Deel dit artikel
-

Noord Brabant start test met autodelen

De provincie Noord Brabant start in februari een project om mensen kennis te laten maken met autodelen. Met het project Auto van de straat kunnen drie Brabantse straten meedoen. De inwoners kunnen dan vier maanden twee elektrische deelauto’s gebruiken.

Het bedrijf OnzeAuto regelt twee auto’s van het type Hyundai IONIC Electric. Dit zijn vijfpersoons auto’s met een actieradius van 280 km. Reserveren en openen van de auto’s werkt via de app van OnzeAuto op de smartphone. OnzeAuto is van Marcel Kloprogge en Otto Smit en werkt met onder meer samen met LeasePlan.

Bewoners van Brabantse straten die mee willen doen, kunnen zich tot 8 februari opgeven via autovandestraat.nl. Tijdens de vier maanden dat ze een deelauto rijden, moeten ze zoveel mogelijk reuring op sociale media veroorzaken en proberen het aantal deelnemers te vergroten. De straat die dat het beste doet, mag de deelauto nog eens vier maanden langer houden.

Met het project willen de initiatiefnemers de aandacht vestigen op de voordelen van autodelen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat niet-gedeelde auto’s gemiddeld 95 procent van de tijd stil staan.

Uit onderzoek van kennisplatform CROW blijkt dat autodelers 15 tot 20 procent minder kilometers maken. Deze proef met autodelen kan er dan voor zorgen dat bewoners anders naar autobezit gaan kijken.

Als het project aanslaat wil de provincie Noord-Brabant ook met andere provincies aan de slag.

Ook de Provincie Zeeland wil zich profileren als mobiliteitslab. De provincie zoekt naar partners om samen via pilots concreet vorm te geven aan vernieuwing. Op het onlangs gehouden Mobiliteitsplein werd van gedachten gewisseld over onder meer de voor- en nadelen van deelauto’s.

Zeeland is een gebied waar het vervoer om aandacht vraagt. De provincie is dunbevolkt en vergrijst. Bereikbaarheid is immers een voorwaarde voor leefbaarheid. Gedeputeerde Van der Maas verwoordt het als volgt: ‘Wat mij betreft is de tijd rijp om mobiliteit anders, en slimmer, met elkaar te gaan organiseren. Laten we daarom van Zeeland een mobiliteitslab maken. Een proefgebied waarin we nieuwe innovatieve vervoersmogelijkheden testen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond