‘Brandstof’ van de toekomst: brandstofcellen of accu’s?

De ingenieurs zijn het erover eens dat de auto van de toekomst op stroom rijdt. Het is alleen de vraag of die elektriciteit van waterstof of accu’s moet komen. Beide technologieën bieden mogelijkheden, maar hebben ook zo hun nadelen. Wetenschap in Beeld neemt ze onder de loep en kiest de winnaar.

© Tesla Motors Inc.

De deskundigen zijn het erover eens dat de auto van de toekomst op stroom rijdt. Maar waar moet die elektriciteit vandaan komen?

Er liggen twee mogelijkheden voor de hand: brandstofcellen met waterstof en accu’s. Beide technologieën kennen zo hun uitdagingen, maar eentje heeft duidelijk een streepje voor.

Klimaat

© Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Brandstofcellen:

De meeste brandstofcellen wekken stroom op voor de elektromotor met behulp van waterstof. Maar waterstof wordt gemaakt door aardgas door middel van stoom te splitsen in waterstof en koolstof. Daarbij ontstaat CO2, waardoor de waterstofauto niet zo groen is.

Accu’s:

Accu’s kunnen stroom uit het lichtnet opslaan. Als de stroom van windmolens of zonnecellen komt, is een elektrische auto met accu’s groen.

Bereik

© Shutterstock

Brandstofcellen:

Waterstof kan veel energie opslaan, en het bereik van een volgetankte waterstofauto doet niet onder voor dat van een benzineauto. Waterstof bevat 120 megajoule energie per kilo – benzine slechts 44.

Accu’s:

Een accu slaat in het beste geval 2 tot 3 megajoule per kilo op. Alleen de duurste elektrische auto’s halen een bereik van zo’n 500 kilometer op één laadbeurt.

‘Tanken’

© Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Brandstofcellen:

Een waterstofauto tank je in een paar minuten vol op een tankstation. Helaas zijn er nog weinig waterstoftankstations.

Accu’s:

Zelfs een laadbeurt met een snellader duurt al gauw meer dan een uur.

Er zijn wel meer laadstations, en de meeste mensen kunnen hun auto ’s nachts thuis op het lichtnet aansluiten.

En de winnaar is ...

© Tesla Motors Inc.

De auto met een accu wint omdat die van het bestaande elektriciteitsnet gebruik kan maken. Er wordt veel onderzoek gedaan om batterijen efficiënter te maken, waardoor het bereik in de toekomst waarschijnlijk zal toenemen.

Blijf bij de tijd

Wil jij graag op de hoogte blijven van de nieuwste technieken en de achterliggende wetenschap? Met een abonnement op Wetenschap in Beeld weet je altijd hoe het zit en lees je de verhalen achter de grootste technische prestaties. Neem vandaag nog een abonnement!

Nu krijg je zes nummers van Wetenschap in Beeld voor slechts € 19,95.