Traumaheli in de knel door geluidsregels: ziekenhuizen eisen maatregelen
Helikopters van de politie en hulpdiensten dreigen niet langer de ruimte te krijgen op vliegvelden. De aanwezigheid van deze essentiële spoeddiensten botst met de commerciële vluchten. Dat moet anders worden geregeld, bepleiten de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen.
De capaciteit op luchthavens wordt nu geduid in ‘geluidsruimte’, waarvan zowel de gewone vliegtuigen als de helikopters van de politie en hulpdiensten onderdeel uitmaken. Probleem is echter dat die capaciteit vaak beperkt is. En omwonenden willen meestal niet aan uitbreiding omdat ze vrezen voor extra overlast.
Een goed voorbeeld is de luchthaven Rotterdam The Hague Airport: via die locatie reisden in 2018 bijna twee miljoen passagiers en de traumahelikopter rukte gemiddeld 6,7 keer per etmaal uit; dag en nacht.
,,Dit levert toenemende spanning op tussen het commerciële verkeer, waarvoor de luchthaven primair bedoeld is, en het spoedeisende verkeer dat nu circa een kwart van de geluidsruimte gebruikt", schrijven Rotterdam The Hague Airport en Schiphol Group samen aan de Tweede Kamer.
Niet blij
Uitsluiten van het maatschappelijk vliegverkeer door luchthavens is een reëel risico
De politie is ook niet blij met deze ontwikkeling. ,,Wij dreigen in de positie te komen om te moeten concurreren met de commercie als het gaat om de beschikbare geluidsruimte. Uitsluiten van het maatschappelijk vliegverkeer door luchthavens is hierbij een reëel risico”, laat de organisatie weten.
In 1998 heeft het ministerie van Volksgezondheid vier Universitaire Medische Centra aangewezen om helikopterteams in te richten voor spoedeisende medische hulpverlening. De ziekenhuizen noemen het gebruik van luchthavens essentieel voor de teams, door hun voorzieningen en centrale ligging.
,,Er wordt uitsluitend bij acute situaties gevlogen. Het mobiele medische team houdt verder rekening met het beperken van geluid en overlast door aanschaf van stillere helikopters”, benadrukt het Erasmus Medisch Centrum.
Levensgevaar
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra vindt dat de maatschappij erbij is gediend dat er in het geval van een patiënt in levensgevaar zo snel mogelijk medische specialistische zorg ter plaatse is. ,,En in een tijd van reële terreurdreiging moet de politie zo flexibel mogelijk kunnen opereren.”
Vandaag vindt in de Tweede Kamer een hoorzitting plaats over de plek van trauma- en politiehelikopters op de luchthavens. Daar zullen de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen bepleiten dat de politiek apart ruimte creëert voor het ‘spoedeisend en maatschappelijk gewenst verkeer’.
Artikel gaat verder onder de foto
Zoektocht mislukt
De regio van Rotterdam The Hague Airport - de luchthaven waar het capaciteitsprobleem met de politie en -traumaheli‘s urgent is - heeft tevergeefs naar alternatieven gezocht. Verplaatsing van de helikopters naar een nieuwe locatie biedt geen soelaas.
Na lang soebatten en veel onderzoek door de regionale bestuurlijke partijen is dat plan eerder al ‘niet realistisch‘ bevonden. De provincie Zuid-Holland en de gemeentes Lansingerland, Rotterdam en Schiedam kunnen simpelweg geen locaties vinden die aan de eisen en wensen van alle betrokkenen voldoen.
Als er al plekken zijn waar geluidshinder minder een probleem is, dan voldoen die weer niet aan de vliegveiligheids- en inzetbaarheidseisen van de luchtverkeersleiding en van de gebruikers, het Medisch Mobiel Team en de Nationale Politie.
Ook een verplaatsing op Rotterdam The Hague Airport zelf levert wat betreft reductie van geluidshinder onvoldoende voordeel op (het aantal gehinderden neemt niet af en bij één locatie mogelijk zelfs toe) en gaat niet hand in hand met een besparing van kosten.
Wél een oplossing
Kamerlid Dijkstra (VVD) denkt - net als de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen - dat het scheppen van aparte wettelijke ruimte voor het ‘spoedeisend en maatschappelijk gewenst verkeer’ wél een oplossing is. ,,De huidige wet Luchtvaart biedt de mogelijkheid. Laten we dat ook doen. Het is in belang van goede zorg en veiligheid voor ons allemaal.”
Verkeersminister Van Nieuwenhuizen erkent in een Kamerbrief dat het gebruik van de traumaheli de laatste jaren fors is toegenomen, evenals het gebruik van de politiehelikopter. ,,Dit heeft geleid tot een afname van de beschikbare ruimte voor het groot commercieel verkeer.”
De bewindsvrouw komt in de nieuwe Luchtvaartnota 2020-2050, die er eind dit jaar moet liggen, terug op dit probleem.
In een tijd van reële terreurdreiging moet de politie zo flexibel mogelijk kunnen opereren
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
Onderwijsinspectie noemt kwaliteit van scholen ‘zeer zorgwekkend’ en eist actie van de formerende partijen
Het gaat helemaal niet goed met het Nederlandse onderwijs, blijkt woensdag wederom uit de Staat van het Onderwijs. De Onderwijsinspectie luidt al jaren de noodklok over de kwaliteit van het onderwijs, maar van deze resultaten schrikken zelfs de inspecteurs. De formerende partijen lijken er geen oog voor te hebben. ,,De urgentie mag echt wel een stukje hoger.” -
‘Met spoed’ 12.000 asielbedden nodig, COA weet het ook niet meer: ‘Alternatieven? Roep ze maar!’
Tot 1 juli zijn er 12.000 opvangplekken voor asielzoekers nodig. Gemeenten moeten ‘met spoed’ 5000 van die bedden creëren. Ook wordt in elke provincie grond van het Rijk beschikbaar gesteld waarop tijdelijke ‘grote’ tentenkampen gebouwd gaan worden. Per ‘paviljoen’ moet daar plek zijn voor zo’n 500 asielzoekers. Opvangorganisatie COA zegt geen alternatieven meer te hebben. -
PREMIUMDubbelinterview
Ook broer van Hugo de Jonge zit in de vaccinaties: ‘Marien had echt last van haatberichten’
Voor de ene broer was het zijn vakgebied, maar de andere moest erover beslissen: de coronavaccinaties. Marien en Hugo de Jonge blikken terug op de coronapandemie. De broers ontvingen allebei de nodige haatberichten en dat ging hen niet in de koude kleren zitten. ,,Ik heb vaak gedacht: ze moesten eens weten wie Hugo is, wat voor een ontzettend lieve jongen het is’.’ De hoogleraar en de minister zijn apetrots. Op elkaar. -
Opinie BBB: ‘Navo Trump-proof maken betekent afhankelijk worden van Macron’
Met de mogelijke terugkeer van Donald Trump als VS-president, wordt de roep om een onafhankelijker Europese militaire koers luider. Niet doen, stelt Gijs Tuinman. Hij pleit voor een pact met ‘Hanzelanden’.
-
formatie/update
Wilders ontevreden na hervatting asieloverleg: ‘Ziet er niet florissant uit, maar ik sta er nog’
-
-
-
Verhit debat over kritiek op Israël tijdens GroenLinks-PvdA-congres: ‘Wat gebeurt hier?!’
Een motie over kritiek op de staat Israël heeft tot felle discussie geleid bij het GroenLinks-deel van het gezamenlijke GroenLinks-PvdA-congres. Een inspreker werd het woord ontnomen. ,,Ik vind dit echt belachelijk!” -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
PREMIUMColumn
De vraag is of Timmermans de progressieve kar kan trekken
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
PREMIUMtwittergeert150
‘Overal azc’s, ben er klaar mee’: de twee gezichten van Geert Wilders, een op X en een in de Kamer