Bij een beetje een gezonde, Hollandse opvoeding horen fietstochten door de kou en regen, liefst met volle wind tegen. Zo niet in Amsterdam Oud-Zuid; de verwende Zuiderling verkiest al een tijdje de Birò, een overdekt golfkarretje. Met name de mogelijkheid om het elektrische karretje plompverloren overal op de stoep te mogen neerkwakken sprak aan.

AT5 meldt echter dat de politierechter nu heeft geoordeeld dat de Birò geen gehandicaptenvoertuig is, maar gewoon een brommobiel. Dit zou betekenen dat het elektrische wagentje niet langer op de stoep geparkeerd mag worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dit merkwaardig genoeg op Twitter. Bovendien zou de Birò voortaan niet meer op het fietspad mogen rijden.

Dat zou een slag betekenen voor de populariteit van het karretje, in Nederland geïmporteerd door Pieter Vermeer en in een gepimpte versie ook verkocht door good-old Connie Witteman, onder de naam CCCC. De aanpak van de Birò zat eraan te komen; de Birò is overduidelijk geen gehandicaptenvoertuig, en zou dus ook niet op het fietspad moeten mogen. Laat staan gratis geparkeerd worden op de stoep. De Birò is toch vooral een tamelijk onsympathiek rijkenkarretje, waar de Gele Hesjes in Frankrijk wel raad mee zouden weten.

Wat de uitspraak betekent voor de Birò in Amsterdam is overigens nog niet helemaal duidelijk. Het gemeentebestuur is de Birò liever kwijt dan rijk, maar onduidelijk is of ze een vuist kunnen maken met deze uitspraak. Die komt namelijk van een politierechter, en staat niet op schrift. 'We kunnen dus niet nalezen wat de overwegingen van de politierechter in kwestie precies waren. Daarom willen we eerst in gesprek met het OM om meer duidelijkheid te krijgen', zegt de woordvoerder van wethouder Sharon Dijksma (Verkeer).

Het zal, net als met de verbanning van de snorscooters, dus allemaal nog wel even duren.