Tolwegen zijn optie voor Gelderland en Overijssel, maar het moet ‘landelijk worden geregeld’
Werkgevers in Gelderland en Overijssel zien brood in het plan van hun collega's in Brabant voor tolheffing op snelwegen om drukke wegen in de spits te ontlasten. De tolheffing zou wel op landelijke schaal moeten worden ingevoerd. Werkgevers in Flevoland zien niets in het voorstel.
,,Wat we willen is een oplossing voor bereikbaarheid en mobiliteit, en daarbij sluiten we tolwegen vooral niet uit,” zegt Laurens de Lange voorzitter van VNO-NCW Overijssel en directeur van Unica, een groot installatiebedrijf uit Zwolle. ,,We hebben 2500 mensen in dienst die allemaal mobiel zijn en we zijn al jaren bezig om te kijken naar nieuwe manieren van mobiliteit.”
Bredere schepen
De voorzitter van VNO-NCW Gelderland Marcel Hielkema steunt het Brabantse pleidooi voor tolwegen, maar moet dan wel onderdeel uitmaken van een nationale discussie, en niet door een regio of provincie zelf geregeld worden. ,,Neem milieuzones. Goed dat die er zijn, maar als ze allemaal verschillend zijn, dan is het onwerkbaar. Zo klinkt dit ook. Natuurlijk, het wordt te druk op de Gelderse wegen, en we weten niet goed wat de gevolgen van rekeningrijden of tol zouden zijn. Maar het is niet raar om er naar te kijken. Alleen dan niet elke provincie of regio voor zich.”
Meer asfalt is niet de oplossing, vindt Hielkema. Het gaat om betere afstemming van gedrag, investeringen in het openbaar vervoer en investeringen in het wegennet. ,,Wat nu in Nijmegen gebeurt, dat de HAN een kwartier later begint, en de universiteit een kwartier eerder om de drukte in de ochtendspits te spreiden, dat is een schoolvoorbeeld van hoe dat moet.”
Andere tijdstippen
De Lange, collega-voorzitter van Hielkema, in Overijssel ziet tolwegen als een oplossing, maar ziet vooralsnog heil in een aantal ‘slimme oplossingen’, die je juist per provincie zou kunnen regelen. ,,Je kunt op andere tijdstippen gaan rijden, maar ook bijvoorbeeld het vrachtverkeer over water laten gaan. De Kornwerderzand aan de Afsluitdijk verbreden, waardoor daar bredere schepen doorheen kunnen varen, die vervolgens weer in Zwolle, Kampen en Meppel de havens binnen kunnen. Dat ontlast de wegen enorm.”
Geen heil
Verder somt hij nog de dagelijkse fileproblemen op de A28 op, de N35 van Zwolle naar Enschede zou verbreed kunnen worden, de N50 van Zwolle naar Lelystad, maar hij ziet op zich geen heil in heel veel meer asfalt. ,,Daar ga je het niet mee redden. Ik denk echt dat de grootste stappen genomen kunnen worden in het vrachtverkeer, het vervoer van materialen, dat is makkelijker te besturen dan individuen. Voor individuen zijn er natuurlijk mogelijkheden door digitaal te vergaderen, thuis te werken, later te beginnen. Tolwegen zijn in het hele palet aan mogelijkheden wellicht niet de beste oplossing. Maar dat er iets moet gebeuren is helder, want het wordt alleen maar drukker op de weg.”
We betalen hier in Nederland al lang wegenbelasting en accijnzen, en dan zouden we ook nog tol moeten betalen?”
Voorzitter Flevoland, Hajé de Jager, directeur van Hajé, ziet niets in tolwegen. ,,Dat speelt hier helemaal niet. Ik zie niet voor me hoe dat zou moeten werken. We betalen hier in Nederland al lang wegenbelasting en accijnzen, en dan zouden we ook nog tol moeten betalen?” Dat er nou in Zeeland bij een tunnel tol moet worden betaald, tot daaraan toe, maar op de wegen? Er is volgens de voorzitter al voldoende ontmoedigingsbeleid, van de 19 eurocent per kilometer kun je geen auto rijden. ,,Als je het al tolwegen invoert, moet de wegenbelasting afgeschaft worden. Weet je, we hebben hier nog steeds het kwartje van Kok, een tijdelijke brandstofbelasting. De beste man is overleden, maar zijn kwartje is er nog wel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koningsdag
Lintjesregen: aantal onderscheidingen in Zwolle relatief laag
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
Stem mee! Maak van Zwolle de leukste gemeente van Nederland!
Waarom is Zwolle zo prettig om in te wonen? Laat het ons weten, want De Stentor gaat samen met het AD en de andere aangesloten regionale titels op zoek naar de leukste gemeente van Nederland. Is het prachtig groen in Zwolle? Zijn het de fijne wegen en fietspaden of toch de kroegen en sociale activiteiten? In een speciale gemeentetest kun jij je stem laten horen over je eigen omgeving. -
PREMIUMcolumns3
Een nieuw paspoort is zó gepiept, toch?
Renate Wennemars schrijft twee keer per week over wat haar bezighoudt.Dalfsen -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
Line-up Bruisconcert 2024 in Zwolle bekend: Roxy Dekker, $hirak en Flaire
Zwolle -
-
-
PREMIUMaartsvrienden
Ik neem mijn roodgele hoed af en gun iedere club een Bram van Polen
Robert Heukels en Remco Regterschot (beiden van 1969) werkten twintig jaar samen bij Nieuwe Revu, Sportweek en NUsport. Remco komt uit Zwolle en is voor PEC, Robert komt uit Deventer en is voor Kowet. Per brief delen ze ins & outs van hun clubs.Zwolle -
PREMIUM
Kritiek op BBB: regeren per motie en zo inwoners buitenspel zetten
Probeert de BoerBurgerBeweging (BBB) via moties en een-tweetjes met de eigen gedeputeerde beleidswijzigingen in Overijssel te forceren? Feit is dat de kritiek van meerdere partijen in Provinciale Staten niet mals is. Inwoners worden buitenspel gezet, is onder meer de beschuldiging.Zwolle
-
indebuurt.nl
Kijktip: Chantal Janzen zoekt op station Zwolle naar pianotalenten
-
PREMIUM5
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
bekijk de video6
Nieuwe brug van 30 miljoen in Zwolle: zo komt die eruit te zien
Zwolle