Opinie: Schiphol op zee is unieke kans

Een al uit 1998 stammend ouder plan voor een Schiphol op zee. Illustratie Archief DvhN

Een al uit 1998 stammend ouder plan voor een Schiphol op zee. Illustratie Archief DvhN

Bouw een nieuw Schiphol op zee, zegt voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer. Een goed idee, dat steun verdient. En Eelde kan meeprofiteren.

Lees meer over
Opinie

Stel dat je start- en landingsbanen op zee aanlegt. Beetje uit de kust zodat ze daar geen last van geluid of aanblik hebben. Nog mooier is het dat je die banen kunt draaien, zodat ze altijd in de wind liggen. Je hebt er dan gewoon minder nodig. Twee om te starten en twee om te landen volstaan dan.

De gebouwen van het huidige Schiphol houden we in stand. Het zou een enorme kapitaalvernietiging zijn als we die gaan afbreken. Maar we leggen wel een nieuwe treinverbinding aan naar het nieuwe Schiphol. Een magneettrein zoals die ook in Shanghai rijdt. In tien minuten ben je dan op Schiphol op zee.

Het vliegveld kan 24 uur per dag open blijven, want niemand heeft last van het geluid. Een unicum dat het heel aantrekkelijk gaat maken voor vliegmaatschappijen. En groei is weer goed voor de economie.

Kosten

Waar nu de start- en landingsbanen van Schiphol liggen, kan woningbouw komen. De opbrengsten daarvan moeten voldoende zijn voor de aanleg van een eiland en een treinverbinding. Eigenlijk kost de operatie dus niets, maar ze lost wel definitief een groot probleem op.

Er zitten veel voordelen aan dit idee. We zetten Nederland weer op de kaart als land dat weet hoe het met de zee moet omgaan. Waarschijnlijk is zoiets ook een idee voor andere steden met een vliegveld en water in de buurt. Denk aan New York. Dus er kan nog extra werk uit voortvloeien. De inwoners in een grote straal rond Schiphol zijn blij. Geen geluidsoverlast meer, geen fijnstof.

De infrastructuur van wegen, parkeerterreinen en winkels kan gewoon blijven bestaan. Dat scheelt ook bouwkosten, want het eiland hoeft dan alleen maar start- en landingsbanen te hebben en een stationsgebouw van waaruit de mensen door kunnen gaan naar de gate.

Vogels

Ja, zullen mensen roepen, maar er vliegen ook vogels langs de kust. Ja, en dus moeten we kijken hoe we die kunnen vermijden. Beter voor de vogels, maar ook voor de vliegtuigmotoren. Als we die routes in kaart hebben gebracht dan weten we ook hoe ver we uit de kust moeten bouwen om zoveel mogelijk vogels rustig door te kunnen laten vliegen.

Wind

Andere mensen zullen wijzen op de wind, die op zee nou eenmaal harder waait dan op land. Dat is geen enkel probleem, als het vliegtuig maar recht tegen de wind in kan starten of landen. Het wordt pas link bij heel sterke zijwind. Maar met draaiende banen kun je dus altijd recht in de wind stijgen en landen. Die harde wind zou meteen mooi kunnen werken voor de windmolens die we op het eiland neer gaan zetten, zodat het eiland qua energie selfsupporting kan worden. We slaan het overschot op in waterstof en gebruiken dat bij windstilte. Hoewel, echt windstil is het op zee nooit.

Golven

En de hoge golven? Laat dat maar over aan onze grote baggerjongens. Als die een palmeiland in Dubai kunnen aanleggen, is zo’n relatief ondiepe Noordzee geen probleem. En de stroming van zand en water die dijken kan afsluiten? Als één land weet hoe het daar mee om moet gaan, dan is het Nederland wel. Wij hebben de zandmotor uitgevonden, Maasvlaktes opgespoten, de Hondsbossche zeewering bij Petten gemaakt, zandsuppleties op eilanden verzorgd, kortom wij weten er wel wat van.

Het eiland krijgt uiteraard ook een haven. Want de tankers moeten kerosine lossen, onderdelen moeten aangevoerd worden. De magneettrein kan op land op palen worden gebouwd boven bestaande wegen en gaat bij zee de tunnel in, zodat niemand er echt last van heeft.

Eelde

En nou we toch bezig zijn… Dat vliegveld Rotterdam/Den Haag is eigenlijk ook niet meer nodig als je Schiphol op zee iets zuidelijker dan Zandvoort neerlegt. Ook daar is het probleem dan meteen opgelost.

Je zou op Schiphol wel één baan kunnen houden waar vliegtuigen kunnen landen en stijgen als ze onderhoud nodig hebben. Dan hoef je die grote hangars niet opnieuw te bouwen. Maar je zou het onderhoud ook kunnen verplaatsen, naar Eelde bijvoorbeeld. Ruimte zat daar en goed voor de werkgelegenheid in het Noorden. Eelde zou ook uit kunnen groeien tot vrachtluchthaven. Ja het is twee uur verder rijden vanuit de Randstad, maar daar staan veel goedkopere landingsrechten tegenover. En vrachtauto’s kunnen in het Noorden nog doorrijden, dat scheelt ook tijd en dus kosten. Bovendien zit je in Eelde veel dichter bij Duitsland wat toch een belangrijk afzetgebied is voor vracht.

Kortom, als je echt iets wilt veranderen vereist dat anders denken. De voordelen zijn vele malen groter dan de nadelen. Met een paar jaar moet het te realiseren zijn en dan kunnen we weer laten zien waarin een klein landje groot kan zijn.

Ad van Rooy uit Groningen is partner bij reclamebureau Jong Belegen.