Albert Heijn ontketent prijzenoorlog in België met drie halen, één betalen
Albert Heijn zet met een nieuwe prijzenoorlog de supermarkten bij onze zuiderburen onder druk. De Nederlandse keten, die de Belgen de '1+1'-promotie leerde kennen, pakt nu uit met nog meer voordeel: '1+2 gratis'. ,,De scherpste actie ooit in Vlaanderen", staat te lezen in de folder.
Anders dan in Nederland, staat Albert Heijn in België bekend als prijsvechter. Het Nederlandse zusje van de Belgische super Delhaize leerde de Belgen kennismaken met zijn ‘twee halen, één betalen’-aanbiedingen. Eerst bij Albert Heijn zelf, ondertussen ook al bij Delhaize. En dat gestunt met prijzen heeft zijn vruchten al afgeworpen. De laatste kwartaalcijfers van Delhaize tonen dat de keten opnieuw groeit. Afgelopen maanden was de prijzenslag tussen de Belgische supermarkten dan ook ietwat geluwd. Maar die relatieve rust is bruusk doorbroken door Albert Heijn.
Vorige week haalde de Nederlandse keten zich al de woede van het Algemeen Boerensyndicaat op de hals door de melkprijs met 7 cent te verlagen tot 55 cent per liter. ,,Een marketingstunt op kosten van de boeren”, gromde Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat (de vakbond voor boeren). Vandamme zag slechts één reden voor de marketingstunt, namelijk marktaandeel veroveren in Vlaanderen. Want eind dit jaar opent de grote Nederlandse concurrent Jumbo zijn eerste winkels in België. En dus is het tijd om snel de boel op scherp te zetten, om de komst van Jumbo minder impact te laten hebben.
Tandje bijzetten
Daarom gaat Albert Heijn bij onze Zuiderburen nu nog een stap verder. In zijn nieuwste reclamefolder pakt de keten uit met een hele reeks aanbiedingen van ‘drie halen, één betalen’. Wie bijvoorbeeld één pak spaghetti koopt van het merk Soubry, krijgt er nog eens twee gratis bij. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika's, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème. ,,Dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land", zegt retailexpert Gino Van Ossel in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. ,,Het enige wat nog spectaculairder is, is dat je de producten gratis weggeeft.”
Volgens Van Ossel zal deze stunt niet zonder gevolgen blijven. ,,Deze actie voorspelt dat er een nieuwe prijsoorlog op komst is. Veel hangt af van welk soort product in de aanbieding zit, soms gaat het om een afwijkend volume, bijvoorbeeld een heel groot volume. Soms voelt een concurrent zich alleen gedwongen tot competitie als er een winkel van Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving van de eigen supermarkt is."
Colruyt reageert
De retailexpert verwacht dat een in België bekende supermarktketen als Colruyt de prijzenslag niet zomaar laat passeren. Vooral de Colruyt-winkels die in de buurt van een Albert Heijn liggen zullen misschien meedoen aan de prijzenoorlog.
Dat zusterketen Delhaize ook slachtoffer wordt van deze promoties, gelooft Van Ossel minder. ,,Albert Heijn positioneert zich als prijsvechter, Delhaize richt zich meer tot de klant die kwaliteit boven prijs stelt. Delhaize heeft recent ook goede cijfers laten zien. Colruyt en de klassieke prijsvechters Lidl en Aldi doen het ook vrij goed. Maar het is afwachten wat dit betekent voor bijvoorbeeld Carrefour. Doe je mee met een opbod van deze stunt, dan kost het je veel geld. Doe je niet mee, dan riskeer je dat de klant elders zijn aankopen gaat doen. Deze stunt zal hoe dan ook de omzet of de marge in de supermarktsector onder druk zetten.”
Toch rijst de vraag: hoe kan Albert Heijn deze promoties bieden zonder met verlies te verkopen? Verkopen met verlies mág namelijk niet in België. Van Ossel: ,,Maar er zijn manieren om daar onderuit te komen. Zo kan de producent een handreiking doen via extra kortingen en zo de promotie financieren, of Albert Heijn België kan inkopen bij zichzelf, bij Albert Heijn Nederland, daardoor omzeil je ook die wet."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMHoe is het nu met
Zelfs de komst van e-book werd Paagman niet fataal, boekenwinkel blijft groeien: ‘Krijgen veel meer ruimte’
Den Haag -
PREMIUM
Het vakantiehuisje is uit als beleggingsobject
Beleggers laten vakantiewoningen steeds meer links liggen. Het zijn nu particulieren die er een kopen, vooral voor eigen gebruik. En dat wordt toch prijzig. Europarcs gaat daarom ook weer stacaravans plaatsen. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
PREMIUM121
Aldi-stem Diederik Ebbinge gedumpt voor een ander, die niet bestaat: ‘Vervelende ontwikkeling’
Diederik Ebbinge, al bijna vier jaar dé stem achter de bekende Aldi-reclames, is door de supermarkt bij het grofvuil gezet. De Luizenmoeder-acteur uit Enschede blijkt te duur voor de discounter en wordt daarom vervangen door kunstmatige intelligentie: voor zover bekend een primeur in Nederland. ,,Dit is natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat”, waarschuwt hij ons. -
69
Winkelstraat loopt verder leeg: al 433.000 vierkante meter niet meer gebruikt
De winkelstraat loopt weer verder leeg, vooral kleinere stadscentra hebben het zwaar. Kledingwinkels zijn het grootste slachtoffer. Dat blijkt uit een analyse van vastgoedadviseur Colliers naar het winkelvastgoed in de centrumgebieden van de veertig grootste steden.
-
PREMIUMouderschapsverlof163
Kersverse ouders moeten soms fulltime blijven werken: ‘Als je niet werkt, komt er ook niks binnen’
-
-
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
Gesprek over rijgedrag collega escaleert bij koffieautomaat: ontslag op staande voet na tirade
Een discussie bij de koffieautomaat is bij de Haagse brandweer uitgemond in een flink arbeidsconflict. Een brandweerman had kritiek op het rijgedrag van een collega, wat tot een ‘grove’ scheldpartij in de kantine leidde. De brandweerman mocht direct zijn spullen pakken, maar de Veiligheidsregio moet hem van de rechter wel een ‘eervol’ ontslag verlenen.Den Haag, Zoetermeer
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
Duurzaam120
‘Eigenlijk gek dat dit nog niet eerder is bedacht’, zegt AH over primeur met kip-rundergehakt
Albert Heijn kondigt meerdere duurzame producten aan. Er komt kip-rundergehakt in de schappen te liggen (duurzamer en goedkoper dan half-om-half), ultra geconcentreerd wasmiddel, er komt minder vlees in hamburgers én producten krijgen een duurzaamheidsscore die de CO2-uitstoot aangeeft. -
-
Milieudefensie ‘teleurgesteld’ over antwoord ING, laat organisatie ‘geen keus’ in stap naar rechter
Amsterdam