Schone biobrandstof is een fabel
Benzine en diesel die wordt aangelengd met palm-, soja- of koolzaadolie heette schoner te zijn dan 'gewone' benzines. Dit is een fabel, zeggen milieudeskundigen. Op termijn wil ook de EU weer af van het bijmengen van biobrandstoffen. Toch geeft de industrie zich niet zomaar gewonnen.
Terwijl de consument steeds alerter wordt op palmolievrije producten, tankt menige automobilist diesel of benzine, waaraan palmolie is toegevoegd. Volgend jaar moet al 10 procent van de benzine en diesel in de EU 'bio' zijn, om het klimaat te redden. Nu is dat 8 procent.
Automobilisten zijn samen goed voor 51 procent van de Europese palmolieconsumptie. ,,Dat gaat over veel grotere hoeveelheden dan wat in voeding zit. Maar mensen weten het niet’’, zegt expert Laura Buffet van de organisatie Transport & Environment (T&E).
Meer uitstoot
De productie van biobrandstof is energie-intensief en deze brandstoffen zorgen juist voor méér CO2-uitstoot. Voor de teelt van biobrandstof is grond nodig die niet naar voedselproductie gaat - waar ook steeds meer grond voor nodig is. Resultaat: meer ontbossing en dus meer uitstoot. Zo ging de laatste drie jaar zo'n 130.000 hectare regenwoud tegen de vlakte in Indonesië. Funest voor de biodiversiteit.
Vooral palmolie in biodiesel is een probleem. Een onderzoek van de Europese Commissie wees uit dat diesel met palmolie drie keer meer schade veroorzaakt dan 'gewone' fossiele diesel. Brandstof met soja-olie is twee keer schadelijker. Ook koolzaadolie heeft een negatievere impact dan fossiele brandstof. In totaal zouden biobrandstoffen de CO2-uitstoot van de transportsector zelfs met 4 procent doen stijgen, vergelijkbaar met 12 miljoen auto's extra op de weg.
Voor de EU was dit een eyeopener. Brussel kwam vorig jaar terug op het besluit om jaarlijks meer biobrandstof bij te mengen. De meest vervuilende biobrandstoffen zullen vanaf 2023 worden afgebouwd. De Europese Commissie erkent de schadelijke rol van palmolie en heft de verplichting op om steeds meer bij te mengen.
Mijlpaal
Buffet spreekt van 'een mijlpaal', die toont dat Brussel de bezwaren van deskundigen en de zorgen van 600.000 Europeanen die een petitie ondertekenden, serieus neemt. Toch zijn de groene organisaties niet blij met het nieuwe voorstel. Onder druk van de biobrandstoffenlobby zijn er uitzonderingen voorzien waardoor alles mogelijk bij het oude blijft. Zo mag palmolie nog wel in diesel, als die is geproduceerd op kleine plantages of op grond die eerst niet werd gebruikt.
Dat zijn volgens T&E 'wel erg doorzichtige achterdeurtjes'. Ook staat in het voorstel niets over soja-olie. ,,Dit garandeert dus niet dat biobrandstoffen niet meer in onze tank terechtkomen.’’
Het Nederlandse Milieudefensie legt de verantwoordelijkheid voor een beter milieu ook bij de automobilisten zelf: ,,Oplossingen voor schoner vervoer liggen vooral in minder vervoer. Als we minder autorijden, minder vliegen, minder met grondstoffen slepen, hebben we minder brandstoffen nodig.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
uwv147
Steeds meer senioren arbeidsongeschikt: ‘Hoe langer je doorwerkt, des te groter de kans’
-
Leeuwendeel bedrijfsleven dupe van cybercrime
Bijna driekwart van alle Nederlandse bedrijven heeft in 2023 te maken gekregen met een cyberaanval. De grote bedrijven waren helemaal de klos:, blijkt uit een onderzoek dat ABN AMRO samen met marktonderzoeker MWM2. -
PREMIUMinterview
LTO-voorzitter legt zich niet neer bij afschaffing uitzonderingspositie voor mest: ‘Nieuwe wind in Europa’
Gaan er 600.000 Nederlandse koeien naar de slachtbank of strijkt de Europese Commissie nog één keer met de hand over het hart? Ger Koopmans, de nieuwe voorzitter van LTO-Nederland, wil dat het kabinet tóch nog een poging doet om Brussel mee te krijgen in een oplossing voor de mestcrisis. Een interview. -
PREMIUM
Kweekvleeskoningin Ira van Eelen proeft eerste worstje: ‘Oprecht heel lekker’
,,Oprecht een heel lekker worstje”, zegt Ira van Eelen. ,,Met een goede vetsmaak en een structuur alsof het van de ambachtelijke slager zelf komt.” Maar er is geen stal, geen trog, geen diertransport en geen slachterij aan te pas gekomen. ,,Dit is vlees zonder milieu- of klimaatprobleem. En zonder dierenleed.” -
PREMIUMouderschapsverlof163
Kersverse ouders moeten soms fulltime blijven werken: ‘Als je niet werkt, komt er ook niks binnen’
De één gaat er twee maanden betaald tussenuit, de ander moet een paar dagen na de geboorte weer aan het werk. Ouderschapsverlof in Nederland is ongelijk verdeeld tussen verschillende beroepsgroepen. Ambtenaren krijgen hun volledige loon uitbetaald, terwijl veel anderen het met 70 procent moeten doen. Kapper Nigel zou daar allang blij mee zijn: de kersverse vader krijgt helemaal niets.
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
-
-
PREMIUM8 vragen28
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
PREMIUM124
Massa’s wielrenners zorgen in Limburgse heuvels voor verdeeldheid: ‘Het is geen pretpark, hier wonen ook mensen’
Duizenden wielerliefhebbers beleefden een schitterende zaterdag in Zuid-Limburg. In een lang lint trokken ze tijdens de toerversie van de Amstel Gold Race van heuvel naar heuvel. Een schitterend gezicht, maar hoe is dat als je langs de route woont? ,,Een deel van de fietsers denkt dat omdat ze hier geld uitgeven, ze zich ook mogen gedragen of ze de baas zijn. Maar dit is geen pretpark.”Vijlen
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week Zafer, een Turkse arbeidsimmigrant. Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen op grond van een officieel verdrag tussen Turkije en Nederland. -
-
PREMIUMInterview20
Bezweken fietsmerk VanMoof in nieuwe handen: ‘Faillissement is vaak onderdeel van succesverhaal’