Transporteurs vrezen Brexit-nachtmerrie: uren wachten voor Britse douane
Nederlandse transportbedrijven wachten met angst en beven op de brexit. ,,In het ergste scenario moeten onze chauffeurs met een ordner vol documenten een Brits douanehokje in om stempels te halen.’’
Bij een no-deal brexit, als het Verenigd Koninkrijk zonder afspraken de EU verlaat, zijn transportbedrijven op 29 maart in één klap terug in 1992: de wereld van vóór het Verdrag van Maastricht, een wereld met slagbomen bij de grens, lange wachttijden en een eindeloze papierwinkel.
The Financial Times openbaarde deze week een overheidsrapport dat rept over wachttijden van zes dagen als het 70 seconden kost om elke truck die aankomt in Dover te controleren. Er arriveren dagelijks 10.000 vrachtwagens in de havenplaats. Een dikke minuut controle per vrachtwagen leidt al tot een file van 1200 tot 2700 vrachtwagens. ,,Een file die maandagavond begint en zaterdagochtend eindigt’’, aldus het overheidsrapport. Als het 80 seconden per vrachtwagen duurt, dan komt alles en iedereen voorgoed stil te staan.
Volle dag
Ook Paul van Lier, financieel directeur bij Heebink Logistic Services, heeft een nachtmerrie. ,,Een chauffeur van ons die bij een Brits douanehokje binnen moet om een stempel te halen. Zoals vroeger. En dat de inhoud dan wordt gecontroleerd. Van oudere chauffeurs hoor ik dat dat vroeger wel een volle dag kon duren.’’
Het transportbedrijf uit Veenendaal rijdt louter op Engeland. Van Lier: ,,Honderd ritten per week. Wij doen groupagevervoer. In één trailer kunnen goederen van wel twintig klanten zitten.’’ Bij een harde brexit moeten al die producten export- en importdocumenten hebben, facturen, specificaties. Heebink heeft twee mensen in dienst genomen om alles zo veel mogelijk te digitaliseren. ,,Als we het moeten printen, en niemand weet wat de eisen worden, heeft iedere chauffeur een ordner bij zich met meer dan 100 documenten per rit. Chaos.’’
Extra douaniers
Uiteindelijk betaalt de Britse consument de rekening voor het duurdere transport
Ook de Nederlandse douane bereidt zich voor op het ergste. Vorig jaar is begonnen met het werven van 928 douaniers. Eind maart zijn er ruim 500 aangenomen van wie er 300 inzetbaar zullen zijn. ,,Dat is genoeg om de eerste gevolgen van de brexit op te vangen’’, zegt Gera van Weenum van het ministerie van financiën.
Vrachtauto’s uit het Verenigd Koninkrijk zullen niet meer ongehinderd van de boten kunnen rijden. Maar het zijn er ook zo veel, dat niet alles gecontroleerd kan worden. ,,We zullen keuzes in de handhaving moeten maken. Maar dat gebeurt nu ook al.’’ Niet elke container van buiten de EU wordt doorgelicht.
De douane leidt het nieuwe personeel in groepen van 150 mensen op. ,,We kunnen niet sneller. Je moet het zelf ook aankunnen. Ons personeelsbestand groeit 20 procent.’’
Van Lier denkt en hoopt dat de harde brexit uiteindelijk niet doorgaat. ,,Er is nu een chicken game bezig. Op het laatste moment zal er wel een oplossing komen.’’ Hij zegt dat de Britten niet weten wat ze doen. ,,Al het transport naar Engeland zal duurder worden. Als wij bij de douane moeten wachten, kost dat geld. En distributiecentra waar wij leveren werken met lostijden. Als we om 16.00 uur gepland staan, helpen ze ons niet meer als we een half uur later komen. Moeten we weer wachten. En uiteindelijk betaalt de eindgebruiker, de Britse consument de hogere rekening.’’
Parkeerruimte
De transportsector zoekt inmiddels parkeerruimte voor opleggers voor wanneer het onverhoopt chaos wordt. ,,Bij Hoek van Holland zijn er ten zuiden van de Maas genoeg truckparkings, maar aan de noordkant wordt nog gezocht naar ruimte, de brancheorganisaties en het havenbedrijf overleggen daarover’’, zegt Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland.
Aan Britse zijde is Manston Airport, een oud vliegveld bij Ramsgate, gereedgemaakt als parkeerplaats. Er kunnen 6000 vrachtwagens wachten tot ze naar Dover mogen.
Van Lier verwacht een enorme drukte als volgende week de stemming in het Lagerhuis heeft plaatsgevonden. ,,Bedrijven zullen voorraden willen hebben voordat de complete chaos na de brexit ontstaat.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Woningaanbod droogt snel op: ‘Nieuwbouw verstrikt in woud van regelgeving’
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUMColumn
Thuis en op school had niemand vertrouwen in ‘dubbeltje’ Hans, maar hij schopte het tot directeur
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week over Hans, die zich afvraagt hoe ver hij zou zijn gekomen als hij vroeger niet was gekleineerd. ,,Om mijn flaporen werd ik rijkelijk gepest.” -
45
Pinpas aan kassa raakt uit de gratie, betalen met smartphone beleeft razendsnelle opmars
De mobiele telefoon gaat dit jaar de pinpas verdringen aan de kassa. Dat verwachten De Nederlandsche Bank (DNB) en Betaalvereniging Nederland.
-
PREMIUMAan het werk
Olaf werd ontslagen: ‘Mijn werkgever vond dat iemand met autisme geen teammanager kan zijn’
-
-
-
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week Zafer, een Turkse arbeidsimmigrant. Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen op grond van een officieel verdrag tussen Turkije en Nederland. -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
Bloomberg: Tesla gaat meer dan 10 procent van banen schrappen
-
PREMIUMInterview61
Topvrouw kwakkelend Blokker: ‘Onze staafmixer is misschien wat duurder, maar wel beter’
Terwijl druk werd gespeculeerd over een verkoop van Blokker, bouwde ceo Pauline Boerman stug door aan de vernieuwde strategie van de kwakkelende winkelketen. In een interview met deze site vertelt ze hoe ze de toekomst van Blokker ziet. Dat ze liever een duurdere maar echt goede staafmixer verkoopt. En dat ze beddengoed aan Hema laat, als Blokker zelf maar de beste gourmettoestellen verkoopt. -
-
PREMIUM
Brief van incassobureau ontvangen? Let dan goed op: ‘Doel is consument bang maken zodat hij snel betaalt’