Kosmisch vuurwerk: Japan lanceert meteorenregen op bestelling
In 2012 schoot Japan zijn eerste commerciële satelliet de ruimte in. Knap, maar de techneuten uit het land van de rijzende zon hebben sindsdien niet stilgezeten. Gisteren lanceerde een Japanse start-up een nieuw technisch hoogstandje. Het resultaat van zeven jaar innovatie: een ‘meteorenregen op bestelling’.
Japan zou Japan niet zijn als er geen ruimte voor gadgets in het uitspansel is. Terwijl buurland China plantjes kweekt op de voor ons immer onzichtbare achterzijde van de maan draait er op 500 kilometer hoogte nu een Japanse microsatelliet met kosmisch vuurwerk door het zwerk.
De satelliet is gevuld met 400 balletjes die, wanneer ze worden afgeworpen, een paar seconden kleurige streepjes in de atmosfeer trekken. De eerste kunstmatige meteorenregen zal in het voorjaar van 2020 boven Hiroshima plaatsvinden. Miljoenen mensen moeten het spektakel van ‘buitenaardse proporties’ kunnen zien.
Om het kosmische vuurwerk voor elkaar te krijgen, werkt techfirma ALE uit Tokyo samen met wetenschappers en ingenieurs van diverse Japanse universiteiten, lokale overheden en een aantal zakelijke geldschieters. De nu gelanceerde satelliet is de eerste van een ruimtevloot van zeven.
Overal ter wereld
ALE richt zich met zijn ‘meteorenregen op bestelling’ niet alleen op Japan, maar heeft de hele wereld op het oog. Als alle satellieten hun rondjes draaien, kunnen de kleurrijke meteoren overal ter wereld worden afgeleverd en bij heldere hemel vanaf de grond worden bewonderd, zegt het bedrijf.
Eenmaal boven de plek van bestemming worden de balletjes met de juiste snelheid en richting naar de aarde geschoten. Afhankelijk van de chemische samenstelling van de in Japan gemaakte meteoren kan de klant zelf de kleuren van het spektakel kiezen.
Goed bewaard geheim
Waaruit de inhoud van de ‘vallende sterren’ bestaat, blijft overigens een goed bewaard geheim. Feit is dat de nepmeteoren, die in groepjes van 20 per keer worden losgelaten, compleet in de dampkring opbranden en geen gevaar voor de aarde opleveren, legt techbedrijfje ALE uit.
De volgende van de nog restende zes lanceringen staat ergens in juni van dit jaar gepland. Een leuk stukje siervuurwerk kost tegenwoordig al de hoofdprijs, maar wat een eigen sterrenparade moet gaan kosten, houdt ALE voorlopig in het duister. Goedkoop zal het niet zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stortvloed aan porno komt online op kinderen af: ‘Wees als ouder niet te naïef’
-
Jort Kelder wil slachtoffer valse Google-advertentie helpen
Jort Kelder wil een slachtoffer van de neppe Google-advertenties waarin zijn beeltenis werd gebruikt helpen. Dat vertelde de journalist, die hier recent een rechtszaak over won tegen Google, vrijdagavond bij de talkshow Beau. -
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
Slimme sloten en camera’s vaak onveilig: ‘We willen mensen bewust maken van de risico’s’
Fabrikanten moeten de nieuwste beveiligingssnufjes voor je huis - zoals digitale sleutels en alarmsystemen - veel beter beveiligen tegen potentiële indringers. Deze bedrijven laten dat nu vaak na uit kostenoverwegingen. Hierdoor kun je als onwetende consument zelfs onderdeel worden van kwaadaardige cybernetwerken. Een keurmerk voor deugende apparatuur is broodnodig, stellen experts. -
Boete voor Odido: privacygevoelige gegevens van miljoenen klanten gedeeld
Telecombedrijf Odido krijgt een boete van 175.000 euro. Het bedrijf zou privacygevoelige gegevens van miljoenen klanten, zoals de locatie van bellers, hebben gedeeld. Dat gebeurde toen Odido, onder de toenmalige naam T-Mobile, belgegevens en andere data over telecomverkeer intern verwerkte voor een samenwerkingsproject.
-
PREMIUM
Wi-Fi 7 is razendsnel en nu al te gebruiken, maar dit is waarom je beter nog even kunt wachten
-
-
-
30
Cyberbende hackt schoolboekenverkoper: gegevens van leerlingen en ouders gestolen
Iddink Learning Materials, een van de grootste verkopers en verhuurders van schoolboeken in Nederland, is getroffen door een aanval van de beruchte cyberbende Cactus. Hierbij zijn gevoelige gegevens van leerlingen en scholen buitgemaakt, en mogelijk zelfs bankgegevens van ouders. Iddink laat weten niet met criminelen te onderhandelen. ,,Ze hebben gevraagd of wij contact met ze willen opnemen. Maar dat zijn we niet van plan”, aldus een woordvoerder. -
PREMIUM29
Expert: ‘TikTok verboden in China, realiseer je wat dat voor ons betekent?’
TikTok heeft in Nederland vijf miljoen gebruikers en biedt veel leuks. Maar de app zou data doorspelen aan China en kinderen verslaafd maken. Merkwaardig is dat TikTok in China en andere Aziatische landen verboden is. De VS wil het nu ook aan banden leggen. Europa is alleen nog niet wakker geschud. ,,Het maakt onze jeugd gewoon hersendood’’, zegt inlichtingen-expert Kenneth Lasoen.
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
49
Privacy-topman wil onderzoek naar deepfake-schandaal BN'ers, hoop op fikse boetes
De gemanipuleerde pornovideo’s van tientallen BN’ers en politici moeten zo snel mogelijk uit de lucht. Daarvoor wil Autoriteit Persoonsgegevens (AP) binnenkort in gesprek met de leiding van het Openbaar Ministerie, zegt voorzitter Aleid Wolfsen. De privacywaakhond sluit niet uit dat er fikse boetes worden opgelegd als de expliciete beelden online blijven staan. ,,Maar dan moeten we wel bij de eigenaar kunnen komen, en dat is een hele opgave.” -
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren