"The best men can be": Gillette onder vuur voor opmerkelijk reclamefilmpje

Scheermesjesmerk Gillette ligt onder vuur op sociale media voor hun nieuwe campagnefilmpje, waarin het merk zijn gekende slogan "The best a man can get" tijdelijk vervangt door "The best men can be". In het spotje tikt Gillette openlijk mannen op de vingers die zich schuldig maken aan seksisme en grensoverschrijdend gedrag. Maar dat het merk zich hiermee openlijk achter de #MeToo-beweging schaart, valt bij veel mannen niet in goede aarde. 

In het filmpje "We believe: the best men can be" komen taferelen aan bod waarin sprake is van seksuele intimidatie, seksisme of grensoverschrijdend gedrag. De vertelstem in de reclamespot zegt dat "deze toestanden al veel te lang duren" en dat "we niet zomaar de andere kant kunnen opkijken" want dat de tijden veranderd zijn. Hiermee schaart Gillette zich openlijk achter de #MeToo-beweging want "mannen kunnen beter dan dit" en "het moet gedaan zijn zoals "boys will be boys", aldus het merk.

Door dat statement krijgt Gillette op sociale media veel kritiek. Mannen in dit filmpje worden te veel over dezelfde kam geschoren, is de massale reactie. Gevolg: niet enkel veel views op YouTube (meer dan 4,3 miljoen intussen, red.), maar ook bijzonder veel "dislikes". Meer dan 356.000 mensen die op het filmpje zijn terechtgekomen, hebben op die manier hun afkeer laten blijken. Op Twitter circuleert de hashtag #boycotGillette. 

Reclamemaker: "Commotie viel niet te voorzien"

"Dit zal Gillette zeker niet zo bedoeld hebben. Het merk behoort tot de "Procter & Gamble"-groep, en het is niet de eerste keer dat dat bedrijf een maatschappelijk geëngageerde reclamecampagne uitwerkt", zegt reclamemaker Tom Garcia in "De wereld vandaag". "Deze commotie hadden ze niet kunnen voorzien. De boodschap die ze verspreiden, is op zich wel mooi. Dat er massaal over Gillette gesproken wordt vandaag, is ook een opsteker, al waait dat ook weer snel over."

"De centrale vraag in dit filmpje is of we als samenleving vinden dat een man simpelweg een soort neanderthaler is die achter vrouwen loopt en zijn pollen niet kan thuishouden? We kunnen toch beter dan dat? Blijkbaar is die boodschap bij een bepaalde groep mannen in het verkeerde keelgat geschoten, na alle aandacht die er de voorbije maanden al geweest is voor #MeToo, de transgendergemeenschap en de LGBTQ-gemeenschap. De teneur van de reacties op sociale media is vooral "Gillette moet ons niet komen vertellen wat wij al dan niet moeten doen"."

Bekijk hier het reclamefilmpje waarover ophef is ontstaan:

Beluister hier het integrale gesprek met reclamemaker Tom Garcia in "De Wereld Vandaag" (Radio 1):

Meest gelezen