NS gaf per ongeluk stationsgrond weg: ‘Een administratief foutje? Ammehoela!’
De NS blijkt bij de omstreden verkoop van spoorgronden per ongeluk een deel van een stationsgebied te hebben weggegeven. Ook de grond onder een busstation belandde per abuis in handen van een vastgoedhandelaar. De NS wist de gronden pas na een lange juridische strijd terug te kopen.
De NS erkent in 2014 in totaal vijf percelen te hebben overgedaan die ‘niet bedoeld waren om te verkopen’, verklaart woordvoerder Iris Reshef. Zo bleek het spoorbedrijf een deel van het stationsgebied rond NS-station Soest te hebben afgestaan. Ook het busstation van Hoogeveen, pal voor de deur van het NS-station daar, bleek per ongeluk weggegeven aan de vastgoedhandelaar. Reshef: ,,Dit kwam door een administratieve fout.'' Het ging ook nog om stukken grond in Den Haag, Rijssen en Voorthuizen.
61.440 euro
De NS probeerde de gronden terug te krijgen, maar de vastgoedondernemer weigerde. Daarop begon de NS een juridische procedure, die geen resultaat opleverde. Pas deze zomer wist de NS de gronden via een derde partij terug te kopen, voor in totaal 61.440 euro.
De uitglijder was onderdeel van twee grote vastgoeddeals van de NS, die deze krant vorige week onthulde. De NS deed in 2010 en 2014 vele honderden percelen spoorgrond gratis van de hand aan twee vastgoedondernemers, die er zelfs miljoenen euro’s bij kregen. ProRail kreeg de gronden als eerste aangeboden, maar paste daarvoor. Later realiseerde de spoorbeheerder zich dat de gronden tóch nodig waren voor allerlei werkzaamheden. De spoorbeheerder zag zich genoodzaakt de gronden voor in totaal 33 miljoen euro over te nemen van de twee vastgoedhandelaars.
Voorkennis
Uit onderzoek van deze krant blijkt dat de twee deals binnen de NS al langer vragen oproepen. De NS liet daarom zelf een onderzoek uitvoeren naar de grondverkopen. Zo waren er vermoedens dat één van de betrokken vastgoedondernemers voorkennis had voordat hij een bod op de gronden deed. ,,NS heeft mede na vragen uit de markt onderzoek gedaan naar de wijze waarop de vastgoedportefeuilles verkocht zijn, en hoe het proces verlopen is’’, bevestigt woordvoerder Reshef. De NS stelt dat daarbij geen onregelmatigheden zijn aangetroffen, maar wil geen inzage geven in het onderzoek.
NS heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop de vastgoedportefeuilles verkocht zijn
Ook over de vijf percelen die de NS per abuis verkocht, was binnen het spoorbedrijf grote verbazing, verklaren twee oud-werknemers. Zij vertellen dat de NS in 2014 opmerkelijk veel haast had met de verkoop van de zogeheten ‘GreeNS portefeuille’, zoals het enorme pakket spoorgronden heette. In 2013 was het nog aan ProRail aangeboden, maar de spoorbeheerder had geen interesse. Naar eigen zeggen omdat NS een flink bedrag vroeg voor de gronden, en dat wilde de spoorbeheerder er niet voor neertellen.
Na het afketsen van die deal wilde de NS er zo snel mogelijk van af, zeggen de oud-werknemers. De NS was bereid om zelfs miljoenen euro’s extra te betalen aan wie de gronden zou willen overnemen, zodat het spoorbedrijf zelf geen omkijken meer had naar het onderhoud. ,,Maar de mensen die die gronden moesten verkopen, maakten een paar blunders’’, vertelt een betrokkene.
Een administratief foutje? Ammehoela!
Blunder
Dat de NS nu spreekt van een ‘administratieve fout’ stoort deze oud-werknemer van NS Stations. ,,Een administratief foutje? Ammehoela! Eerst geef je grond weg en krijgen vastgoedhandelaren er geld bij, en daarna moet je het zelf terugkopen. Volgens mij heb je dan gewoon twee keer betaald. Dat is geen foutje, dat is een blunder.’’
Diverse Kamerfracties hebben inmiddels om opheldering gevraagd. De Tweede Kamer wil weten hoe het kan dat de NS enorme hoeveelheden grond weggaf aan twee vastgoedondernemers, waarna ProRail ze moest terugkopen. De NS blijft erbij dat beide grondportefeuilles eerst aan ProRail waren aangeboden, met dezelfde voorwaarden die de spoorwegen later aan de vastgoedondernemers bood.
Maar ProRail stelt dat die voorwaarden anders waren. ,,Het aanbod dat wij kregen, bestond uit een marktconform aankoopbedrag’’, aldus een woordvoerder. ,,De voorwaarden waaronder deze later gekocht zijn door vastgoedbedrijven, waren niet gelijk aan de voorwaarden die wij kregen aangeboden.’’ Zowel NS als ProRail wil geen details geven over die voorstellen uit 2010 en 2014.
Lees meer:
Hoe een snelle jongen binnenloopt dankzij ProRail en NS (Premium)
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder
Rotterdamse zakenman kost Prorail 18 miljoen: wie betaalt dat? Jij! (Premium)
Verbazing over grondblunder ProRail: ‘Dit is niet uit te leggen’
Tips?
Heb je tips over deze zaak of over andere opvallende grondverkopen, dan komen we graag met je in contact. Gebruik onze WhatsApp-tiplijn 06-1156 8540 of mail naar oproep@ad.nl (je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacy-statement).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
PREMIUMreconstructie
Rotterdamse zakenman kost Prorail 18 miljoen: wie betaalt dat? Jij!
Met een handige gronddeal was een Rotterdamse vastgoedhandelaar het grote ProRail te slim af. De rekening van meer dan 18 miljoen euro is voor de belastingbetaler. Reconstructie van een miljoenengevecht. -
Friese Piet weigert lintje van de koning: ‘Het is voor mij geen eer, maar een dolksteek’
De Friese Piet de Haan heeft vrijdag een koninklijk lintje geweigerd. Hij zou het lintje net opgespeld krijgen toen hij de toespraak van burgemeester Johannes Kramer onderbrak. ,,Ik denk dat we een probleem hebben.”Dokkum -
PREMIUM7
Koning gebruikt het liefst schuilnaam die verwijst naar plaats van allereerste Oranje-huwelijk
Tijdens de Elfstedentocht, maar ook als piloot, gebruikte koning Willem-Alexander de schuilnaam ‘Van Buren’. Niet toevallig. Het koningshuis heeft een speciale band met het charmante, Betuwse stadje Buren. ,,Er hoeven echt geen busladingen toeristen te komen, maar we willen bezoekers wel iets bijbrengen over die bijzondere band.’’Buren -
PREMIUM
Hele straat weet dat buurman incontinent is: ‘De enige met zo'n gruwelijk opvallende kliko’
,,Mijn familie en vrienden weten dat ik incontinent ben, maar dat hoeft mijn directe omgeving niet te weten.” Een inwoner uit de gemeente Boxtel, die anoniem wil blijven, is zeer ontstemd over de opvallende kliko die de gemeente plots op zijn oprit zette.Boxtel
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
-
-
5 tips
Dit kun je zelf doen om lange rijen op Schiphol te voorkomen: ‘Doe lage schoenen aan'
Vliegvakantie in het vooruitzicht deze meivakantie, maar geen zin om in de rij te staan? Met deze tips verkort je (hopelijk) de wachttijd op Schiphol. -
PREMIUMAngela Kijkt TV101
Wie denken ze bij NPO 1 een plezier te doen met deze anderhalf uur durende reclamespot?
Het was dat er een paar bekende en net wat minder bekende Nederlanders in de zaal zaten, anders had het Musical Awards Gala net zo goed een bedrijfsfeestje van Unilever kunnen zijn, oordeelt Angela de Jong. ‘Sommige optredens klonken ook alsof de afdeling onderhoud een paar borreltjes te veel op had en zich bij de karaokeset de Bee Gees waande.’
-
PREMIUM
Snelle jongen loopt binnen dankzij ProRail en NS
-
Wéér miljoenenblunder voor ProRail
ProRail blijkt door een tweede grondblunder nog eens 15 miljoen euro te zijn kwijtgeraakt. De spoorbeheerder moest gronden overnemen, die de NS drie jaar eerder voor één euro had verkocht aan een ondernemer. ProRail kreeg die grond destijds als eerste aangeboden. -
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen