Test Renault Kadjar: gespierd, ruim en veel auto voor je geld
AutotestDe Kadjar is een van de steunpilaren voor Renault. Met een opgefrist uiterlijk, nieuw interieur en nieuwe motoren kan de cross-over de strijd weer aan met de Peugeot 3008 en Citroën C5 Aircross.
De Renault Kadjar is de logische keuze voor Renault-rijders die tot voor kort kozen voor een Scénic of Mégane. Want: veel auto voor je geld, een lekker hoge zitpositie en nog een stoer uiterlijk ook. Je zit ook erg fijn in de Kadjar. De stoelen zijn breed en comfortabel en je zit lekker rechtop, waardoor je minder snel moe wordt.
De noodzaak van een facelift was groot, want in het cross-over segment werd de Kadjar compleet overschaduwd door de Peugeot 3008. De Kadjar deelt zijn technische basis met de Nissan Qashqai en dat betekent een gespierd uiterlijk met een vrolijk ogende voorzijde. Het interieur is niet zo vrolijk als andere Renaults, maar juist keurig zakelijk en opgeruimd Renault probeert het SUV-achtige te benadrukken met de Kadjar, maar het enige SUV-kenmerk is de handgreep bij de middenconsole voor de bijrijder.
Bandengeruis
De rijeigenschappen zijn subliem. Vooral op de snelweg is het genieten dankzij de ver naar boven doorlopende voorruit en de grote zijramen. Het zicht rondom heeft veel weg van een panorama-foto. Ook kijk je deels over het overige verkeer heen. De enige dissonant is het bandengeruis, dat bij snelheden boven de 100 km/u de kop opsteekt. Dat kan echter ook deels aan de banden zelf liggen.
De wegligging is prima. Het onderstel is comfortabel, maar niet week. De nieuwe 1.3 TCe benzinekrachtbron met partikelfilter werd samen met Daimler ontwikkeld. In de Kadjar is hij leverbaar in 140 pk en 160 pk-configuratie. De door ons gereden 140 pk-variant overtuigt in alle versnellingen. Dankzij de turbo trekt de motor zelfs in de zesde versnelling goed door. Wel is het beruchte ‘turbogat’ merkbaar. De auto reageert daardoor niet bliksemsnel op het gaspedaal. Het testverbruik is met gemiddeld 8,5 l/100 kilometer normaal voor een auto van dit kaliber.
PLUS
+ Comfortabele stoelen
+ Goede zitpositie
+ Prima motorprestaties
+ Mooi zicht rondom
+ Gespierd uiterlijk
MIN
+ Ontwasemen van de ruiten duurt lang
+ Sleutel (keycard) heeft geen ring voor sleutelbos
+ Bandengeruis boven 100 km/u
+ Motor heeft duidelijk turbogat
EINDCIJFER 7,8
CONCLUSIE
De Renault Kadjar is al bijna een evergreen. De facelift heeft de auto goed gedaan. De auto oogt gespierder en minder anoniem. Ook het interieur is opgeknapt en krijg je veel auto voor je geld. Het interieur is multifunctioneel, maar de graphics en kaarten van de navigatie kunnen beter. De wielen hebben veel grip, ook onder moeilijke omstandigheden.
EXTRA TESTNOTITIES
Er is al een Renault Kadjar vanaf € 28.590
De concurrentie van de Kadjar bestaat uit de VW Tiguan, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson en de Peugeot 3008 en Citroën C5 Aircross.
In vergelijking met zijn concurrenten is de Kadjar relatief lang (4,50 meter). Ook is de kofferbak is ruim en functioneel met een inhoud van 1.478 liter met omgeklapte rugleuning.
Het interieur is voorzien van extra chroomaccenten en de multimedia-installatie biedt nu toegang tot DAB+ digitale radio, muziek via USB of Bluetooth en via Android Auto en Apple Carplay heb je toegang tot je smartphone.
De achterbank en rechter voorstoel kunnen worden weggeklapt, waardoor ook zeer lange voorwerpen vervoerd kunnen worden. Het grote aantal opbergvakken heeft een inhoud van in totaal 31 liter. In de deuren is nu plek voor 1,5 literflessen.
De Kadjar is desgewenst ook leverbaar met vierwielaandrijving, zij het dat dit alleen geldt voor de uitvoering met de sterkste dieselmotor.
Handig: wanneer je aan komt lopen, of als je wegloopt van de auto, wordt deze automatisch ontgrendeld en vergrendeld. Jammer alleen dat de contactsleutel in de vorm van een smart key geen ring heeft om 'm aan een sleutelbos te hangen.
Rijden met de Kadjar is niet echt enerverend, maar wel een uiterst ontspannende ervaring. Niet in de laatste plaats door het comfortabele onderstel, het uitstekende zicht rondom en de hoge zitpositie.
De Renault Kadjar is feitelijk een Nissan Qashqai met een andere body. Mensen die minder vertrouwen hebben in de techniek van de Fransen maar wel in de Japanners, kunnen deze auto dus met een gerust hart kopen.
Van de Kadjar komt geen hybride en ook geen RS-variant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
In hoeverre mag je nog steeds autorijden bij gezondheidsproblemen of als je onder medische behandeling bent? Lezer Janny Hoogeveen vraagt zich af of je bijvoorbeeld met een open wond toch nog achter het stuur mag. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Drie mannen hebben voor het oog van de camera een Yamaha R3-motor gestolen uit Den Haag. In de vroege ochtend kropen ze - recht voor de camera - onder een roldeur van een garage door om de diefstal te plegen.Den Haag
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Den Haag -
-
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag
-
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Velsen, Den Haag, Zoetermeer -
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea