De Nederlandse supertrucks rijden België in
De Nederlandse transportbranche maakt steeds meer gebruik van LZV’s, Langere en Zwaardere Vrachtwagens. Nu ook België de grens opent voor deze 25 meter lange en 60 ton zware supertrucks worden er duizenden verwacht. Sommige transportbedrijven willen nóg langer. Goed voor het milieu, zeggen ze.
LZV’s rijden al bijna twintig jaar rond, maar van een echte doorbraak kwam het tot dusver niet. Transport en Logistiek Nederland schat dat er van de 136.000 vrachtwagens er zo’n 2000 LZV’s zijn. Jaarlijks komen er 200 bij. ,,Maar nu kan het echt hard gaan. Vlaanderen is opengesteld voor Nederlandse LZV’s, Wallonië houdt ook een proef en dan wordt het interessant. En niet te vergeten: ook in Duitsland kunnen we inmiddels met de LZV’s rijden’’, zegt Ambro Smit, beleidssecretaris en LZV-specialist van Transport en Logistiek Nederland. ,,Voor veel vervoerders wordt het nog interessanter. We verwachten dat er over vijf jaar 4000 rijden.’’
De Langere en Zwaardere Vrachtwagen is 6,5 meter langer zijn dan een standaard vrachtwagencombinatie. Daarmee komt de LZV op 25,25 meter en het totale gewicht mag 60 ton bedragen, 10 ton meer dan een reguliere combi in Nederland en zelfs 16 ton meer dan een vrachtwagencombinatie in België. Twee van die supertrucks, zoals de Belgen de Nederlandse verlengde vrachtwagens noemen, vervoeren evenveel als drie standaard vrachtwagens. Dat bespaart fors, zeker in een tijd dat Nederlandse chauffeurs schaars zijn en de concurrentie uit Oost-Europa moordend is. Er is nóg een groot voordeel: de CO2-uitstoot per ton vracht ligt tot wel 30 procent lager. De LZV wordt dan ook wel de ecocombi genoemd, hij bespaart brandstof, chauffeurs, en ruimte op de snelweg.
We verwachten dat er over vijf jaar 4000 ecocombi's rijden
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zet wel een kanttekening bij die besparing. ,,Dat wordt alleen behaald als de ecocombi helemaal vol zit als dat niet het geval is, dan is de CO2-uitstoot hoger. In theorie is die besparing er, maar het is niet duidelijk of het in de praktijk ook zo is.’’
Transportbedrijf Peter Appel bevoorraadt vanuit Nederland distributiecentra van Belgische supermarkten. ,,We gaan er zeker naar kijken. Simpele rekensom: je neemt anderhalf keer de gebruikelijke lading in één rit mee’’, zegt Vincent Oudt van het bedrijf.
De supertruck komt uit Scandinavië. Zweden en Finland begonnen al in de jaren 80 met experimenten. Nederland was er als de kippen bij toen de voordelen duidelijk werden. En nu mogen de supertrucks eindelijk de grens over. Er zijn - de Europese Unie ten spijt - geen bindende Europese afspraken gemaakt over vervoer met de ecocombi. Het is aan landen onderling om dat te doen. Met de supertruck naar Spanje zit er dus nog niet in, noordwaarts gaat wel. Denemarken en de Scandinavische landen rijden ook met de ecocombi. Frankrijk doet nog helemaal niets met de supertrucks. Zelfs Duitsland is nog geen volwaardig land voor de ecocombi. Er mogen wel lange vrachtwagencombinaties rijden, maar het totaalgewicht mag niet meer dan 40 ton zijn en daar zit je al snel aan. Duitsland wil die zware supertrucks niet op de weg of over de viaducten omdat de draagkracht van de infrastructuur te wensen overlaat.
Van Wee vindt het jammer dat Europa op dit vlak een ‘lappendeken aan regels is’. ,,Die ecocombi is met name geschikt voor lange afstanden. Als hij in heel Europa toegestaan zou zijn dan neemt het gebruik nog meer toe.’’
Roadtrains
Hoewel de ecocombi een stuk langer is dan een reguliere vrachtwagen, valt ie in het niet met de roadtrains in Australie, dat zijn monstertrucks van dik vijftig meter lengte. Dat past niet in Nederland. In het lege Scandinavië wordt geëxperimenteerd met langere trucks. Sinds een paar jaar rijden in Zweden zelfs 34 meter lange monstertrucks van 80 ton die ‘s nachts tussen Malmö en Göteborg rijden. ,,Dat zouden we ook wel willen’’, zegt fleetmanager Wim Roks van vervoerder Peter Loos. ,,Nu nemen we in het voorste deel 26 pallets mee en in het achterste 12 pallets. Dat is lastig, want heel de distributiewereld is ingesteld op ladingen van 26 pallets. Als we met twee keer 26 pallets mogen rijden, dan maak je qua milieu pas echte stappen.’’
In Nederland mogen de LZV’s alleen over de snelwegen en de meeste routes van en naar bedrijfsterreinen en vliegvelden. Maar er zijn ook combinaties waarbij de chauffeur eerst met de ene trailer de stad inrijdt, vervolgens met de tweede en dan als een treintje weer de snelweg oprijdt. Roks: ,,Wat de ecocombi tegenhoudt is dat veel infrastructuur is ingericht op maximaal 18 meter en je gewoon niet overal kunt komen.’’
De supertrucks zijn lang, even lang als zes personenauto’s op een rij, maar volgens TLN haal je ze ongemerkt dagelijks in. Toch moet er een geel reflecterend bord met de tekst ‘Let op! Extra lang’ op de achterzijde zijn bevestigd. Dat mag nu worden vervangen voor een bord met de tekst ‘Extra long’ en een pictogram van de LZV, de ecocombi gaat nu immers internationaal. TLN zegt dat uit onderzoek blijkt dat de lange trucks in het verkeer even veilig zijn als een gewone vrachtwagencombinatie. Maar Volgens Van Wee is nooit echt goed onderzocht. ,,Daarvoor reden er te weinig. Nu het er duizenden worden zou dat wel kunnen. ,,Op de snelweg merk je er in ieder geval niet veel van. Het duurt een paar seconden langer voordat je hem hebt ingehaald.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
-
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar. -
PREMIUM37
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
Trombose is een veel voorkomende aandoening: gemiddeld treft het ieder uur elf Nederlanders. Onbekendheid met de symptomen zorgt er soms voor dat trombose pas laat wordt herkend, en dat kan fataal zijn. Wat is trombose precies? Wat zijn de tekenen? En wanneer loop je risico om het te krijgen? Trombosespecialist Saskia Middeldorp legt het uit. -
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
Kan je van een elektrische gezinsauto ook een echte sportauto maken? Hyundai denkt van wel. Na een eerste test rest slechts één conclusie: de Ioniq 5 N maakt waar wat hij belooft.
-
Deze tien plug-in hybrides rijden allemaal meer dan 100 kilometer puur elektrisch
-
-
-
PREMIUMMet video17
Experts delen hun tips om lastminute zomerfit te worden: 'Stop 2 weken met alle suikers’
Eindelijk mooi weer op komst! Alleen: hoe zit jij in je vel? Moet er nog wel het een en ander gebeuren? Wie nú in actie komt, is nog op tijd om de winterkilo’s aan te pakken. Twee experts delen hun beste tips en oefeningen voor billen, buik en armen. ,,Stop met alle suikers en doe drie keer in de week krachttraining.’’ -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's.
-
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox