Doel van de F1-testdagen: data verzamelen en vertrouwen tanken
De tijden zijn nog niet relevant, roepen alle coureurs en teambazen. Resultaat komt straks in Australië wel, als het seizoen écht begint. Maar wat telt dan wel bij die testdagen in Barcelona?
Door Arjan Schouten
Geen circuit op de kalender waar de Formule 1-coureurs beter de weg kennen dan op Circuit de Catalunya. 4,7 kilometer lang glooiend asfalt over het grondgebied van Montmélo, op een half uurtje rijden van Barcelona. Acht dagen lang rijden ze er al jaren een maand voordat het nieuwe seizoen begint eindeloos testrondjes. Op goede dagen maken ze zo 600 kilometer, zoals Max Verstappen gisteren. En wat dan vooral niet belangrijk is, is de snelste tijd, zo houdt iedereen vol. Mercedes, al jaren heersend in de koningsklasse, bungelde na de eerste testdag zelfs onderaan het ranglijstje met rondetijden. Normaliter een regelrechte ramp, maar in februari in Barcelona geen enkel probleem. ,,We hebben hier allemaal de neiging om alsmaar boven in het klassement te staan en naar de rondetijden te kijken, maar dat is helemaal niet het doel van de tests”, legde teambaas Toto Wolff in alle rust nog eens uit. ,,Je wilt vooral weten wat de sensoren en de data je vertellen.”
Data. Data. Data. Data. Data. Iedereen in de paddock neemt vooral dat woord in de mond, als je vraagt naar het nut van deze testdagen. Data verzamelen. Data ophalen. Sensoren uitlezen. Corresponderen de data met de resultaten van de wintertests op de simulator, thuis in de fabriek? Auto’s rijden in Spanje elke dag wel even met zogenaamde ‘aeroracks’ en speciale verf, genaamd Flow Visualization Paint, rond om de luchtstromen rondom de auto maar zo goed mogelijk in kaart te brengen. De standen van de voor- en achtervleugel en de bargeboards worden eindeloos getest op zoek naar de ultieme aerodynamica. Er wordt gespeeld met de hoeveelheid brandstof in de auto en de verschillende banden, om zo maar zoveel mogelijk situaties na te bootsen. En aan het einde van de dag wordt er driftig gebrieft tussen coureur en de engineers aan de pitmuur, want ook het gevoel van de kenner telt nog in deze cijfersport.
Vijfentwintig jaar terug testten tal van teams voortdurend, zelfs tussen races door, soms op eigen circuits, zoals Ferrari. Maar maar en meer zijn de testdagen teruggeschroefd door de FIA, tot de beperkte testtijd van nu. Twee keer vier dagen voor het seizoen, een aantal dagen tijdens het seizoen en meteen na de laatste race in Abu Dhabi. Daarom staan de eerste auto’s in Spanje ‘s morgens stipt om 09.00 uur al te brullen in de garage om het asfalt op te gaan.
Elke minuut is kostbaar in Barcelona. Zo moet bijvoorbeeld Red Bull Racing niet alleen een nieuwe coureur (Pierre Gasly) laten wennen aan een nieuwe auto, maar is er met Honda ook een nieuwe motorleverancier. ,,Dat complexe huwelijk tussen chassis en motor moeten we hier leren te begrijpen’‘, vertelde teambaas Christian Horner al. ,,Alles moet straks als het seizoen begint in harmonie zijn. De data die we hier verzamelen bepalen de richting van ontwikkeling voor de komende maanden.‘’
Een seizoen win je niet bij de wintertests, je tankt er naast kennis hooguit vertrouwen. Of twijfel, dat kan ook. Want na gisteren blijft de auto van Williams ook vandaag in de garage staan. Nóg niet klaar. Na de gemiste shakedown weer twee deadlines niet gehaald. Rijp voor een rampseizoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1-eigenaar Liberty Media krijgt voor miljarden dollars ook MotoGP in handen
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
Buitenlandse media zien ‘wonder’ na uitvalbeurt in Australië: ‘Max Verstappen heeft een nieuwe rivaal’
Hoewel Max Verstappen door een probleem met zijn rem geen rol van betekenis speelde in Australië, verwachten internationale media dat de Nederlander begin april ‘gewoon’ weer als favoriet van start zal gaan in Japan. De winst van Carlos Sainz, herstellende van een blindedarmoperatie, wordt desalniettemin bewierookt. ‘Het is een wonder, twee dagen geleden was het nog niet eens duidelijk of hij mee kon doen.’ -
Met video
Charles Leclerc troeft Max Verstappen op de valreep af in slottraining met minieme verschillen
De kwalificatie voor de Grand Prix van Australië belooft later vanochtend erg interessant en mogelijk ook spannend te worden. In de derde en laatste vrije training waren de verschillen namelijk minimaal. De top 4 stond binnen een tiende van elkaar, met Max Verstappen wederom op P2. Charles Leclerc was welgeteld twee honderdsten sneller. -
Met samenvatting
Fernando Alonso zakt naar achtste plaats na straf voor ‘bizarre’ actie bij crash George Russell
Fernando Alonso is na de Grote Prijs van Australië bestraft voor een ‘roekeloze’ actie. De Spaanse Formule 1-coureur van Aston Martin kreeg van de stewards een tijdstraf van twintig seconden en drie strafpunten op zijn racelicentie. Als gevolg van de straf zakte hij van de zesde naar de achtste plaats in de einduitslag.
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
-
-
PREMIUM
Terwijl Max Verstappen nog op het podium staat, begint de race achter de schermen: de logistieke monsterklus van de Formule 1
Met 24 GP’s is dit recordseizoen niet alleen voor coureurs een beproeving. De ‘race tussen de races’ is voor F1’s logistieke partner DHL, die het hele circus ter land, ter zee en in de lucht over de wereld transporteert, eveneens een gigantische uitdaging. ,,Als wij niet leveren, is er geen race.’’ -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
Formule 1 GP van Spanje | Zo laat komt Max Verstappen in actie
-
Teambaas die racelegende Ayrton Senna liet debuteren in Formule 1 overleden
Voormalig Fomule 1-teambaas Ted Toleman is op 86-jarige leeftijd overleden. Toleman is vooral bekend omdat hij drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna zijn Formule 1-debuut liet maken. -
-
Formule 1 GP van China | Eerste weekend met sprintrace: dit verandert er voor Max Verstappen en co