nog bewijzen. ,,Electriq is in de eerste plaats een concurrent voor waterstoftanks op hoge druk, zoals die in de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Die oplossingen zijn al op de markt en hebben een beetje tractie. Electriq zal aannemelijk moeten maken dat deze optie beter is dan de bestaande oplossing voor waterstof. Pas daarna is te bepalen of Electriq zoals geclaimd een interessante concurrent voor accu’s en laadpalen is.”
Ten Brinck wijst verder naar vergelijkbare concepten als Hydrogenious en nanoFlowcell. Hydrogenious werkt net als het Electriq-systeem met vloeibarewaterstoftechnologie. De precieze samenstelling van nanoFlowcell is minder duidelijk, Ten Brinck schrijft dat deze gebruikmaakt van een zoutwateroplossing.
In november schreef Forbes dat de bouw van een Israëlische recyclingfabriek was begonnen, ook komen er in Europa, China en de Verenigde Staten nog dergelijke fabrieken. Electriq~Global heeft subsidie gekregen van de Amerikaanse en Israëlische overheden, toen nog onder de naam TerraGenic. Investeerders uit de Europese Unie, VS, Australië en Israël ondersteunen het project, zegt het bedrijf.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Velsen, Den Haag, Zoetermeer -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
-
-
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag
-
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
-
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje