Nederland heeft eind januari de eerste JSF geleverd gekregen. De overdracht was feestelijk, maar uit rapporten van Amerikaanse toezichthouders doemt een beeld op van een gemankeerd toestel: onopgeloste gebreken, te lage betrouwbaarheid, en een te hoge onderhoudsbehoefte. Dit leidt tot hogere kosten en een lagere inzetbaarheid van de JSF dan jarenlang is voorgespiegeld. Het ministerie van Defensie heeft de Tweede Kamer niet op de hoogte gebracht van kritische passages uit Amerikaanse rapporten over verbeteringen aan het toestel.
In totaal telt de Amerikaanse toezichthouder op wapensystemen (Director Operational Test & Evaluation) 102 ‘kritische’ beperkingen bij het toestel, die op korte termijn waarschijnlijk niet worden verholpen; dat blijkt uit het rapport, dat op 31 januari verscheen. Vijftien beperkingen zijn van dien aard dat ze de veiligheid van personeel in gevaar kunnen brengen. De overige 87 gebreken kunnen ‘succesvolle afronding van de missie belemmeren of beperken.’ Zo is bij het boordwapen van het type toestel dat Nederland koopt al meerdere jaren op rij een afwijking naar rechts geconstateerd. ‘Onacceptabel,’ oordeelt de toezichthouder.
Ook zijn er nog steeds structurele problemen met ALIS, het ICT-systeem in en rond het toestel dat het onderhoud en de vluchtoperaties efficiënter moet laten verlopen. Handelingen die door ALIS geautomatiseerd hadden moeten verlopen, moet personeel handmatig verrichten. Mede daardoor loopt de JSF bij het opstijgen juist vertragingen op ten opzichte van de oudere gevechtsvliegtuigen die het moet gaan vervangen.
Uit het Amerikaanse rapport blijkt verder dat de prestaties op een ander vlak al drie jaar op rij stagneren: van de acht doelstellingen waar de JSF op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid aan moet voldoen, gaat het toestel er waarschijnlijk slechts vier halen.
‘Het spreekt voor zich dat minder betrouwbare vliegtuigen meer onderhoud en onderdelen nodig hebben dan gepland,’ legt de Amerikaanse rekenkamer uit in een rapport uit juni 2018, ‘en dat kan ertoe leiden dat een vliegtuig niet beschikbaar is voor operaties. Als betrouwbaarheidsdoelen niet gehaald worden, moeten de krijgsmachtdelen en de belastingbetaler genoegen nemen met een vliegtuig dat minder betrouwbaar is, duurder in gebruik is en meer tijd nodig heeft voor onderhoud.’
Lockheed Martin en het Pentagon zijn van plan om de vastgestelde gebreken pas later op te lossen
In haar jaarrapportage uit september 2018 erkent het ministerie van Defensie de problematiek, maar laat het kritische noten van de Amerikaanse toezichthouders onvermeld. Het ministerie meldt wel dat er meerdere gebreken aan het toestel zijn, maar stelt dat er slechts één – en volgens Defensie voor missies niet zo belangrijk – gebrek pas in een latere fase opgelost wordt. Dat staat haaks op de constatering van de Amerikaanse toezichthouder op wapensystemen en de Amerikaanse rekenkamer: Lockheed Martin en het Pentagon zijn van plan om de vastgestelde gebreken pas later op te lossen. Ook laat het ministerie van Defensie de constatering van de Amerikaanse rekenkamer onvermeld ‘dat niet alle in de testen gevonden gebreken verholpen kunnen worden binnen het budget en de planning van het ontwikkelingscontract’. Het Pentagon verwacht dat de gebreken bijtijds zijn opgelost, maar doet geen harde toezeggingen.
Ook voor de problemen met betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid toont Defensie zich niet blind; wel doet het deze in de jaarrapportage uit 2018 af met de aanbeveling van de Amerikaanse rekenkamer aan het Pentagon ‘maatregelen onderkent voor het garanderen dat de betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid van de F-35 toestellen aan de programma-eisen voldoen’. Wat Defensie niet vertelt, is dat uit datzelfde rapport van de Amerikaanse rekenkamer blijkt dat het niet realistisch is te denken dat dit zal lukken.
In reactie aan FTM laat Defensie weten dat het Joint Program Office en Lockheed Martin bezig zijn ‘om inzicht te verschaffen in eventuele verschillen tussen contractuele eisen en daadwerkelijke prestaties. Dit proces is nog niet afgerond’. Dat Defensie de kritische kanttekeningen van de Amerikaanse toezichthouders niet heeft overgenomen, ‘komt voort uit de keuze om te komen tot een beknoptere jaarrapportage,’ zo laat het ministerie desgevraagd weten. ‘Het is goed dat DOT&E [de Amerikaanse toezichthouder Director Operational Test & Evaluation, red.] kritisch is over oplossingen van beperkingen (en dat is ook haar rol), maar zij dragen niet de eindverantwoordelijkheid. Die ligt bij JPO (namens de partners) en LM.’
Morgen publiceert Follow the Money een uitgebreid artikel over de JSF, de grootste investering in onze defensie ooit. Daarin gaan we diep in op wat er aan het vliegtuig mankeeert. Volg auteur Krijn Schramade om op de hoogte te worden gehouden in dit dossier.
52 Bijdragen
wim de kort 8
Gerrit Zeilemaker 6
wim de kortRoland Vanderschaeghe 4
Patrick de Ruiter 2
Roland VanderschaegheMarla Singer 7
Duitsland koopt geen F-35 vliegtuigen en dat gaat ook nog een staartje krijgen.
wim de kort 8
Marla SingerMarla Singer 7
wim de kortJan Smid 8
Marla Singerhttps://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10369096/nederlandse-missie-in-afghanistan-in-gevaar-door-terugtrekking-vs
Nelleke Oomens
Marla SingerMaartenH 10
Ik zou bijna zeggen, wat maakt dat nou uit? Je moet toch als Tweede Kamerlid onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat er veel mis is met de JSF? Zitten er dan alleen maar struisvogels in de Tweede Kamer?
Matthijs Kraai 5
MaartenHHeRo 7
Matthijs KraaiRoland Horvath 7
De Secretaris -Generaal SG van de NAVO komt altijd uit een kleinere lidstaat van de NAVO zoals Noorwegen, Nederland, België: zoals Jens Stoltenberg uit NO, Jozef Luns uit NL, Jaap De Hoop Scheffer uit NL. Dus hebben nogal wat ministers in die landen de ambitie om ook eens SG van de NAVO te zijn en in een Rolls Royce te worden rondgereden. Een kinderhand is gauw gevuld.
Dat heeft belang voor de keuze van het merk straaljagers en de inhoud van het -informatieve en duidelijke- artikel is hierin hooguit van secundair zo niet van tertiair belang.
Belangrijke criteria eerst.
Buy - European kennen ze in NL en in BE niet.
Hun motto is met Donald Trump 'Make America great again'.
[Verwijderd]
Roland HorvathHadden we bij navo oefeningen de amerkanen misschien ook nog over kunnen halen om echte straaljagers te kopen.
jp rebel 2
Interview met Pierre Sprey, niet de minste jachtvliegtuig ontwerper:
https://www.geenstijl.nl/4002801/shots_fired_shots_fired/
Pieter Jongejan 7
jp rebelThe mission is send money to Locked and the mission of the euro is send money to Brussels, France and other Southern European countries.
Jan Smid 8
jp rebelOok McCain heeft terecht behoorlijk wat kritiek laten horen . De humor is ook aanwezig: Een B1 kan de taken overnemen van de A10, aldus een vrouwelijke commissielid. Als zulke hersenspinsels de boventoon krijgen, mede omdat aan een zeer ervaren piloot toch niets wordt gevraagd, krijg je dit soort gedrochten.
https://www.youtube.com/watch?v=_up7IHd3LDs
Eveline Bernard 6
jp rebelPeter Urbanus 5
Maar dit terzijde.
Gerrit Zeilemaker 6
Mag ook de vraag gesteld worden waarom dit vliegtuig überhaupt nodig is. Gaat het hier om de verdediging van Nederland of om de wens om deel te nemen als hulpje van de VS en Frankrijk in respectievelijk het Midden-Oosten en Mali. Verhulde koloniale oorlogen verkocht als humanitair, die voor 'failed states' zorgen en miljoenen op de vlucht jagen.
Roland Horvath 7
Gerrit ZeilemakerHet VS grootkapitaal en het militair industrieel complex vinden nu dat ze eens een kernoorlog tegen de Rusland en/of China moeten voeren. dat is hun manier van denken. Als een ander land zou domineren in de economie, dan moet dat land plat gebombardeerd worden. een rare gedachte die de idee aanhangt dat oorlog een voortzetting is van de buitenlandse politiek, van de diplomatie maar met andere middelen.
Hoe waanzinnig kan men zijn.
Een bijkomend probleem is dat de aarde veel te klein is voor tal van wapens en niet alleen voor kernwapens. De mensheid kan zichzelf vernietigen in een WO3.
[Verwijderd]
Roland HorvathDat boek zal met onze huidige regering wel tot verboden ofminstens ongewenste literatuur gemaakt zijn.
Oppassen met wat je bij de bib haalt. Het wordt tegenwoordig allemaal bewaard wat je van de bib in huis haalt. Privacy =kul.
Voor geen enkele lener van boeken hbehoeft dat digitaal bewaard. Vraagje: "Voor wie of wat wordt dat dan wel bewaard"
Said Ajouaau 5
Roland Horvath[Verwijderd]
wim de kort 8
[Verwijderd]MaartenH 10
[Verwijderd]Roland Horvath 7
[Verwijderd]Als de prestaties van het toestel niet kunnen aangepast worden aan de prijs en aan de wat hoogdravende naam JSF, Joint Strike Fighter, dan wordt er bij Rutte3 aan gedacht om de naam aan te passen aan de prestaties en dan wordt dat:
JSF, Joint Strike Fiasco.
Pieter Jongejan 7
De motor moet ontwikkeld worden door een bedrijf uit München en een bedrijf uit Gennevilliers bij Parijs.
Het project komt onder leiding te staan van Airbus en Dassault.
(geen Fokker dus)
Doel is om strategisch onafhankelijk te worden van het onbetrouwbare Amerika, dat Europa en de NATO wil gebruiken als lanceerplatform voor zeen oorlog tegen het steeds machtiger wordende China.
China en Europa hebben weinig olie en gas en dus is de strategie van Amerika gericht op deze strategische zwakte door Europa te dwingen duur Amerikaans gas te kopen.
Een ander strategisch doel is om de informatievoorzieining van China (en Rusland) zoveel mogelijk te ontregelen. De Chinezen en de Russen zijn net als de Amerikanen geen lieverdjes en stelen bij de raven.
Opvallend is dat Nederland (zelfs Groen Links) Amerika steunt in de strijd tegen Huawai, terwijl de Duitse industrie juist tegen een boycot van Huawai is. Een boycot tegen het afluisteren van de telefoon van Merkel door de Amerikanen is er nooit gekomen. De verklaring is wellicht dat een Nederlander een baantje kan krijgen bij de NATO en/of Brussel kan krijgen als Nederland bereid is om de Amerikaans belangen te dienen.
Jan Smid 8
Pieter JongejanHet laat zo mooi zien dat de verdeeldheid in Europa verder oplaait. Duitsland die Chinese industrieën alle geheimen heeft gegeven van hun eigen producten. Een Duitse rechter heeft Facebook c.s verboden om nog data te verzamelen. En nu geven ze Huawei alle ruimte?
Pieter Jongejan 7
Jan SmidDe vraag is waar je Duitsland en de USA moet onderbrengen. Ik ben bang dat Duitsland de kant van Frankrijk kiest onder druk van China en onder druk van hun exportindustriëen.
De grote centraal geleide landen (waaronder de USA) gebruiken hun macht om het recht te verkrachten ten behoeve van hun financieel-economische belangen. Nederland liep vroeger achter de USA en Duitsland aan, maar wordt nu gedwongen om te kiezen. Een derde weg is om samen met de UK te pleiten voor een unie van liberale democratiëen met ieder een eigen munt.
Jan Smid 8
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Jan SmidIH Kamphuis 4
Daan 77
https://www.pogo.org/investigation/2018/08/f-35-program-cutting-corners-to-complete-development/
Als je niet het gehele rapport wilt lezen scroll dan door naar de conclusie onderaan het rapport.
De JSF gaat zeer zeker niet aan de verwachtingen voldoen, met daarbij een veel hoger prijskaartje.
Jan Willem de Hoop 12
[Verwijderd]
Jan Willem de HoopMarla Singer 7
[Verwijderd]Jan Smid 8
Marla Singer[Verwijderd]
Marla SingerJan Smid 8
Jan Willem de HoopPeter Zwitser 9
Jeroen Wolf 4
MaartenH 10
Jeroen WolfRampok
https://www.bndestem.nl/binnenland/vliegeropleiding-luchtmacht-dicht-door-te-weinig-instructeurs~ade27dcd/
Eveline Bernard 6
RampokPlus: Al eerder was uitgerekend dat er te weinig toestellen zullen zijn om iedereen te trainen èn paraat te zijn.
f. van Dam 6
Dan is de Nasa met haar raketten beter op stoom.
Wat een flut JSF bedrijf is het. Ze mogen wel een gratis toestel geven voor compensatie, maar één die het wel doet!
Eveline Bernard 6
f. van DamMatthijs Kraai 5
Eveline Bernard 6
Matthijs KraaiJan Buis 2
[Verwijderd]
Het doel is nooit geweest om een goed vliegtuig te maken, maar om geld binnen te harken voor het militair-industrieel complex. Dit staat niet op zichzelf; andere recente projecten in de VS zijn vergelijkbaar wat betreft hun "succes". Er staat me iets bij nieuwe gevechtsschepen, die ook al goed waren in geld verbranden. Link:
https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a24015/zumwalt-breakdown-panama-canal/
Je ziet dit heel erg goed terug in het fenomeen A-10 (Warthog - wrattenzwijn). Dit vliegtuig is relatief simpel, goedkoop in onderhoud, en het doet heel goed waar het voor gemaakt is. Maar dit vliegtuig is niet populair bij het militair-industrieel complex; het voldoet niet aan het "Top Gun profiel", en er is niet genoeg aan te verdienen (relatief simpele technologie).
Joop van Kleef