De goederen, voornamelijk metalen onderdelen, zijn door het schip Geosund van de zeebodem gehaald en in containers overgetakeld naar een ander schip, dat de spullen vervolgens naar Harlingen bracht.
Voordat de eerste container werd geborgen, waren al gezonken onderdelen van kapotte containers op de zeebodem geborgen. Het bergingsschip heeft maandag ook een auto omhoog getakeld.
De bergingsoperatie begon vrijdag, nadat die meerdere malen was uitgesteld vanwege slechte weersomstandigheden op zee. De kapotte containers worden als eerst geborgen. Gesloten containers worden gemarkeerd en later opgetakeld.
De containers worden met een grote grijper uit het water gehaald. Vissersboten liggen klaar voor het opruimen van rommel, voor het geval er iets uit de containers valt.
Tientallen containers zijn nog zoek
In de nacht van 1 op 2 januari vielen 291 containers van de MSC Zoe. Daarvan spoelden achttien aan op de Waddeneilanden. Zeven werden kort daarna geborgen. Tientallen zijn nog zoek.
Het overgrote merendeel van de containers is gelokaliseerd. Die liggen in of langs de vaarroute. Diverse organisaties zijn bezig met het lokaliseren van de overige containers. Het marineschip Zr. Ms. Luymes helpt hierbij.
Rijkswaterstaat verwacht dat het bergen van de containers, dat in principe dag en nacht doorgaat, enkele maanden gaat duren. Het is nog niet duidelijk wat er met de geborgen goederen gebeurt.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!