De plannen van Ford maken deel uit van een grote reorganisatie. Naast de ontslagen worden er mogelijk ook fabrieken gesloten. Reden voor de reorganisatie zijn de aanhoudende verliezen van Ford. De automaker wil verlieslijdende takken stopzetten en de arbeidskosten drastisch verminderen.
Om hoeveel ontslagen het gaat is nog niet bekend, in de persverklaring spreekt de Amerikaanse automaker over "duizenden mensen". Ford heeft in Europa zo'n 53.000 mensen in dienst, voornamelijk in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Het Verenigde Koninkrijk is de belangrijkste markt voor Ford in Europa, maar de automaker verkoopt hier steeds minder auto's. De productie van sommige van zijn modellen voor de Europese markt wordt ook gestaakt. Daarbij wordt de samenwerking in Rusland tegen het licht gehouden.
Met de ingrepen wil Ford weer winstgevend worden in de regio. "We nemen zo een drastische stap om onze prestaties te verbeteren", zegt Steven Armstrong, hoofd van Ford Europa, in een interview met persbureau Bloomberg.
Mindere verkopen in China en uitstootregels nekken JLR
De reorganisatie van Jaguar Land Rover komt onder meer door mindere verkopen in China, strengere Europese uitstootregels en een verminderde vraag naar dieselauto's. Daarbij speelt de mogelijkheid tot een zogeheten 'no deal'-Brexit ook een rol, hierdoor verwacht JLR dat de autoverkopen zullen minderen.
Naast de 4.500 geschrapte banen gaat het bedrijf ook in andere kosten snijden met een totaal van 500 miljoen pond (ruim 550 miljoen euro). Die kostenbesparingen komen bovenop de bezuinigingen van vorig jaar van eveneens 500 miljoen pond.
Dat het niet heel goed gaat met het bedrijf bleek al uit de dieprode halfjaarresultaten. Op verschillende productielocaties werd het werk eerder tijdelijk stilgelegd of ingeperkt.