De Europese Unie maakt nieuwe importheffingen op staal definitief. Dit om het overvloedige aanbod van staalproducenten van buiten de EU in te dammen. Niet EU-producenten bieden meer staal aan in de Europese Unie, vanwege de hogere importtarieven van staal in de Verenigde Staten.

De beslissing van de EU toont aan dat het protectionisme zich verder verspreid als gevolg van de door president Donald Trump ontketende handelsoorlog.

De EU stelt quota in voor 26 verschillende staalproducten en voert een heffing van 25 procent in voor geïmporteerd staat dat deze quota overstijgt. De maatregelen maken voorstellen om Europese staalproducenten te beschermen tegen met name Chinese overcapaciteit definitief. Ze gaan op per 4 februari in.

Europese producenten hebben hun vrees uitgesproken dat de Europese markt zou worden overspoeld door staalproducten die niet langer worden geïmporteerd door de VS.

Maar autofabrikanten keren zich tegen de beslissing

De Europese belangenorganisatie van autoproducenten ACEA zegt “extreem teleurgesteld” te zijn en noemt de maatregelen protectionistisch. De ACEA wijst daarbij ook dat de staalexport naar de VS maar licht is gedaald en er dus maar weinig extra staal wordt geïmporteerd door Europa.

"Deze maatregelen houden geen rekening met de behoeften van gebruikers van staal, zoals de autosector", stelt de belangenorganisatie in een verklaring.

De aandelenkoers van Renault ging donderdag 1,3 procent omlaag, terwijl Duitse fabrikanten als Volkswagen, BMW en Daimler ook allemaal verloren.

De Europese staalimporten hebben een recordhoogte bereikt in de eerste tien maanden van 2018 met een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit gegevens van de European Steel Association (EUROFER). Tegelijkertijd zagen de Verenigde Staten de import van staal met 14 procent dalen.

De belangrijkste exporteurs van staal naar Europa zijn China, India, Rusland, Zuid-Korea, Turkije en Oekraïne.