Test Kia e-Niro: de betaalbare elektrische SUV
AutotestKia is een van de eerste merken die een volledig elektrische SUV betaalbaar maakt. Leaserijders staan er voor in de rij.
Kia e-Niro (204 pk), vanaf €42.510
De elektrische Niro kost vanaf €42.510 en is daarmee in aanschaf aanzienlijk duurder dan een ‘gewone’ Niro. Dezelfde auto is namelijk ook als (zelf-opladende) hybride en als plug-in hybride te koop, vanaf respectievelijk €27.995 en €35.335.
Het staat zijn succes niet in de weg: de levertijd voor de e-Niro is al opgelopen tot een jaar. Zakelijke rijders profiteren van slechts 4 procent bijtelling. Voor particuliere rijders resteert dat je tot en met 2020 voor deze auto geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast zijn er natuurlijk de lage gebruikskosten: stroom is veel goedkoper dan benzine en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.
Aantrekkelijk
Maar dat is niet het enige wat deze Kia aantrekkelijk maakt. Met een opgeladen batterijenpakket kom je er relatief ver mee (455 kilometer volgens WLTP-norm) en dat maakt hem goed geschikt als gezins- en zakenauto. Tijdens deze test kwamen we een kleine 400 kilometer ver.
In de e-Niro hebben volwassenen achterin veel zitruimte en de bagageruimte is met 451 liter fors. De bankleuning kan worden omgeklapt, met een vlakke laadvloer als resultaat.
In het interieur toont de e-Niro zich in vele opzichten een moderne auto. Zo bedien je de automaat met een handige, grote draaiknop tussen de voorstoelen. En ook het infotainment (met 7 of 8 inch groot scherm) is helemaal bij de tijd. Bij zo’n elektrische auto hoort natuurlijk ook een app om hem op afstand in de gaten te houden. Ook die levert Kia erbij.
De SUV stuurt fijn en veert comfortabel genoeg. De geteste e-Niro heeft een 204 pk sterke motor en het 64 kWh accupakket. Zoals bij elke elektrische auto is de trekkracht, zodra je het gaspedaal intrapt, indrukwekkend. Opladen kan eveneens redelijk snel: met de juiste snellader kan je na een kwartier alweer 100 kilometer vooruit. Maar thuis kan het minimaal 10 uur duren voordat het batterijenpakket volledig opgeladen is. - Niek Schenk
PLUS
+ Ruim voor inzittenden én bagage.
+ Relatief groot rijbereik.
+ Zeven jaar garantie.
MIN
+ Hogere aanschafprijs dan ‘gewone’ Niro.
+ Geen driefasen-snelladen mogelijk.
EINDCIJFER: 8,8
CONCLUSIE
Geen uitlaatgas, fluisterstil, snel en lekker ruim: de e-Niro is in vele opzichten een ideale elektrische auto. Wie de nadelen van het elektrisch rijden voor lief neemt en bereid is de meerprijs te betalen, heeft er een ideale koop aan.
EXTRA TESTNOTITIES
De e-Niro heeft een uitstekende wegligging, mede dankzij het lage zwaartepunt.
Naast de geteste auto met het 64 kWh accupakket komt er ook nog een versie met 136 pk elektromotor en 39 kWh batterijenpakket. Die komt 289 kilometer ver (WLTP-norm), zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn en wordt eind dit jaar leverbaar.
Een van de belangrijkste concurrenten vindt Kia in eigen huis: de technisch vrijwel identieke Kona Electric van zustermerk Hyundai. Ook die is inmiddels mateloos populair, blijkt goedkoper (vanaf €39.995), maar biedt minder ruimte dan de Kia.
Alle moderne rij-hulpen zijn aanwezig en werken goed.
In de e-Niro staat de achterbank ruim 3,5 centimeter hoger dan in de gewone Niro, omdat het batterijenpakket zich daaronder bevindt. Gelukkig blijft er meer dan voldoende hoofdruimte over.
De vloer bij de achterbank is bijna vlak, terwijl bij veel andere auto’s een tunnel in de vloer de voetenruimte daar beperkt.
In 7,8 seconden trekt de e-Niro op vanuit stilstand naar 100 km/u.
Onder de vloer van de bagageruimte is er een handig vak voor het laadsnoer.
Helaas kan de e-Niro niet laden met het zogenaamde driefasen-wisselstroom. Snelladen met gelijkstroom (100 kW) is wél mogelijk en dat kan o.a. bij FastNed.
De e-Niro is met het 64 kWh-batterijenpakket en de 204 pk elektromotor te koop vanaf €42.510. Die is al bijna compleet uitgerust met standaard o.a. adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, digitale radio, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter, radiografische contactsleutel, mistlampen voor, 17 inch lichtmetalen wielen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, stuurwielverwarming en stoelverwarming voorin.
De geteste versie is de rijker uitgeruste ExecutiveLine, die €45.510 kost. Hij heeft als extra’s dodehoekwaarschuwing, achteruitrij-radar, een8 inch scherm, JBL Premium audiosysteem, draadloos oplaadstation voor de smartphone, parkeersensoren voor, led-koplampen, privacy-glas, leren bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming achter en stoelventilatie voor.
Zeven jaar garantie is nog steeds zeldzaam bij automerken. Kia geeft die, als enige. En ook al zijn er wel enkele beperkingen aan verbonden, het geeft de consument veel zekerheid en kan vervelende discussies bij mankementen voorkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Den Haag -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag -
Autotest
Test Hyundai Kona Electric: doorbraak in het elektrisch rijden
Voor de Hyundai Kona Electronic staat het succes bij voorbaat vast. Dit is de eerste volledig elektrische SUV in de prijsklasse rond 40 mille en hij komt ook nog verrassend ver. -
87
Chinese autofabrikant: ‘Onze auto’s een gevaar? Westen moet zich druk maken om smartphones’
De grote Chinese autofabrikant BYD vindt het ‘belachelijk’ dat Chinese automerken in Europa en de VS onder vuur liggen. Topvrouw Stella Li verklaart tegenover deze site dat de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie en vermeende spionagepraktijken ‘oneerlijk zijn en absoluut niet op feiten zijn gebaseerd’.
-
auto-expert17
Auto-expert Niek Schenk onthult: met deze knop bespaar je 10 procent meer brandstof
-
-
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Velsen, Den Haag, Zoetermeer -
PREMIUM
Deze acht nieuwe elektrische auto's van 25.000 euro staan al bijna in de showroom
De hoge prijs is voor automobilisten de grootste barrière om elektrisch te rijden, zo valt te lezen in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij, want bijna alle grote merken introduceren binnenkort modellen van rond de 25.000 euro. -
-
Kwart van alle bestelauto’s mag volgend jaar groot aantal binnensteden niet meer in