Emirates plaatste aanvankelijk een order voor 162 toestellen, maar verlaagde dat naar 123 stuks. De komende jaren worden nog veertien toestellen geleverd.
Zo'n 3.000 tot 3.500 werknemers van de Europese vliegtuigbouwer worden door de stap geraakt. Airbus gaat met sociale partners in gesprek over de gevolgen, maar heeft goede hoop dat een groot deel van het personeel intern herplaatst kan worden.
Airbus zette namelijk wel een andere deal met Emirates op papier. De luchtvaartmaatschappij heeft veertig toestellen van het type A330neo en dertig van het type A350 besteld. Deze order heeft een cataloguswaarde van omgerekend ruim 21 miljard euro. Doorgaans worden bij grote orders echter flinke kortingen bedongen.
De ontwikkeling van de A380 heeft Airbus tientallen miljarden euro's gekost. De vliegtuigen zijn inmiddels tien jaar in productie, maar vanaf het begin vielen de verkopen al tegen. De meeste luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan kleinere en zuinigere vliegtuigen.
NUjij: Uitgelichte reacties