Treinen volledig op groene stroom: 1,5 miljard kilo CO2 bespaard
Doordat NS-treinen sinds twee jaar volledig op groene stroom rijden is 1,43 miljard kilogram kooldioxide minder in de atmosfeer terechtgekomen. Dat is evenveel als 3,3 miljoen ritjes met de auto naar Zuid-Frankrijk, becijfert Milieu Centraal.
NS en 17 andere spoorbedrijven sloten in 2014 een contract met Eneco voor het leveren van zoveel mogelijk duurzame stroom. Afgesproken werd dat in dat treinen per 2018 alleen nog op honderd procent groene stroom uit - voornamelijk Nederlandse - windparken van Eneco zouden rijden. Uiteindelijk lukte dat al een jaar eerder, in 2017. NS, die het leeuwendeel van alle stroom afneemt, is daarmee de eerste treinuitbater in de wereld die volledig klimaatneutraal rijdt. Volgens Milieu Centraal betaalt dat besluit zich nu uit.
Wel is een nuance te maken op de cijfers: de spoorwegen gebruiken per jaar een gigantische 1,2 terrawatt uur (1.200.000.000 kWh) om alle treinen te kunnen laten rijden. Dat is evenveel als het jaarlijkse stroomverbruik van 400.000 gezinnen. De spoorwegen zijn echter niet de enige partij in Nederland die windstroom gebruiken.
Inmiddels wordt er zoveel duurzame stroom gebruikt dat die nooit allemaal uit eigen groene energie kan komen. Eneco moet daarom ook zogenaamde GVO's (Garanties Van Oorsprong ) uit het buitenland opkopen, bevestigt het energiebedrijf. Daarbij gaat het veelal om windenergie uit Scandinavië.
Groenwassen
De meningen over dit ‘groenwassen’ zijn verdeeld. De certificaten-stroom wordt namelijk niet daadwerkelijk naar Nederland geëxporteerd. Hier neemt NS gewoon ‘vieze’ stroom af. Enige is dat die stroom gedekt wordt middels groencertificaten. De kritiek luidt dat zulke groene stroom niet bijdraagt aan de verduurzaming van de Nederlandse stroomproductie.
Tegelijk helpen certificaten wel op bredere schaal aan de vergroening van de elektriciteitshuishouding. Ze maken het produceren van zulke stroom lucratiever.
Om klanten uitleg te geven over het gebruik van groene stroom organiseert NS op 23 februari een speciale Uitwaaidag in Zandvoort. Ook heeft het bedrijf een video gemaakt, waarin topman Roger van Boxtel aan het kitesurfen is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
Heineken-telg
‘Rijkste Nederlander ontduikt belasting via brievenbusfirma’s in Luxemburg en het Britse eiland Jersey’
De rijkste Nederlander ontduikt op grote schaal belasting. Charlene de Carvalho-Heineken, topvrouw van het bierconcern, moet in Nederland belasting betalen over de ontvangen dividenden van haar aandelen. Maar via een constructie met brievenbusfirma's in Luxemburg en het Britse eiland Jersey betaalt ze slechts een fractie daarvan. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. -
PREMIUM
Sparen of beleggen met 1000, 25.000 of 100.000 euro? ‘Ga er niet volle bak in als je wat ouder bent’
Of je nu veel of weinig geld over hebt, het is fijn als het bedrag in de loop der jaren groter wordt. Wat kun je het beste doen om je spaargeld te laten groeien, beleggen of juist je geld vastzetten? Experts leggen uit hoe je dat aanpakt met bedragen van 1000, 25.000 en 100.000 euro. -
Industrieconcern VDL neemt Belgische bussenfabriek Van Hool over
De Nederlandse bussenbouwer VDL neemt samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull de failliete Belgische bussenbouwer Van Hool over. Het faillissement van Van Hool werd maandag uitgesproken na wekenlang getouwtrek in de familie Van Hool en pogingen tot een doorstart. -
PREMIUM
‘Amerikaanse toestanden’? Aantal massaclaims neemt niet toe, publiciteit erover wel
Sjoemeldiesels, privacyschending door Google en scheurende bakfietsframes. Consumenten en organisaties lijken steeds vaker naar de rechter te stappen om schade te verhalen. Gaat Nederland de Verenigde Staten achterna op het gebied van schadeclaims?
-
PREMIUM201
Hoger beroep in Shell-klimaatzaak: toekomst grootste energiebedrijf Europa op het spel
-
-
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
Onderzoek
Melkveehouders kunnen mest niet kwijt: ‘Lol van het boeren is er voor velen wel af’
De Nederlandse melkveehouderij dreigt te bezwijken onder de mestcrisis. Driekwart van de boeren met melkvee ervaart financiële problemen, vier op de tien slaagt er niet in een afnemer voor hun dierlijke mest te vinden en verscheidene gezinsbedrijven zien geen andere uitweg dan het bijltje erbij neer te gooien.
-
PREMIUM
AI beslist steeds vaker mee over uw krediet of polis, hoe riskant is dat eigenlijk?
-
PREMIUMNakamoto
Elon Musk, Bernie Madoff, drugscrimineel of iemand anders: wie is de mysterieuze uitvinder van bitcoin?
De waarde van bitcoin blijft maar stijgen, de dorst naar de digitale munt lijkt onstilbaar. Toch is nog steeds niet duidelijk wie de crypto heeft bedacht. Over de mysterieuze uitvinder doen de wildste geruchten de ronde. Wie is deze man, vrouw of groep mensen? Leeft hij nog, of is hij zijn wachtwoord kwijt, waardoor er mogelijk miljarden aan bitcoin verloren zijn? -
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’