De staatssecretaris komt woensdag met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het ov over twintig jaar beter te laten aansluiten op de vraag van reizigers.
Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo'n 30 tot 40 procent hoger dan nu, meldt de Volkskrant. Het stimuleren van reizen met de trein in plaats van met de auto moet de uitstoot van CO2 beperken.
Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle.
ProRail: 'Het mag een tandje ambitieuzer'
"Mensen moeten het gevoel hebben dat ze elk moment naar het station kunnen", zegt de staatssecretaris. De negen steden moeten knooppunten worden in het nationale, regionale en lokale netwerk.
ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie aan de krant weten dat het wat hem betreft nog een "tandje ambitieuzer" mag. "Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat."
Kosten voor uitvoeren plan zijn nog niet bekend
Hoeveel het uitvoeren van de plannen gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor moeten de ideeën nog verder worden uitgewerkt.
Maar volgens Van Veldhoven is al wel duidelijk dat de plannen meer kosten dan wat mogelijk is binnen het huidig regeerakkoord.
"Ik vind het wel belangrijk dat we gaan kijken of we investeringen in het openbaar vervoer op een andere manier kunnen financieren dan enkel met geld van de belastingbetaler, zoals nu", zegt ze tegen de Volkskrant.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!
NUjij: Uitgelichte reacties