Verbazing en hilariteit om blauw ‘brexitbeest’ van minister Blok
VideoWat het precies is, lijkt niemand écht te weten, maar de foto waarop minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) met een blauw ‘brexitbeest’ poseert doet de wenkbrauwen op sociale media in ieder geval flink fronsen.
Blok plaatste het kiekje vanmorgen zelf op Twitter. ‘Heb jij al gecheckt welke gevolgen Brexit voor jou of je bedrijf heeft?’, schrijft hij erbij. En: ‘Zorg dat Brexit jou niet in de weg zit.... of ligt.’
Het blijkt te gaan om de nieuwe mascotte van de brexitcampagne, waarin het kabinet probeert ondernemers aan te zetten zich goed voor te bereiden voor het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU. Het beest, Brexit genaamd, prijkt ook op de website van het brexitloket, waar ondernemers via een vragenlijst kunnen checken of hun bedrijf klaar is voor de brexit.
Alles goed?
De foto leidt op sociale media tot de nodige verbazing en hilariteit. ‘Verder alles goed, meneer Blok?’, reageert iemand onder het bericht. ‘Is dit serieus?’, vraagt iemand anders zich af. Weer iemand anders vraagt de minister of ze het pak even mag lenen.
Ook vicepremier en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma doen een duit in het zakje:
The Dutch
Het opmerkelijke beest is ook in het Verenigd Koninkrijk niet onopgemerkt gebleven. ‘De Nederlandse regering ziet brexit niet als een olifant in de kamer maar als een gigantisch muppetachtig monster dat ligt op een bureau’, noteert de BBC, die in het onderschrift ook nog even vermeld dat minister Blok links op de foto staat.
Werkt
Dat de opvallende campagne aanslaat, blijkt wel uit de cijfer. In de eerste acht uur na het verschijnen van de foto met het brexitbeest, werd de Brexit Impact Scan, waarmee bedrijven potentiële knelpunten in kaart kunnen brengen – 4000 keer ingevuld. Een record. ,,Dat illustreert dat het nodig was, maar dat het ook aanslaat’’, aldus Blok.
Over wie er echt in het pak zit, doet het ministerie van Buitenlandse Zaken het zwijgen toe. De geheimhouding is ‘een bewuste keuze’, want wie brexit ‘is’, is ‘niet relevant’. Tevreden is constateert dat de foto ‘viral’ is gegaan en trending was op Twitter. Precies dat was de bedoeling. Dit artikel eigenlijk ook.
De campagne is namelijk een goed voorbeeld van ‘earned media’, de aandacht die je gratis krijgt van de media en het publiek, zegt hoogleraar marketing Peeter Verlegh. Voor ‘paid media’, aandacht waar je voor betaalt, sluiten steeds meer mensen zich af. ,,Als het via andere kanalen tot je komt, wint het ook aan geloofwaardigheid. Vooral nu de overheid – vroeger neutraal en betrouwbaar – meer gewantrouwd wordt. Het is leuker als iemand anders dan wc-eend zegt dat wc-eend te beste is.’’
Niet dat de campagne, bedacht door het Amsterdamse reclamebureau The Odd Shop – een toepasselijke Engelse naam – gratis is. Die kost, inclusief advertenties en radiospotjes, 550.000 euro. Al in januari werd aangekondigd dat er in februari ‘een karakter’ zou worden gelanceerd om ‘letterlijk te laten zien’ waar brexit het bedrijfsleven mee confronteert. De leus die erbij hoort is daarom: ‘Zorg dat de brexit je niet in de weg zit’.
Blok benadrukt dat de aanleiding ‘niet leuk’ is, maar dat het wel belangrijk is Nederlandse ondernemers ‘met de neus op de feiten te drukken’. ,,Dan helpt humor vaak meer dan ernstige teksten.’’ Volgens hoogleraar Verlegh, verbonden aan de VU in Amsterdam, is humor een effectieve manier om de aandacht te trekken. ,,En Blok acteert goed mee.’’ Maar het kan ook gevaarlijk zijn: ,,Het kan ook negatieve reacties uitlokken. Bovendien: om aandacht goed te laten werken, is er ook een inhoudelijke link nodig. Wat leert dit beest je nu over de brexit?’’
‘Tijd dringt’
Het kabinet hamert al langere tijd een goede voorbereiding van bedrijven op de brexit, ongeacht of er wel of geen deal gesloten wordt met het Verenigd Koninkrijk. Premier Mark Rutte benadrukte vorige maand dat ‘de tijd dringt’. ,,Er is geen tijd te verliezen.’’
Volgens Rutte moet ernstig rekening worden gehouden met de variant waarin Europa en het Verenigd Koninkrijk er niet uit komen. ,,De bal rolt naar de klif van Dover, kortom het slechtste scenario’’, zei hij daarover.
Mocht er toch een deal worden gesloten, dan hebben bedrijven langer de tijd om zich voor te bereiden. ,,Maar het is nog steeds denkbaar dat er op 29 maart geen deal is, en dan is de VK ineens geen land meer van de Europese Unie.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Na vijf maanden is het nu weer migratie waarop de formatie dreigt te klappen
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
Nieuwbouw sociale huurwoningen komt maar niet van de grond
De hoognodige bouw van extra sociale huurwoningen komt nog niet van de grond. Wachtlijsten dreigen alleen maar langer te worden. -
formatie/update
Wilders ontevreden na hervatting asieloverleg: ‘Ziet er niet florissant uit, maar ik sta er nog’
PVV-leider Geert Wilders blijft na een nieuwe dag onderhandelen ontevreden over afspraken om asielmigratie terug te dringen. ,,Het ziet er niet florissant uit", zei hij dinsdag, nadat hij een dag eerder van de formatietafel wegliep. Toch wil hij voorlopig door blijven praten. ,,Ik sta er nog. Ik hoop dat we eruit komen.” -
Renovatie Binnenhof gaat 2 miljard euro kosten, ruim vier keer duurder dan gedacht
De renovatie van het Binnenhof in Den Haag wordt maar liefst vier keer duurder dan gedacht: de kosten gaan op circa 2 miljard euro uitkomen. Dat maakt demissionair minister Hugo de Jonge (Wonen) bekend. Het streven om de verbouwing ‘sober’ te houden gaat de mist in.
-
Mkb'ers verliezen bankrekening door strikte anti-witwasregels: 'Onacceptabele toestanden’
-
-
-
PREMIUM
Timmermans stelt formatiedeadline aan rechtse onderhandelaars: vóór 1 juni moeten ze eruit zijn
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans stelt een harde deadline voor de vier rechtse partijen. ,,Als PVV, VVD, NSC en BBB er op 1 juni niet uit zijn, moeten ze naar alternatieven kijken. Niet naar nieuwe verkiezingen.” Timmermans wil zelf pas aan tafel als VVD en NSC serieus met hem willen praten. -
PREMIUMHaagse Zaken
De Hollandse ziekte: pas problemen oplossen na heel lang overleg met allerlei partijen
Politiek verslaggever Hans van Soest schrijft wekelijks over Haagse zaken die ons allemaal aangaan. In deze aflevering: We zijn van oudsher een land van inspraak en uitstel. Maar met moderne crises zoals die in het onderwijs of met ons drinkwater schiet ons poldermodel tekort.
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
PREMIUMhaagse zaken
Wilders en Omtzigt zullen figuren à la Hugo de Jonge straks hard nodig hebben in hun kabinet
Politiek verslaggever Hans van Soest schrijft wekelijks over Haagse zaken die ons allemaal aangaan. In deze aflevering: een nieuw kabinet krijgt niks voor mekaar met bange bewindspersonen. -
-
Verhit debat over kritiek op Israël tijdens GroenLinks-PvdA-congres: ‘Wat gebeurt hier?!’