Zware trucks op waterstof gaan in Los Angeles de weg op
Toyota en de Amerikaanse truckfabrikant Paccar, onder meer eigenaar van DAF, gaan samen trucks ontwikkelen die op waterstof kunnen rijden. Die zullen allereerst worden ingezet in een proefproject in het havengebied van Los Angeles.
Brian Lindgren, directeur van Paccar-onderdeel Kenworth, zegt dat aandrijving met een door waterstof gevoede brandstofcel logischer is dan alleen met accu’s, als het gaat om zware vrachtwagens met een gewichtslimiet van meer dan 14.969 kg, schrijft CNBC. Lindgren stelt dat de vrachtwagens die op waterstof rijden sneller kunnen worden bijgetankt en een groter bereik hebben. Volgens de directeur houden chauffeurs van waterstofvrachtwagens, omdat ze ‘pittig en stil’ zijn. Uiteindelijk rijden ze immers gewoon elektrisch.
Vorig jaar hebben Toyota en Paccar al een aantal prototypes van waterstoftrucks onthuld. Toen ging het om omgebouwde Kenworth T680-vrachtwagens, die aangepast zijn voor waterstofaandrijving. Toyota en Paccar hebben nog geen officiële specificaties van de nieuwe trucks vrijgegeven, maar onder normale omstandigheden zou een bereik van 482 km mogelijk moeten zijn. Volgens Lindgren is het waterstofverbruik ongeveer vergelijkbaar met diesel: een liter op de 2,1 tot 3 km.
Tesla introduceert de komende jaren volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens, waarvan sommige versies 482 km moeten halen. Er moeten ook versies komen met een bereik van 750 tot 800 km. Elon Musk gelooft niet in waterstof.
Het is de bedoeling dat de vrachtwagens van Paccar en Toyota in ieder geval worden ingezet bij het vervoeren van ladingen van en naar de havens van Los Angeles en Long Beach. Dagelijks rijden daar nu zo’n 16.000 reguliere vrachtwagens af en aan. En daar willen de lokale autoriteiten, mede vanwege de luchtvervuiling in de regio, uiterlijk in 2035 van af.
Gratis elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie: mis het niet! Volg AD Auto op Twitter en Facebook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
86
Chinese autofabrikant: ‘Onze auto’s een gevaar? Westen moet zich druk maken om smartphones’
De grote Chinese autofabrikant BYD vindt het ‘belachelijk’ dat Chinese automerken in Europa en de VS onder vuur liggen. Topvrouw Stella Li verklaart tegenover deze site dat de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie en vermeende spionagepraktijken ‘oneerlijk zijn en absoluut niet op feiten zijn gebaseerd’.
-
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
-
-
-
60
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs?
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
-
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N