Marketing

Biertje in de horeca wordt steeds duurder

06-02-2019 18:03

Weet u nog dat u voor twee gulden een biertje kon bestellen in de kroeg? Die tijd ligt inmiddels ver achter ons. Maar nadat de prijzen in 2002 flink zijn gestegen dankzij de invoering van de euro zijn de prijzen de jaren daarop nog veel verder doorgestegen. Sinds 2006 is de prijs van een biertje in de kroeg met ca. 75 procent gestegen, tegen ongeveer 14 procent voor het bier in de supermarkt.

Een van de redenen dat de prijzen zo hard zijn gestegen is de steeds duurder wordende reclamecampagnes van de bekende biermerken. Mede daardoor vragen de grote bierproducenten steeds meer voor een fust bier. Maar daarnaast zijn ook de andere kosten van de horecaondernemer sterk gestegen zoals energiekosten, huur en personeelskosten.

Nu is er een groot verschil tussen de prijs van een biertje in Amsterdam centrum en de prijs van een biertje in Drenthe of Groningen. Toch zijn de prijzen ook in de relatief goedkope regio’s van Nederland fors gestegen.

Een alternatief zijn de lokale bieren die vaak veel goedkoper zijn. Lokale brouwers besparen op vervoerskosten en hoeven geen dure reclamecampagnes te betalen. Hoewel veel klanten sterk de voorkeur geven aan de grote bekende biermerken neemt het aanbod van onbekendere meer betaalbare bieren toe.

Maar er zijn nog meer voordelen aan lokale bierbrouwers dan alleen de lagere prijs van een biertje. Wie niet in zee gaat met een grote brouwer heeft als kroegbaas een stuk meer vrijheid om eigen keuzes te maken. Om bier van een grote brouwer in te kopen moeten doorgaans namelijk pittige contracten worden afgesloten waarin veel restricties voor de kroegeigenaar zijn opgenomen.

Maar als de ondernemer zijn bier inkoopt bij kleinere brouwers, die de horecaondernemer vrij laten, kan men de kroeg aankleden zoals men zelf wil, met eigen luifels en parasols. Maar ook kan men bierviltjes drukken met daarop een eigen uniek design. Daarmee kan de kroeg of het restaurant een meer unieke, meer uitgesproken uitstraling krijgen. En in deze tijd van grote bedrijfsconglomeraten en massaproductie is het ook wel weer eens leuk om een toename in eigenwijze en unieke ondernemingen te zien.