Deel dit artikel
-

‘Meer huishoudens schrappen tv-abonnement’

Ruim één op de tien huishoudens van Nederlandse twintigers heeft geen traditioneel tv-abonnement. Dat is twee maal zo hoog als in het gemiddelde Nederlandse huishouden, zo meldt Telecompaper.

Sinds drie kwartalen is er een versnelling te zien in het aantal huishoudens dat geen tv-abonnement (meer) heeft. Zeven procent van de Nederlandse huishoudens verwacht het tv-abonnement op te zeggen ergens in de komende twee jaar.

Het overgrote deel behoudt echter het abonnement van zijn huidige tv-aanbieder omdat ze naar live tv wil blijven kijken. Ondanks de opkomst van on demand diensten, de populariteit van videoplatforms zoals YouTube en het gebruik van de functies van interactieve tv blijft live tv kijken de meest populaire vorm van videoconsumptie voor de gemiddelde Nederlander.

On demand-diensten Netflix en Videoland blijven groeien overigens wel in Nederland. Sinds de introductie in september 2013 is Netflix nog elk kwartaal gegroeid, al vlakt de groeicurve de laatste kwartalen wat af. Het Nederlandse Videoland zit nog vol in een sterke groeifase en laat na een wat vlakke start inmiddels ook al acht kwartalen op rij een groei zien.

Het Amerikaanse Amazon Prime Video, dat sinds 2016 actief is in Nederland, speelt vooralsnog geen grote rol in het Nederlandse on demand-landschap. Hetzelfde geldt voor meer niche-spelers zoals Cinetree, Eurosport Player, Lebara Play, Lyca TV en MUBI.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Grappig dat meeste van deze twintigers geloven dat ze een abbo nodig hebben voor live TV. DVB-T is er ook, en ingebouwd in meeste TV’s. Die kunnen prima gratis live tv weergeven, maar de jonge generatie heeft geen idee.

Rick

Ook via de apps NPO start en NLZIET is prima live te kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond