Kleine, zuinige motoren gaan eerder kapot: de keerzijde van ‘downsizing’
Automotoren moeten schoner en efficiënter. Dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, kleinere en minder robuuste onderdelen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen. Het gevolg? Ze gaan eerder kapot.
Het zogenoemde ‘downsizing’ lijkt dé oplossing om motoren zuiniger en schoner te maken. Viercilinders worden driecilinders en met andere inspuittechnieken en vervroegde inspuiting wordt veel milieuwinst behaald. Maar de keerzijde is volgens experts dat de motoren veel minder lang mee gaan. Dat meldt website Auto en Motor Techniek (amt.nl) naar aanleiding van gesprekken met revisie-experts.
Tegenwoordig zijn de motoren al kapot voordat ze versleten zijn, aldus een expert. Dat komt volgens hem door al de ingewikkelde technieken die gebruikt worden om de emissies zo laag mogelijk te houden. ,,Alle technische ontwikkelingen staan momenteel in het teken van het halen van de milieudoelstellingen. Bovendien moet alles zo licht mogelijk geconstrueerd worden en daarbij worden de grenzen van de technische en natuurkundige principes opgezocht volgens de revisiebedrijven. De motoren hebben van zichzelf ook minder reserve dan vroeger.”
Hoe hoog de (milieu-)druk is, blijkt uit het feit dat veel technische ontwikkelingen vrij snel na hun introductie opgevolgd worden door nog nieuwere ontwikkelingen. ,,Ik zie nieuwe technieken die niet goed getest lijken te zijn", zegt een expert. ,,VAG-motoren (van de Volkswagen Groep-red.) zijn oerdegelijk. Ze kunnen een miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt.”
De test- en productieperiodes zijn volgens de experts te kort: ,,Er is nauwelijks tijd om fouten in het ontwerp te herstellen. Het gaat hierbij niet alleen om motoren van het VW-concern, maar ook andere downsize-motoren als de Ford-EcoBoost, Renault-TCe en Peugeot-THP. De meest geconstateerde problemen betreffen problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen zijn fragiel en dat terwijl een 1.0-liter blokje al 180 pk kan leveren, dus de mechanische belasting is extreem.‘’
Wie meer gedetailleerde informatie wil over specifieke motorproblemen als gevolg van downsizing, kan hier terecht.
Elke dag het laatste nieuws over auto's, verkeer en mobiliteit op AD.nl/Auto Volg onze autoredactie op Facebook en Twitter
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Deze acht nieuwe elektrische auto's van 25.000 euro staan al bijna in de showroom
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
PREMIUMgetest
Goedkoop, licht en zuinig: zo rijdt de nieuwe Suzuki Swift
In een tijd waarin auto’s in rap tempo zwaarder worden, is de nieuwe Suzuki Swift een uitzondering. Zijn rijklaargewicht zit ruim onder de duizend kilo en dat betekent lage wegenbelasting. Het draagt er ook aan bij dat het de zuinigste auto met handbak is. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUMMijn Allessie
Jan hield niet van rood maar kocht tóch deze Volvo
Een rode Volvo Amazon kopen terwijl je helemaal niet van die kleur houdt, dat overkwam Hagenaar Jan Korfage (55). Al 22 jaar deelt hij lief en leed met zijn Zweedse handlanger. Een lange tijd waarin hij de nodige kilometers maakte, het rood omarmde én het zelfs prachtig is gaan vinden.Den Haag
-
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
-
-
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
88
Europese flitsmarathon in aantocht, ook Nederlandse korpsen doen mee
De Europese politieorganisatie Roadpol organiseert deze maand een zogenaamde flitsmarathon. Automobilisten die niet voortdurend op hun snelheidsmeter letten, doen er goed aan om tussen 15 en 21 april binnen de snelheidslimieten te blijven.
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
Delft, Den Haag, Westland -
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Drie mannen hebben voor het oog van de camera een Yamaha R3-motor gestolen uit Den Haag. In de vroege ochtend kropen ze - recht voor de camera - onder een roldeur van een garage door om de diefstal te plegen.Den Haag -
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier