De Britse HSBC-bank, de grootste van Europa en die ook in Nederland actief is, had met Valentijnsdag wel een heel speciale verrassing. De medewerkers van het filiaal in Hongkong kregen een brochure met daarin speciale kortingsaanbiedingen.
Op met roze hartjes versierde pagina’s waren de aanbiedingen ingedeeld langs geslachtskenmerken en met de aanduidingen VOOR HEM en VOOR HAAR. Bij voor hem prijken aanbiedingen als laptops, bij voor haar staan kortingen voor stofzuigers en keukenapparatuur.
De aanbieding heeft tot verontwaardigde reacties van het personeel geleid in zowel Hongkong als Londen, meldt Reuters. Seksisme is een groot probleem bij de bank dat zich ook vertaalt in harde pegels. Het verschil in beloning tussen mannen en vrouwen bedraagt 61 procent en is stijgende. De bank staat daarmee aan de top van de seksistische beloningsladder. Volgens de bank komt dat omdat er weinig vrouwen in leidinggevende functies zitten.
De bank heeft de Valentijns-aanbieding inmiddels teruggetrokken en excuses aangeboden. Volgens de mannen ging het om een actie van een externe partij.