Direct naar artikelinhoud
Nieuwsdubbeldekvliegtuig

‘Marilyn Monroe van de lucht’ komt aan haar einde; Airbus neemt afscheid van reuzenjumbo A380

Het is een van de grootste mislukkingen uit de moderne burgerluchtvaart, zowel figuurlijk als letterlijk: in 2021 rolt de laatste reusachtige Airbus A380 uit de fabrieken. De enige klant voor het passagierstoestel heeft een order verkleind, waarmee het lot van het toestel is bezegeld. Donderdag kondigde Airbus aan te stoppen met de productie. 

De dubbeldeks Airbus A380 werd geen succesnummer.Beeld Reuters

Emirates uit Dubai had een order voor 162 toestellen. Dat aantal is verlaagd naar 123, waarvan er de komende jaren nog 14 worden geleverd. Het besluit treft ongeveer 3.500 werknemers van Airbus. De Europese vliegtuigbouwer heeft goede hoop dat een groot deel van het personeel op een andere plek in het bedrijf aan de slag kan. Die kans lijkt groot: Emirates heeft veertig van de kleinere A330neo’s besteld en dertig A350’s. De nieuwe order heeft een cataloguswaarde van ruim 21 miljard euro, waarmee de A380 met pensioen kan.

De productie van het dubbeldekvliegtuig, dat in theorie plaats biedt aan bijna duizend passagiers, was toch al drastisch teruggeschroefd wegens gebrek aan vraag. Dit jaar verlaten nog maar acht toestellen de fabriek. Met zulke lage aantallen is de productie nauwelijks rendabel. Het beoogde voordeel van het toestel, veel passagiers over grote afstanden vervoeren, waardoor het verbruik per inzittende gunstig is en er optimaal gebruik wordt gemaakt van schaarse ‘slots’ op grote luchthavens, blijkt niet op te wegen tegen het nadeel dat luchtvaartmaatschappijen vaak moeite hebben de A380 vol te krijgen. Hierdoor zijn er veel lege stoelen en is het toestel in de praktijk juist kostbaar gebleken.

Verlies

Ook Airbus lijkt stiekem opgelucht met het naderende afscheid van de A380, omdat op elk geproduceerd exemplaar verlies geleden wordt. De ontwikkeling van de superjumbo heeft het concern 25 miljard euro gekost, een investering die nooit meer zal worden terugverdiend, weten ze in Toulouse. Bij aanvang van de productie dacht de Europese vliegtuigbouwer in twee decennia zo’n twaalfhonderd A380’s te slijten. Sinds 2005 zijn er niet meer dan 234 afgeleverd. Het toestel dat in 2012 zijn eerste feestelijk gevierde landing op Schiphol maakte, heeft Air France-KLM nooit kunnen bekoren.

Geïnteresseerden krijgen een rondleiding door een A380 van luchtvaartmaatschappij Emirates, tijdens de Dubai Airshow in de Verenigde Arabische Emiraten in 2017.Beeld REUTERS

Doordat binnenkort mogelijk productiecapaciteit voor de A380 vrijkomt voor de kleinere, lucratievere passagierstoestellen, zal Airbus er daar meer van kunnen verkopen. Daarmee kan de Europese vliegtuigbouwer zijn positie ten opzicht van concurrent Boeing verstevigen. Tegenover Reuters verklaarde Airbus met Emirates in gesprek te zijn over de order, zonder in details te treden.

Marilyn Monroe

‘De Marilyn Monroe onder de passagiersvliegtuigen’, noemde een Airbuswoordvoerder het voluptueuze toestel ooit, is overigens al vaker langs het ravijn gescheerd. In 2016 waarschuwde Airbus dat het de stekker uit het project zou trekken als er geen nieuwe orders zouden komen. In dat jaar werden slechts 28 superjumbo’s afgeleverd en viel een Iraanse order voor 12 exemplaren weg. Ook het Australische Qantas blies 8 bestellingen af. Nieuwe orders kwamen begin vorig jaar van Emirates, maar deze bestelling verdwijnt nu alsnog in de prullenbak.