‘s Werelds eerste ‘zwevende tunnel’: mogelijk krijgt Noorwegen de primeur
Van Kristiansand in het zuiden naar Trondheim in het noorden van Noorwegen is langs de westkust een autorit van 21 uur. Dat komt doordat de snelweg onderbroken wordt door maar liefst zeven overtochten met een ferry. De oplossing? ‘Zwevende’ tunnels, die de reistijd zouden halveren. De Noren willen die primeur maar wat graag binnenhalen.
Noorwegen is een land met een adembenemende natuur. Je rijdt er met de auto constant door indrukwekkende landschappen met bergen en fjorden. Maar dat specifieke terrein leidt vaak tot lange reistijden, zoals van Kristiansand naar Trondheim via de E39 langs de westkust.
Die is van groot belang voor Noorwegen. 5,3 miljoen Noren - een derde van de hele bevolking - wonen er tussen de meer dan 1.000 fjorden. De hoofdas voor hen loopt van Kristiansand helemaal in het zuiden naar Trondheim in het noorden. Een afstand van ongeveer 1.100 kilometer, waar je met de auto al gauw 21 uur over doet. Dat komt vooral door de zeven veerboten waar je noodgedwongen gebruik van maakt. De Noorse autoriteit voor wegen en verkeer (de NPRA) wil de ferry’s overbodig maken met een specatculair tunnelproject dat maar liefst 35 miljard euro moet kosten.
Dat geld is bestemd voor een aantal bruggen en voor 's werelds diepste en langste tunnel door rotsen gehouwen. 27 kilometer lang en geboord door gesteente onder de zeebodem op 392 meter diepte. Een huzarenstukje en dat is nog niet eens het meest ambitieuze onderdeel van het miljardenplan. Die eer gaat naar de “zwevende” tunnel zo’n 30 meter onder de zeespiegel. Als dat lukt, zou Noorwegen mogelijk rivalen als China, Zuid-Korea en Italië voor zijn. Die landen zijn met gelijkaardige projecten bezig. De Noorse planning voorziet de oplevering van het project in het jaar 2050.
Maar waarom een ‘zwevende tunnel’? Aan CNN legt projectmanager Kjersti Kvalheim Dunham uit dat de E39 een hoofdweg is voor Noorwegen, bestaande uit autosnelwegen, andere soorten wegen en ferrylijnen. De E39 loopt naar het noorden via de zuidwestkust, waar meer dan de helft van de Noorse exportgoederen vandaan komen. Vooral de ferry’s loopt het tijdverlies op. De autoriteiten denken daarom dat het mes straks aan twee kanten snijdt: de handel profiteert ervan én de lokale bewoners zijn ermee geholpen.
Bedoeling is om drie hangbruggen en vijf pontonbruggen te bouwen. Dat soort constructies is evenwel niet mogelijk voor fjorden dieper dan 1 kilometer of breder dan 5 kilometer. De funderingen van hangbruggen kunnen in dat geval niet worden gelegd en de zeebodem ligt bovendien te diep om een ondergrondse tunnel te boren. Pontonbruggen kunnen niet zomaar overal geplaatst worden omdat ze gevoelig zijn voor sterke golven en stromingen.
En dus komen de ingenieurs uit op een ‘zwevende tunnel’. Geen nieuw idee, overigens. Al in 1882 had de Britse scheepsbouwkundige Edward Reed plannen voor zo’n zwevende tunnel in het Kanaal, maar die haalden het niet. Het woord ‘zwevend’ is enigszins misleidend, omdat zulke tunnels wel degelijk op hun plaats moeten worden gehouden met kabels, verankerd in de zeebodem of vastgemaakt aan pontons. De tunnels zijn van beton en functioneren voor de rest zoals hun soortgenoten: auto’s kunnen er van de ene kant van het fjord naar de andere kant rijden.
Voordelen van zo’n onderwatertunnel zijn dat hij grotendeels onttrokken wordt aan het zicht en minder geluidshinder met zich meebrengt dan een brug. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Wat als er zich een explosie in zo’n tunnel voordoet? Of een brand? Wat als een duikboot erop botst? Uit tests blijkt alvast dat door de constante waterdruk errond de schade bij ontploffingen in een onderwatertunnel zou meevallen.
Noorwegen wil graag de eerste zijn met de oplevering van zwevende tunnels. Dat zou de aantrekkingskracht voor toeristen alleen maar ten goede komen. Over ruim dertig jaar is het misschien zover.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
De Nederlandse regering moet onderzoeken in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid. De Tweede Kamer heeft een motie hierover aangenomen die was ingediend door CDA-Kamerlid Derk Boswijk, samen met Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD). -
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Drie mannen hebben voor het oog van de camera een Yamaha R3-motor gestolen uit Den Haag. In de vroege ochtend kropen ze - recht voor de camera - onder een roldeur van een garage door om de diefstal te plegen.Den Haag -
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
De bestuurder van een Audi is in de nacht van zaterdag op zondag met zijn voertuig in het water beland in Den Hoorn. De brandweer kon de bestuurder via het dak bevrijden van de zinkende auto langs de A4.Den Hoorn
-
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
-
-
-
Uitstel van uitbreiding A4 leidt tot steeds meer sluipverkeer: ‘Dit is zorgelijk’
Net als werkgeversclub VNO-NCW-West maakt ook de gemeente Leidschendam-Voorburg zich grote zorgen om het uitstel van de verbreding van de A4. VNO-NCW wijst op de vertragingen waarmee onder meer het vele vrachtverkeer uit het Westland te maken heeft. Leidschendam-Voorburg ziet als gevolg van het groeiend aantal files het sluipverkeer in de gemeente toenemen.Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Westland -
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Een slinks plan na een achtervolging over de A12 heeft niet goed uitgepakt voor een bekende van de politie. Toen een dronken, 26-jarige man uit Velsen zondagmiddag zijn auto in een Haagse wijk parkeerde, dacht hij rustig weg te komen. Tevergeefs, zo blijkt achteraf.Velsen, Den Haag, Zoetermeer
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
-
259
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan