Houd ze maar, jullie schaffen das wel.😇Wij niet, wij zitten momenteel met de gebakken peren van Angela Merkel....
@6 Wat voor hulp had je in gedachten? Als ze haar aan het werk zetten in een werkkamp, dan is er niks aan de hand....
@22,Dat is nog wel maar de vraag.In Rusland is men wel een iets lagere levensstandaard gewend dan wij in het westen. Onze economieën zi...
@28En kletst en kakelt weer als een kip zonder kop.Doei doei, zwaai zwaai.Tot morgen....
@29Je draait en kronkelt als een paling....
@1 "Robbie ...." "Wie is verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet? Netbeheerders installeren, beheren en onderhouden het Neder...
Ze mogen blij zijn dat ze een dak boven hun hoofd hebben.Hoog opgeleid bestuurlijk Nederland heeft er een gigantische puinhoop van gemaakt, ni...
Belachelijk voorstel. Helemaal van twee 'liberale' partijen, een verplichte bekeringscursus.Gaan we ook communisten verplicht op excursie na...
@42 Wilders gaat het regelen. 😂...
Waarom eigenlijk? Moeten de variabele kosten (lees: personeel) hier ook getransformeerd worden naar vaste kosten die later ook variabel worden?
" De minibus scant voortdurend de omgeving en rijdt zelfstandig met een snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. "
En als er een plastic zak voor het busje waait, staat dat kreng waarschijnlijk meteen stil.
Heb zo'n project ooit eens gezien in Capelle a/d IJssel (Rivium). Dat ding stond voor elke schijt stil en konden de mensen uitstappen en alsnog te voet verder gaan.
Titel: Zelf rijdende minibus, in de weg op????
@2 , er moet inderdaad een database zijn met alle parameters waar de computer op kan reageren.
@1
Veiligheid. Gemak.
@2
Logisch, dat er in het begin nog geëxperimenteerd moet worden met de instellingen en dat men daarbij het zekere voor het onzekere neemt, en dus stopt voor een bewegend iets dat een dier zou kunnen zijn.
Lekker baantje steeds een paar honderd meter heen en weer rijden
Terwijl je niet eens zelf mag rijden maar niet heus
@6 , Ik begrijp de logica ervan.
Maar ik begrijp ook de beperking er van. En die beperking is dat zoiets waarschijnlijk nooit goed gaat werken.
@8
Dan is mijn verwachting anders. Ik verwacht dat zelfstandig rijdende auto's uiteindelijk veel veiliger zullen rijden dan mensen.
@9 Mss wel mss niet
We zullen we zien hoe snel de techniek vordert
Ikzelf zie meer een treinvorming op de snelweg dat autos aan elkaar koppelen en dat mensen zelf van en naar de afrit moeten rijden
Dat valt veel sneller te maken dan overal zelfstandig rijden
@10 , net als in in: I, robot.
@11 Ja en we weten hoe dat eindigde
@9 , Let's agree to disagree.
Ik zie daar nog veel struikelblokken.
Enkel voorbeelden.
Hoever met (en kun) je alles programmeren zodat het voertuig de situatie ten alle tijden goed kan inschatten. Scant de sensor een ballon die aan komt waaien of scant ie een kinderhoofdje van een kind dat de straat op komt rennen?
Ik heb in het verleden veel op de weg gezeten. Zo'n 50.000 a 60.000 km per jaar. Je ontwikkelt dan een soort 6e zintuig. Je ziet dan veel dingen al van ver aankomen nog voordat ze gebeuren. Zoiets kun je bijvoorbeeld al nooit en te nimmer programmeren.
Los daarvan, voor veel situaties heb je niet veel ervaring / 6e zintuig nodig om het al van ver aan te zien komen en toch zal een computerprogramma dat nooit kunnen oppikken.
Alles wat het systeem waarneemt, neemt het waar via sensoren. Hoe goed werkt dat systeem nog als je als gevolg van slecht weer door vuiligheid rijdt en de sensor onder d emodder wordt gespat?
Dergelijke technieken werken perfect in de luchtvaart. Omdat je daar een super gecontroleerde en veel overzichtelijkere omgeving hebt.
In het dagelijkse wegverkeer doen zich continu ad hoc situaties voor. Ik denk dat het onmogelijk gaat zijn om tot 100% zelfstandig rijden te komen.
Veel handige hulpmiddelen, dat wel. Snelheidsbeperkingen signaleren en een melding geven bij overschrijding. Witte lijnen signaleren en een melding geven bij overschrijding.
Dat zie ik wel gebeuren. Maar ook hier zal het naar mijn mening niet verder komen dan een hulpmiddel en kun je je er ook nooit op beroepen bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding omdat je sensor onder de modder zat en daarom het bord niet goed kon lezen.
En daar kom je ook op sowieso al het grootste struikelblok waar momenteel ook al een discussie over gaande is.
Ook wanneer men zelfstandig rijden voor elkaar krijgt, zullen er wel eens aanrijdingen gebeuren.
En er is nu al de discussie wie dan voor de schade moet opdraaien. De eigenaar van het voertuig via zijn verzekering of de fabrikant van het voertuig?
@13 , jaar geleden idd een discussie over gehoord op de radio mbt verzekering en aansprakelijkheid. Duitsland was er al aardig verder mee op juridisch vlak.
@13
"Let's agree to disagree."
Agreed!
Het zijn bij mij ook maar verwachtingen, dus ik kan er natuurlijk best naast zitten.
"Ik heb in het verleden veel op de weg gezeten. Zo'n 50.000 a 60.000 km per jaar. Je ontwikkelt dan een soort 6e zintuig. Je ziet dan veel dingen al van ver aankomen nog voordat ze gebeuren. Zoiets kun je bijvoorbeeld al nooit en te nimmer programmeren."
Dat herken ik, want ik rijd ook zo'n beetje 50.000 per jaar. Ik verbaas me ook wel eens over het feit dat ik een gebeurtenis zie aankomen zonder dat ik weet waarom (bijvoorbeeld iemand die op de snelweg plotseling naar links komt). Dat voelt dan een beetje als een 6e zintuig, maar in werkelijkheid heb je dan waarschijnlijk gewoon onbewust een signaaltje opgepikt. Misschien stuurde die chauffeur al een beetje naar links, of misschien wilde hij ruim vantevoren al voorkomen dat hij op de rechterbaan werd opgesloten.
Geen echt 6e zintuig dus, maar gewoon het onbewust interpreteren van situaties of signalen.
Dat zijn dingen die een AI ook zou moeten kunnen herkennen, dus die zou je dat zogenaamde 6e zintuig dus ook kunnen meegeven.
"Hoe goed werkt dat systeem nog als je als gevolg van slecht weer door vuiligheid rijdt en de sensor onder d emodder wordt gespat?"
Goede vraag! Waarschijnlijk net zo goed als jouw blik als jouw voorruit onder de modder wordt gespat. M.a.w: hier is misschien wel bescherming of automatische reiniging a la ruitenwissers voor te ontwikkelen.
"Dergelijke technieken werken perfect in de luchtvaart. Omdat je daar een super gecontroleerde en veel overzichtelijkere omgeving hebt. "
Correct! Een ritje van je huis naar het centrum van de stad vraagt veel meer van de automatische piloot dan naar Sydney vliegen.
Anyways, interessante ontwikkelingen en ik ben benieuwd wat er nog gaat volgen. Ik ben in ieder geval al positief verrast door de ontwikkelingen die nu gaande zijn.
@15 , "Dat herken ik,"
Herken je het volgende dan ook?
Dat je vaak aan het type persoon al kunt afleiden wat voor rijvaardigheid je kunt verwachten?
@16
Zeker! Ouderen en jongemannen in Golfjes, Polotjes en tegenwoordig Peugeotjes zijn natuurlijk klassen apart. Mannen in bedrijfsbusjes houden vaak te weinig afstand, etc.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.