Zó wil Zalando voorkomen dat kleren na één keer dragen worden teruggestuurd
Met een opvallend groot label voorzien van de tekst ‘do not remove this tag’ wil Zalando voorkomen dat kleding gedragen en vervolgens toch teruggestuurd wordt. De internetgigant hoopt met dit middel het aantal retourzendingen van kledingstukken terug te dringen.
Het is een nieuwe tactiek van het bedrijf
Je kunt er niet omheen: wie een jurk bestelt voor een bruiloft, gala of chic diner krijgt daar een weinig subtiele tag bij. Zo’n 10 bij 15 centimeter groot, met de waarschuwing ‘verwijder dit label niet of u kan dit item niet meer terugsturen’. Met voorbedachten rade is het etiket aan de buitenkant aangebracht, wat vals spelen onmogelijk maakt. ,,Het is een nieuwe tactiek van het bedrijf, als antwoord op het bekende fenomeen waarbij mensen duurdere kleding bestellen, dragen en dan retourneren’’, legt retailexpert Jorg Snoeck uit.
De Duitse online kledingwinkel is juist groot geworden dankzij het soepele terugstuurbeleid. ,,Sinds de lancering van Zalando in 2008 hebben we gratis verzending en retourneren aangeboden, evenals honderd dagen recht op teruggave van het aankoopbedrag voor ongedragen artikelen’’, legt woordvoerder Andrea Ricciarell van Zalando uit. ,,Tegelijkertijd proberen we het aantal kledingstukken dat terug wordt gestuurd - en waarvan de retournering had kunnen worden voorkomen- te verminderen, bijvoorbeeld door een betere productomschrijving of presentatie. Of door het plaatsen van een groot label.’’
Zalando benadrukt dat de grote labels een test zijn, wat in de branche gebruikelijk is. De labels worden alleen gebruikt bij vrouwelijke kleding en dan met name gelegenheidsjurken, zoals cocktail-, avond- en galajurken. ,,We testen dit nu voor het derde seizoen in alle landen’’, aldus Ricciarell, die nog niet kan zeggen of alle kledingstukken die via het postorderbedrijf besteld worden straks een groot label krijgen. ,,We zitten middenin de testfase, dus we kunnen nog niet zeggen wat de impact is op het aantal teruggestuurde bestellingen.’’
Kleren met vlekken
De Belgische krant Het Laatste Nieuws testte in 2015 het terugstuurbeleid van Zalando door kleren met vlekken en zelfs scheuren terug te sturen. Het aankoopbedrag werd netjes teruggestort. ,,Alles om een goede relatie met de klant na te streven’’, werd er gezegd. Twee jaar later slaagde ook het Belgische VTM Nieuws erin om vuile schoenen en kleding terugbetaald te krijgen. ,,Het model heeft lange tijd gewerkt. Zalando stond erom bekend en dat heeft het bedrijf heel wat mond-tot-mondreclame opgeleverd. Zelfs al draag je een jurk maar één avond voor je hem terugstuurt, als je een complimentje krijgt, zeg je wel dat die van Zalando komt. ‘Fysieke likes’, noem ik dat. En dat sloeg lange tijd aan’’, aldus Snoeck.
Alleen werden wel érg veel pakjes teruggestuurd. Zo’n 50 procent, zegt Zalando zelf. Snoeck schat dat het werkelijke percentage nog hoger ligt. Op termijn is dat niet houdbaar, zegt hij - en dat blijkt ook uit de cijfers. In het derde kwartaal vorig jaar boekte het bedrijf voor het eerst in drie jaar een verlies van 38,9 miljoen euro. Snoeck: ,,Zalando staat onder druk en gaat daarom op zoek naar nieuwe, subtiele manieren om de winstmarge op te krikken. Die enorme labels zijn zo’n ingreep. Eerder werden ook al fysieke outletwinkels geopend in Duitsland, om de overschotten weg te werken.’’
Volgens Zalando retourneert de meerderheid van de klanten de artikelen in perfecte staat. ,,Zodat ongeveer 97 procent van alle teruggestuurde artikelen na inspectie opnieuw via de Zalandowinkel verkocht kan worden’’, aldus Ricciarell. Artikelen die ze niet meer kunnen verkopen – of het nu goederen uit vorige seizoenen zijn of artikelen die slechts in enkele maten verkrijgbaar zijn – worden verkocht via de Zalando Lounge, de online outlet van het merk. En inderdaad, zegt ook Ricciarell, in de winkels in Berlijn, Keulen, Frankfurt en Hamburg. ,,Daarnaast gebruiken we ook de mogelijkheid om resterende aandelen te doneren aan hulporganisaties, zoals Humedica.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duurzaam120
‘Eigenlijk gek dat dit nog niet eerder is bedacht’, zegt AH over primeur met kip-rundergehakt
-
PREMIUM
Huurders opgelet: zo weet je of je te veel huur betaalt en of je recht hebt op verlaging
Honderdduizenden huurwoningen worden mogelijk in prijs verlaagd. De nieuwe wet die huurders moet beschermen, kan rekenen op de steun van een flinke meerderheid van de Tweede Kamer. Maar wie zich alvast rijk rekent en meteen een lagere huur verwacht, komt bedrogen uit. Hoe weet je of je te veel huur betaalt? En wanneer kom je in aanmerking voor huurverlaging? Matthijs ten Broeke van de Woonbond legt het uit. -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
PREMIUM
Het vakantiehuisje is uit als beleggingsobject
Beleggers laten vakantiewoningen steeds meer links liggen. Het zijn nu particulieren die er een kopen, vooral voor eigen gebruik. En dat wordt toch prijzig. Europarcs gaat daarom ook weer stacaravans plaatsen.
-
PREMIUMmeesteroplichter
‘Mooie Bram’ kan vrijkomen door 480.000 euro te betalen, maar hij verdient ‘slechts 100 euro per maand’
Den Haag -
-
-
PREMIUM121
Aldi-stem Diederik Ebbinge gedumpt voor een ander, die niet bestaat: ‘Vervelende ontwikkeling’
Diederik Ebbinge, al bijna vier jaar dé stem achter de bekende Aldi-reclames, is door de supermarkt bij het grofvuil gezet. De Luizenmoeder-acteur uit Enschede blijkt te duur voor de discounter en wordt daarom vervangen door kunstmatige intelligentie: voor zover bekend een primeur in Nederland. ,,Dit is natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat”, waarschuwt hij ons. -
Huizenprijzen in maart met ruim 5 procent gestegen en toch meer woningen verkocht
Koopwoningen zijn de afgelopen maand gemiddeld ruim 5 procent duurder geworden, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. Ten opzichte van februari stegen de prijzen met 0,7 procent.
-
Spaanse reclamefolders zorgen voor verbazing in Den Haag: ‘Nieuw filiaal geopend bij Barcelona!’
Den Haag -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
-
Milieudefensie ‘teleurgesteld’ over antwoord ING, laat organisatie ‘geen keus’ in stap naar rechter
Amsterdam