Minister Van Nieuwenhuizen: geen brexitzorgen voor vliegreizigers
Reizigers die na 29 maart van, naar of via het Verenigd Koninkrijk vliegen, hoeven niet bang te zijn dat die vlucht als gevolg van de brexit niet doorgaat. In Europees verband wordt hard gewerkt aan een oplossing en als die er niet komt, ziet minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur) andere mogelijkheden om te zorgen dat er gewoon kan worden doorgevlogen.
Als het tot een brexit komt zonder goede scheidingsafspraken (harde brexit), vervallen ook bestaande afspraken over vliegverbindingen tussen Groot-Brittannië en het Europese continent. Dat treft niet alleen Britse luchtvaartmaatschappijen, maar bijvoorbeeld ook KLM en Transavia. Van Nieuwenhuizen is evenwel optimistisch en noemt de inspanningen om daar een Europese oplossing voor te vinden ,,kansrijk''.
Lukt dat toch niet, dan kan een luchtvaartverdrag tussen Nederland en Groot-Brittannië uit 1946 worden afgestoft. Dat moet dan wel worden aangepast aan de huidige situatie, maar dat hoeft volgens Van Nieuwenhuizen geen ingewikkelde en tijdrovende klus te zijn. ,,Het kan in een superoptimistische variant in een week geregeld zijn'', zei de bewindsvrouw tegen de Tweede Kamer.
Bewerkelijk
In de tussentijd kunnen als ‘terugvaloptie’ zogenoemde chartervergunningen worden afgegeven voor vluchten tussen Nederlandse en Britse luchthavens. Dat is wel ,,uitermate bewerkelijk en onhandig’’, erkent Van Nieuwenhuizen, maar het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.
D66-Kamerlid Jan Paternotte sprak eerder zijn zorg uit over de gevolgen van een harde brexit voor de luchtvaart. Mensen die tickets willen kopen bij een Britse luchtvaartmaatschappij, moeten wat hem betreft worden gewaarschuwd dat hun vlucht na 29 maart weleens niet door zou kunnen gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opinie9
Opinie JOVD en Jonge Democraten: ‘Is betrouwbare overheid er ook voor studenten?’
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
coalitieonderhandelingen
Na moeilijke weken krijgt formatie meer vaart: CPB gaat plannen doorrekenen
De vier onderhandelende partijen laten hun voorlopige plannen alvast doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). De rekenmeesters zullen concept-afspraken beoordelen op hun haalbaarheid en effecten. Dat moet helpen bij ‘de eindspurt’ van de onderhandelingen. -
PREMIUMColumn
De vraag is of Timmermans de progressieve kar kan trekken
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
Renovatie Binnenhof gaat 2 miljard euro kosten, ruim vier keer duurder dan gedacht
De renovatie van het Binnenhof in Den Haag wordt maar liefst vier keer duurder dan gedacht: de kosten gaan op circa 2 miljard euro uitkomen. Dat maakt demissionair minister Hugo de Jonge (Wonen) bekend. Het streven om de verbouwing ‘sober’ te houden gaat de mist in.
-
PREMIUMhaagse zaken
Wilders en Omtzigt zullen figuren à la Hugo de Jonge straks hard nodig hebben in hun kabinet
-
-
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen.
-
Renovatie Binnenhof is ‘nachtmerrie’: hoe acht eeuwen achterstallig onderhoud zorgt voor prijskaartje van 2 miljard
-
26
Problemen wachten niet op formerende partijen
Er is in de formatie nog nergens een akkoord over. De verkiezingen liggen nu bijna vijf maanden achter ons en terecht groeit het ongeduld onder veel kiezers. Toch verdienen de onderhandelende partijen een beetje krediet, schrijft politiek verslaggever Hans van Soest in dit commentaar. -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’