11 februari 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Enige vraag in ontmoeting met moslim is: wie is Jezus

Het kwam toch wel even hard aan. Een degelijk christen met een echt gereformeerde achtergrond, oud-PVV’er en fanatiek islambestrijder, Joram van Klaveren, wordt moslim. Dat was voor christenen even slikken.

De EO had vorige week maandag de primeur, en Tijs van den Brink, die het nieuws bracht, was verbijsterd. Ook de hoofdredacteur van deze krant, Sjirk Kuijper, reageerde in het radioprogramma Dit is de Dag op het ‘breaking news’ en sprak met Joram. Hij kon er niet goed bij.

Ik weet niet of het toeval is, of hemelse ironie, maar de naam ‘Sjirk’ is in dit verband wel opmerkelijk. ‘Sjirk’ is in de islam namelijk de enige zonde die nooit vergeven kan worden: geloven dat er meerdere goden zijn. En dat is nu net wat verschillende moslims christenen verwijten, omdat ze geloven in de drie-enige God; voor Joram was het een onoverkomelijk struikelblok.

juiste perspectief

De bekering van Joram voelde voor orthodoxe christenen als een kleine nederlaag van het christendom, voor sommige moslims juist als overwinning voor de islam. Daarbuiten leefde het veel minder. Er was een korte mededeling op het NOS Journaal, Wilders reageerde met twee zinnen en voor Trouw had het niet meer nieuwswaarde dan dat Piet Paulusma SBS6 moet gaan verlaten. Daarmee zet Trouw het wel even weer in het juiste perspectief.

Raakt het mij dan niet, dat iemand van christen moslim wordt? Natuurlijk raakt het mij. Ik geloof dat alleen Christus ons het echte leven met God kan geven. Maar raakt het mij meer dan al die tieners en volwassenen die de afgelopen jaren geruisloos uit onze christelijke gemeente in Ermelo zijn vertrokken? Niet omdat ze zich tot de islam hebben bekeerd, maar omdat God niet meer relevant was en hun leven ook zonder Hem gewoon doorging. In verhouding raakt mij dat zelfs meer, want het gaat om veel grotere aantallen dan die enkele ‘christen’ die moslim wordt.

Wat ik opvallend vond, was dat veel christenen in hun reactie alles uit de kast haalden om te bewijzen dat de islam toch niet zo mooi is als Joram deed geloven. De islam is wél slecht en demonisch; de islam onderdrukt wél vrouwen; mensen die de islam verlaten, hebben het wél moeilijk en de islam kent wél veel geweld.

Ik vermoed dat Joram er niet echt heel gevoelig voor is. Hij heeft zijn eigen – postmoderne – vorm van islam gevonden en die is beter behapbaar dan zijn christelijke traditie. Als er al andere interpretaties zijn, dan is dat jammer. Voor hem is de ‘negatieve’ islam niet de ware islam.

competitie

Dit is in het gesprek dus ook helemaal niet waar het om gaat. Is de islam slechter dan het christendom omdat er tradities zijn die vinden dat mannen vier vrouwen mogen trouwen? Of is de islam slechter omdat het meer geweld zou kennen? Is een geweldloze democratische islam dan geen probleem? Wat bepaalt of een religie beter is of niet? Dat is de valkuil waar ook veel christenen vandaag invallen. Toch een soort competitie: welke religie is nu beter?

De enige vraag die er echt toe doet in de ontmoeting met moslims is: Wie was Jezus? Was hij wie hij zelf zei te zijn of niet. Was hij God zelf, de koning in wie God terugkeert tot zijn wereld om een einde te maken aan onrecht en gebrokenheid, aan de zonde en de dood, of niet? Al het andere is secundair.

Laten we geen karikaturen maken van moslims en de islam. Dat keert zich uiteindelijk tegen het evangelie. Dat blijkt wel bij Joram van Klaveren. Het is ook niet nodig. Christus is zo onvoorstelbaar geweldig en liefdevol. Wij hoeven ‘alleen maar’ iets van zijn genade te weerspiegelen.

Vooral dat ontdekte Nabil Qureshi, toen hij van moslim christen werd. Hij schreef Ik zocht Allah, maar vond Jezus. Ik lees Jorams boek, maar het zou van lef getuigen als Joram met mij Qureshi’s boek zou willen lezen. Krijgen we vast een heel interessant gesprek.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.