@33Nee, je kunt niet begrijpend lezen. Dat leer je op de middelbare school, die jij duidelijk niet hebt gehad. Maar wel een grote bek, zoals...
@24Denk zelfs dat meneer geld heeft gekregen. Stomme wappie is het....
@34Ik weet het. En dan zo'n Elsemieke, die een positief verhaal niet kan uitstaan, en zogenaamd iedereen meldt die een artikel post met een ...
@47 Nou je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen hoor. Ik ben het overigens met je eens : Baudet is een egotripper waar niemand iets aan heeft....
Rutte dit speelt al vele jaren. Moet je dit toch als historicus weten. Maar nu maak je je een beetje druk om. Je bent een hypocriet. ...
Dus je zal daardoor een paar seconden korter leven. ...
Ja en wie moeten dan al dat geld ophoesten dat nodig is voor bijv asielopvang, windmolens, wapenindustrie, uitkeringen, etc etc...
@29 Graag gedaan. Het was eigenlijk een testje. Even kijken hoe snel een positief verhaal omgebogen zou worden naar een negatief. Nou, dat duur...
Je zou moeten naar iets als wel of niet gestudeerd. ...
Hoe durven die rechts-extremisten hier iets te zeggen over de slavernij. Zij draaien de boel gewoon om. Ik walg van jullie....
En dat is nou precies de reden waarom de gewone burgers schijt hebben aan het hele klimaatakkoord!!!
De overheid is zo dom geweest om geen limiet in te stellen van de catalogus prijs waarover de korting geldt. Of het het bedrijfsleven gelobbied dat er geen limit is.
Gek hé? Dat het draagvlak voor de klimaatmaatregelen afneemt.
Uit het artikel:
"De 700 miljoen euro belastingkorting die de overheid in 2018 heeft verstrekt aan kopers van elektrische auto’s zijn grotendeels bij vermogende automobilisten terecht gekomen. Bijna de helft van de ruim 25.000 volledig elektrische auto’s die vorig jaar in Nederland verkocht zijn waren Tesla’s en Jaguars met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. De verkoop van Tesla’s steeg vorig jaar met 260 procent. Deze run op autosubsidies leidt tot een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, die nog niet formeel aan de Tweede Kamer is gemeld.
Dit valt op te maken uit de antwoorden die staatssecretaris Menno Snel dinsdagavond heeft gegeven op Kamervragen van CDA-parlementariër Pieter Omtzigt. CDA-leider Sybrand Buma’s bewering dat vooral ‘prosecco drinkende Tesla-rijders’ profiteren van subsidies voor elektrische auto’s en dat dit ‘ten koste gaat van de gewone man’ is in 2018 dus bewaarheid geworden. De subsidies voor elektrische auto’s worden namelijk gefinancierd door de hogere autobelastingen die alle rijders van benzine- en dieselauto’s betalen."
Het is trouwens Pieter Omtzigt die dit boven tafel heeft gehaald. Hulde voor deze man.
Dat zijn ook de enige die het wel willen proberen, daarnaast zijn er geen goede alternatieven in het lagere segment.
Wat ik overigens wel even wil opmerken, is dat de MIA (milieu investeringsaftrek) is gemaximeerd tot 50.000, Dus of je nu een tesla van 80K of 120K koopt de aftrek is hetzelfde
Ik vind het niet eerlijk dat met name rijke mensen een belastingkorting krijgen.
Maar... Ik wil wel wijzen op de misleiding in het artikel:
"Helft subsidies elektrisch rijden in 2018 naar ‘rijke’ Tesla- en Jaguar-rijders"
Subsidie, volgens de titel.
"Een groot deel van de belastingkortingen voor elektrische auto’s is beland bij vermogende Nederlanders."
Belastingkorting volgens het artikel.
Subsidie en belastingkorting zijn twee totaal verschillende dingen.
Ik vind het onsmakelijk van de Volkskrant (en dat is niet het enige medium) dat ze onterecht de term subsidie gebruiken. Dat is misleiding en onjuist.
@4
Is de MIA niet iets heel anders?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/milieu_investeringsaftrek_mia_willekeurige_afschrijving_milieu_investeringen_vamil
Bovendien is die maximering (tot 50.000) in bijtelling bij prive gebruik pas sinds 2019 ingegaan. In 2018 viel nog de gehele waarde van de leaseauto in het 4% bijtellingstarief.
Een goeie kennis van mij rijdt ook in zo'n dikke elektrische bak met subsidie.... Voor de fun heeft hij een Porsche Carrera en als hij op wintersport gaat neemt hij zijn dikke Audi Avant diesel.... Hij lacht zich kapot om de mooie regeltjes en het geld wat onze overheid hem in zijn handen duwt....
@6
Behalve de BPM vrijstelling en de lage bijtelling zijn er weinig subsidies die er over blijven behalve de MIA en die is al sinds 2017 gemaximeerd op 50K
@8
Ik denk dat wij het over twee verschillende dingen hebben.
Als ik het goed begrijp heeft u het over bedrijven of personen die een auto kopen (getuige de BPM en MIA). Het zou goed kunnen dat dat sinds 2017 is gemaximeerd op 50K.
Ik had het over leaseauto's, waarbij de bijtelling van 4% sinds 2019 pas gemaximeerd is tot 50k.
Ach is toch met alles zo, denk bijvoorbeeld aan Hypotheekrenteaftrek, die die er het meest aan profiteren zijn Banken en boven klasse met allerlij constructies waar familie leden elkaar geld lenen om max HRA binnen te harken.
zodra elektrisch rijden voor idereen betaalbaar wordt kun je fluiten voor subsidies dan mag je weer overal extra betalen, ergens moet de overheid 66% belasting op brandstof vandaan halen die zij dan mislopen.
@9
Die bijtelling kun je nauwelijks een subsidie noemen, die wordt jaarlijks aangepast, daarbij is dat een zeer succesvol middel geweest om het elektrisch rijden te promoten, nu e.e.a. populairder begint te worden en nu er nogal wat elektrische auto's aan zitten te komen met een prijs tot 40K die je die bijtellingen ook oplopen.
Die bijtelling is overigens helemaal niet zo interessant voor bedrijven, die faciliteren dit vanwege andere fiscale voordelen
En die subsidies worden opgebracht door hen die geen geld hebben voor de aanschaf van zo'n dure elektrische kar. Maar ze mogen wel braaf mee betalen aan de verhogingen van de brandstoffen. De inkomsten van die verhoging worden gebruikt voor de subsidies. Hoe verzin je het! Daar moet echt een zieke geest achter zitten!
Dat zal zo de volgende 10 jaar ook wel zo blijven. Geen BVB, wegenbelasting en daarbovenop subsidie. Zo kun je wel een lekkere dikke auto rijden als je poen hebt. En met die geweldige acceleratie en gewicht is zo'n auto veel gevaarlijker en schadelijker voor de wegen.
Goh je verwacht het niet heh...
'De sheriff van Nottingham' … steelt van de armen en geeft aan de rijken.
Dat hele klimaatakkoord, maakt rijken uitsluitend rijker.
Multinationals groter en DE, politieke macht.
En de Ruttes van deze wereld hangen lui achterover met een riant inkomen zonder iets te doen.
Waar profeteren de rijken niet van?
Nieuwe wet binnenkort : Alleen mensen met X inkomen krijgen subsidie voor een elektrisch auto. Want we moeten planeet aarde redden en de niet rijken zijn met meer, alleen dan kun je een groen project groen noemen.
Of de rijken verplichting de auto's voor goedkoper te verkopen , of de arme mensen meer salaris geven (waardoor de auto ook omhoog gaat). XD
Tis maar hoe je het wilt. Kost een elektrische auto kwa productie en grondstoffen veel meer dan een benzine auto? Zo ja, blijven we voor altijd in de loep hangen van : alleen rijke mensen kunnen het betalen).
@17 profiteren
Socialisme voor de rijken, kapitalisme voor de armen. Dat is standaard beleid ja.
Ja niet veel gewone arbeiders hebben 6 tot 12.000 euro voor een elektrische auto liggen.
Die worden niet veel verkocht. Wel de populaire Tesla en Jaguar en Nissan Leaf maar die is duur. 11.000 euro
De Chinese Chloe is ook een goedkope optie met een grote actieradius 350 KM
Renault Fluence ZE: 6.985 euro
Geschatte actieradius: 80 km
Citroën C-Zero: 8.940 euro
Peugeot iOn: 9.950 euro
Mitsubishi i-MiEV: 10.750 euro
Nissan Leaf: 11.450 euro
** gebruiker verwijderd **
Goed zo. Geld hoort ook naar de rijke Nederlander te rollen. Die werkt immers keihard.
@21 Maar een kleine auto kost toch al heel lang zo rond de 11.000 euro ? Of ben ik nou gek ?
@24 ja daarom snap ik niet waarom niet meer mensen zon elektrische auto kopen. Ikzelf zou er prima mee uit de voeten kunnen. Ik heb een maximale actieradius nodig van 150 KM per week en dat is zeer ruim ingeschat
En de mensen die het financieel minder hebben mogen die subsidies betalen aan rijke stinkerts.
Ongelijkheid bestaat in Nederland.
In een artikel van de NOS met dezelfde strekking staat zowaar een falikante leugen:
https://nos.nl/artikel/2269826-belastingkorting-op-stekkerauto-cadeau-voor-rijken-of-noodzakelijke-prikkel.html
Uit artikel:
"Daardoor zal de brandstofauto uiteindelijk volledig van de straten moeten verdwijnen.
Volledig elektrische auto's stoten geen CO2 uit.''
Ja het staat er echt, er word gewoon voorbij gegaan aan de CO2 die tijdens het produceren word uitgestoten en voorbijgegaan aan de CO2 v/d centrale nodig iedere keer voor het opladen van de akku.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.