Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop
Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor.
Max Erich, sector-econoom automotive van ING: ,,De Tesla-taks zorgde eind 2018 voor een run op dure elektrische auto’s. De focus ligt in 2019 op meer ‘betaalbare’ elektrische modellen, waarvan er steeds meer op de markt komen. Vooral werknemers met een auto van de zaak zullen vaker kiezen voor een volledig elektrische auto.‘’
Vooral de run op dure, volledig elektrische auto’s heeft vorig jaar gezorgd voor records in de autoverkoop. Er werd voor ruim €15 miljard aan nieuwe auto’s uitgegeven. Bovendien steeg de gemiddelde aanschafwaarde naar zo’n €33.800 per nieuw geregistreerde auto. Deze records waren allemaal te danken aan elektrische auto’s; die droegen met €1,8 miljard bij aan 12 procent van de totale omzet in de markt. De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s lag op €74.000. Elektrische auto’s waren ook dominant aanwezig in de top 10 van modellen met de meeste omzet. De Tesla Model S voerde die lijst aan, gevolgd door de Tesla Model X, de VW Golf (waarbij de elektrische e-Golf verantwoordelijk was voor 30 procent van de omzet) en de elektrische Jaguar I-Pace.
Ook in 2019
In 2019 zet de opmars van volledig elektrische auto’s in Nederland door, verwacht ING. Het marktaandeel (in volume) steeg in januari naar 5,2 procent , terwijl dat in diezelfde maand een jaar eerder nog 2,3 procent was. In tegenstelling tot de verkoop in december, ging het in januari om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak zoals de VW e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf. De gemiddelde uitgave per volledig elektrische auto daalde dan ook van €74.000 in 2018 naar een kleine €43.000 in januari 2019.
Betere batterijen met een hogere actieradius en concurrerende prijzen van elektrische modellen zorgen, in combinatie met de lage bijtelling, voor een toenemende populariteit van volledig elektrisch onder zakelijke rijders, constateert ING. Bovendien zien bedrijven graag dat hun werknemers elektrisch rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat nu al 23 procent vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert15
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Gerrit (60) kan zijn droomauto niet meer besturen, maar is dankbaar: ‘Stel niet uit wat je vandaag kunt doen!’
Gerrit (60) wilde zijn droomwagen kopen zodra hij met pensioen is. Dan heb je meer tijd, minder verplichtingen. Nu is het maar goed dat hij de Mini met bijpassende aanhanger eerder tegenkwam, want hij kan er nu al niet zelf meer in rijden. Daarom heeft hij een duidelijke boodschap die je vast begrijpt als je zijn verhaal hoort: ‘stel niet uit wat je vandaag nog kan doen!’Meeuwen, Gorinchem, Dordrecht -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
254
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
-
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUMgetest
Goedkoop, licht en zuinig: zo rijdt de nieuwe Suzuki Swift
In een tijd waarin auto’s in rap tempo zwaarder worden, is de nieuwe Suzuki Swift een uitzondering. Zijn rijklaargewicht zit ruim onder de duizend kilo en dat betekent lage wegenbelasting. Het draagt er ook aan bij dat het de zuinigste auto met handbak is.
-
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Hoeksche Waard -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
-
met video
Auto vliegt rijdend in brand op A4: voertuig binnen enkele minuten in lichterlaaie
Roelofarendsveen, Den Haag, Oud Ade, Amsterdam, Hoogmade, Rotterdam