Plus, Lidl en Jumbo: genomineerden van de Gouden Loeki 2018
Er zijn vier nominaties in de wacht gesleept door drie grote supermarktketens Plus, Lidl en Jumbo. Deze vier (kerst)reclames zijn de favoriet van het publiek.
In totaal zijn er tien genomineerde reclamevideo's, van onder andere Plus, Lidl en Jumbo. Ook fabrikanten Calvé Pindakaas, Heineken en fastfoodketen McDonald’s behoren tot de genomineerden. Op 24 januari wordt bekendgemaakt wie de uiteindelijke winnaar is en wie naar huis gaat met de Gouden Loeki 2018.
Mensen kunnen thuis stemmen via de site van Ster. Dit kan tot en met volgende week dinsdag. De andere vijftig procent is in handen van het GFK-panel. ,,We hebben gemerkt dat sommige finalisten een grote achterban hebben en een groot gedeelte van de stemmen daar vandaan komt. Het GFK-panel is een afspiegeling van de Nederlandse samenleving’’, zegt Maureen Nijssen, woordvoerder van Ster. ,,De Gouden Loeki is en blijft een publieksprijs.’’
Poll
Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?
-
Lidl (20%)
-
AH (3%)
-
Jumbo (29%)
-
Plus (10%)
-
Calvé pindakaas (8%)
-
Heineken (3%)
-
Staatsloterij (17%)
-
Dierenbescherming (6%)
-
Nationaal Comité 4 en 5 mei (2%)
-
McDonald's (2%)
Omstreden
De supermarkten zijn elk genomineerd met hun kerstcommercial, waar elk jaar weer tonnen aan uitgegeven wordt, volgens Jacques Kuyf, partner en mede-oprichter van mediabedrijf Dewynters. De kerstreclame van Plus, waarin een gezin het graf van oma bezoekt en kerst viert, is omstreden. De experts zijn eigenlijk niet heel lovend: ,,Een tranentrekker’’, zei neuromarketingexpert Martin de Munnik. ,,Het begint met de dood. Op een kerkhof. Terwijl uit onderzoek blijkt dat commercials met de dood erin zorgen voor een gevoel van angst. Daar moet je proberen bij weg te blijven.’’
Dood kan ook emotie teweegbrengen. Volgens Nijssen is emotie nou net wat een reclame doeltreffend kan maken. ,,We merken vaker dat een reclame beter scoort als er een beetje emotie in zit. De winnaar van vorig jaar, Albert Heijn, had dit jaar een algemenere insteek. Misschien is dat de reden dat ze nu minder scoren.’’ In de AH-commercial staat heel de maand december in het teken van gezelligheid met het gezin, met opa en oma, met het hondje en met collega’s en vrienden. ,,Heel slim om heel de maand te pakken’’, zei reclame-expert Kuyf eerder. Toch heeft het geen nominatie opgeleverd.
Feestelijk en vrolijk
De kerstcommercial van Jumbo is feestelijk en vrolijk. Een hele lijst bekende Nederlanders, maar ook onbekende Nederlanders viert feest. Experts waren te spreken over deze reclame. Ook het publiek vond deze commercial blijkbaar leuk.
De kerstcommercial van Lidl met Beau is ook genomineerd. De experts waren minder te spreken over deze reclame, vanwege slecht acteerwerk, op Beau na. De andere commercial van Plus die genomineerd is heeft de naam: Goed eten is samen eten. In deze reclame zie je een opbloeiende vriendschap tussen een jongen uit Syrië en een jongen uit Nederland, die eten delen.
Hieronder de overige genomineerde commercials op een rijtje
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Omega 3 kan hart- en vaatziekten voorkomen, maar je lichaam maakt het zelf niet aan: in deze voeding zit het
-
PREMIUMVoor jou getest
Van dit merk heb je vast nog nooit gehoord, maar zij maken de lekkerste kant-en-klaarpannenkoeken
Een op de drie Nederlanders eet minstens eens per maand pannenkoeken. Bij voorkeur belegd met stroop, poedersuiker of spek. Tijd voor een blinde smaaktest met 10 kant-en-klaarsoorten uit de supermarkt. ,,Deze heeft alles: aantrekkelijk om te zien, mooi smeuïg en een lekkere smaak.’’ -
PREMIUM147
Is cola zero of light beter? ‘Je lichaam denkt dat je suiker binnen krijgt en geeft wel insuline af’
Dat frisdrank niet gezond is, weten we. Voor velen is het dan ook een goed voornemen om minder frisdrank, en meer water te drinken. Maar kan het écht kwaad als je elke dag één of meer glazen Coca-Cola drinkt? Wat en hoe groot zijn de risico’s? En is die Zero-variant écht minder gezond dan gewone cola? Voedingsexpert Eric De Maerteleire ontleedt de populaire drank: ,,Deze zoetstof is een grote boosdoener voor de lever.” -
consumentenbond
Met deze koffiecupmachine zet je een lekker kopje espresso, en hij komt als beste uit de test
Wat is de beste koffiecupmachine? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM40
Carnivoren , keto- of raw vegan-dieet: gezond of onverstandig?
Januari is bij uitstek de maand om op dieet te gaan. Gezond eten (en afvallen) staat hoog in de top van goede voornemens. Het carnivorendieet, ketodieet of raw vegan-dieet zijn ongekend populair op TikTok. Deze drie eetpatronen zouden niet alleen helpen bij het afvallen, maar ook je gezondheid een ongekende boost geven. Wat houden deze diëten precies in, en hoe onschuldig zijn ze?
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
-
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
consumentenbond
De keukenmachine is ideaal voor wie graag bakt, dit is de beste
Wat is de beste keukenmachine? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
‘Van het geld dat je bij verstopping aan een loodgieter uitgeeft, kun je voor de rest van je leven frituurvet kopen’
-
PREMIUM
Spitskool, rode kool of savooiekool: Ga met deze recepten voor minder vlees en meer groenten
Een beter milieu begint bij jezelf, weten ook de Hamersma’s. En kolen (de groenten dan!) stoten niet al te veel broeikasgassen uit. Meneer en mevrouw Hamersma tippen drie recepten met kool. -
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’